Luftfartsekspert: Atlantisk satsning tømte Primera Airs pengekasse

Selskabet kunne ikke tåle en ekstraregning på 150 millioner kroner.

Primera Air har betalt dyrt for at leje fly hos andre selskaber. (Foto: © 50090 Johan Nilsson/TT, Scanpix)

Flyselskabet Primera Air har spillet for højt spil og tabt konkurrencen om at flyve passagerer mellem Europa og USA.

Sådan lyder vurderingen fra redaktør for luftfartsmediet Check-In.dk Ole Kirchert Christensen, der har fulgt selskabets udvikling fra etableringen i 2003 til konkursbegæringen i dag.

- Jeg tror, at Primera Air har taget munden fuld i en periode, hvor selskabet ikke var stærkt nok kapitaliseret. Og det ser vi så konsekvensen af nu, siger han.

Selskabet har selv angivet en ekstraregning på 20 millioner euro, 150 millioner kroner, som den direkte årsag til, at man nu erklærer sig konkurs.

Ekstraregningen skyldes angiveligt forsinkede leveringer af Airbus 321-fly til Primera Airs ruter over Atlanten.

Det har nemlig tvunget selskabet til at leje fly hos andre selskaber til en høj pris for at kunne levere flyvninger på ruterne.

- De har været meget optimistiske omkring trafikprogrammet og lagt ruterne op for tidligt i forhold til, hvornår man kunne forvente at få leveret flyene. Så på den måde har man selv bragt sig i den her situation.

Luftfartsanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen forklarer, at voldsom vækst ofte er farlig for et flyselskab. Det vidner milliardunderskud hos Primera Airs konkurrent Norwegian også om.

- At få nye fly ind og fylde dem godt op med passagerer er et puslespil, som mange flyselskaber ikke kan få til at gå op. Og hvis flyene så ikke kommer til tiden, kan det blive rigtig dyrt, siger han.

Fra charterturister til rutepassagerer

Primera Air er herhjemme især kendt for lavprisflyvninger fra danske lufthavne til blandt andet Spanien, Portugal og Grækenland. Og for at flyve charter for rejseselskaberne Bravo Tours og Apollo.

- Det er et tidligere rendyrket charterselskab, der har ændret strategi og er gået ind i rutemarkedet. I flere år har de satset på flyvninger over Atlanten, som er et umætteligt, men også ekstremt konkurrencepræget marked, siger Ole Kirchert Christensen fra Check-In.dk.

Selskabet har startet ruter med skiftende succes fra europæiske lufthavne som London Stansted, Birmingham, Paris-Charles de Gaulle og Bruxelles til de storbyer på den amerikanske og canadiske østkyst.

Ifølge Ole Kirchert Christensen har Primera Air forregnet sig i konkurrencen med primært Norwegian og islandske WOW Air og har været tvunget til at sælge de transatlantiske billetter så billigt, at der reelt ikke var penge at tjene.

- Der er så stor efterspørgsel på flytrafik mellem Europa og USA, at man har set konstante vækstrater i mange år. Men man skal også være opmærksom på, at konkurrencen er markant. Og der har Primera Air nok været for overoptimistiske.

Underskud og negativ egenkapital

Et kig i de seneste tre års regnskaber fra Primera Air Scandinavia, det danskbaserede flyselskab i den islandske rejsekoncern Primera Travel Group, viser underskud på henholdsvis 20 millioner, fem millioner og 35 millioner kroner.

I det seneste regnskab angiver selskabet desuden en negativ egenkapital på lige over 50 millioner kroner.

På trods af røde regnskabstal har Primera Air dog kæmpet videre og senest annonceret ruter fra Bruxelles, Berlin, Frankfurt og Madrid til New York, Boston, Washington og Montreal – alle sammen til næste år.

- De har været ude i god tid og har allerede solgt billetter til de nye ruter. Formentlig for at få penge i kassen, fordi de godt vidste, at den var ved at løbe tør.

For passagerne kan en konkurs omvendt betyde, at rejsen til USA og Canada til sommer er tabt.

- Der er mange passagerer, der har forudbetalte billetter til USA-rejser, som nu risikerer at miste deres penge afhængig af, om de har købt billetterne med kreditkort, eller om der er garantiordninger i det land, hvor billetterne er købt, siger Ole Kirchert Christensen.

Hvem går konkurs næste gang?

Lavprismarkedet har kostet flere flyselskaber livet inden for det seneste år. Tyske Air Berlin og britiske Monarch måtte begge dreje nøglen i oktober sidste år.

Ifølge Ole Kirchert Christensen er Primera Air næppe det sidste selskab, der må stirre ned i en tom kasse.

Forbrugerne er nemlig for længst blevet vænnet til, at priserne på flybilletter skal være meget lave, og det er med til at forhøje risikoen for konkurser.

- Det betyder, at alle flyselskaber bliver nødt til at lægge priserne på det niveau for at være med i konkurrencen. Og så vil der være nogle, der ikke er dygtige nok til at lave en skarp forretningsplan med tilpasning af omkostningsniveauet til de lave billetpriser.

Jacob Pedersen fra Sydbank vurderer, at den europæiske luftfartsbranche lige nu er så presset, at det er et spørgsmål om tid, før det næste flyselskab må lukke.

Tidens skyhøje brændstofpriser kan være det, der får økonomien til at vælte.

- Brændstofprisen var med til at tage livet af Primera Air. Og det samme kommer til at ske for andre europæiske flyselskaber henover de næste par kvartaler. I den her industri skal der kæmpes for hver eneste indtjeningskrone. Og det er der altså nogle selskaber, der ikke har styrken til at stå imod.