Lokoførere vil tage ny sag i Arbejdsretten: 'Vi holder fast i vores klage af DSB's kampskridt'

Konflikten mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund har givet dårligt klima i forhandlingslokalet.

(Arkiv). (Foto: henning Bagger © Scanpix)

DSB og Dansk Jernbaneforbund er ikke nået til enighed om retfærdigheden i, at DSB i går tog adgangskortet fra de lokomotivførere, der havde nedlagt arbejdet, og bad dem forlade stedet.

Det oplyser begge parter efter et flere timer langt fællesmøde om gårsdagens strid, der lammede togtrafikken på både Sjælland, Fyn og i Jylland.

- Vi holder fast i vores klage af de overenskomststridige kampskridt, DSB tog i går, men vi er blevet afvist på det af DSB, siger formand for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup.

Formanden understreger, at Dansk Jernbaneforbund vil tage sagen til Arbejdsretten.

- Vi har bedt om en offentlig tilkendegivelse af, at alle får deres adgangskort tilbage. Det har DSB også afvist, og derfor tager vi sagen videre. Hvis man havde bedt om at få adgangskortene med en god forklaring, kunne det godt være, at der blev opnået forståelse, men det var ikke det, der skete, lyder det.

DSB: Alle har fået deres kort

Underdirektør i DSB Poul Gemzøe-Enemark bekræfter udfaldet af dagens fællesmøde hos Dansk Arbejdsgiverforening.

Han mener fortsat ikke, at DSB gjorde noget forkert, da medarbejdere, som havde nedlagt arbejdet, blev bedt om at indlevere deres adgangskort og forlade området, medmindre de havde tænkt sig at genoptage arbejdet.

- Der var ikke nogen medarbejdere i København, der fik taget deres arbejdskort. De vendte straks tilbage til arbejdet, da vi oplyste dem om, at de ellers måtte forlade området, siger han og fortsætter:

- I resten af landet havde alle fået deres adgangskort tilbage, da konflikten var ovre ved 18-tiden, og arbejdet var blevet genoptaget. På nær en lille håndfuld. De fik en mail i går aftes om, at de kan hente det, så snart de skal i tjeneste igen.

Dårligt forhandlingsklima

Stridighederne mellem DSB og lokomotivførernes fagforening kommer ovenpå næsten et år i konflikt over nye private overenskomster.

DSB valgte nemlig i 2017 at melde sig ind i Dansk Industri, hvorefter tidligere offentlige overenskomster og lokale aftaler blev opsagt, og det har siden ikke været muligt at indgå nye lokale aftaler.

Forhandlingsklimaet er generelt dårligt, lyder det fra Dansk Jernbaneforbunds formand.

- Ude på arbejdspladsen er der et meget dårligt klima, for ikke at tale om klimaet mellem Dansk Jernbaneforbund og DSB's ledelse. Det er også virkelig dårligt, siger Henrik Horup.

Hvornår kan passagererne regne med, at konflikten stopper, så folk ikke skal opleve aflysninger og forsinkelser?

- Jeg kan ikke love, at togene kører, men jeg kan love, at vi gør alting for at få skabt fornuftige forhold, så det sker. Lige nu ser det bare svært ud. Vores opfattelse er, at DSB ønsker at forringe vilkårene, og det vi vi ikke acceptere, mener Henrik Horup.

Ses i Arbejdsretten

Uoverensstemmelserne om det, Dansk Jernbaneforbund kalder "kampskridt" forventes ifølge formanden at blive bragt for Arbejdsretten så snart, der er lavet et klageskrift.

Og det er ikke eneste sag, der behandles i Arbejdsretten.

Parterne sidder her til eftermiddag også i Arbejdsretten for at få vurderet lokomotivførernes arbejdsnedlæggelser den seneste måned.

Her skal det vurderes, om det var lovligt af personalet at strejke den 5. og 21. november.

Facebook
Twitter