Luftfartsselskabet Jet Time begærer sig konkurs - og genopstår i nyt selskab

Det danske luftfartsselskab Jet Time indgiver en konkursbegæring, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Danske JetTime indgiver konkursbegæring. Historien om forretningen og rigmændene bag. Tidligere direktør Klaus Ren og bestyrelsesformand og ejer Lars Thuesen til venstre. (Foto: Jeppe BjøRn Vejlø © Scanpix)

Det danske luftfartsselskab Jet Time indgiver en konkursbegæring, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Her henviser Jet Time blandt andet til restriktive rejsevejledninger som forklaringen på, at selskabet nu må dreje nøglen om.

- Det er en utroligt trist dag for Jet Times mange fritstillede ansatte, for vores loyale kunder og passagerer samt for vores samarbejdspartnere igennem mange år. Jeg beklager virkelig, at det er kommet hertil, siger administrerende dirketør Jørgen Holme.

- Jeg har sammen med min ledergruppe og bestyrelsen i Jet Time troet på og arbejdet hårdt på at finde løsninger, der kunne bringe os igennem denne ufrivillige lock down periode, fortsætter han.

400.000 nordeuropæere

Hver sommer fragter danske Jet Time over 400.000 danskere og nordeuropæere til sydens sol.

Men denne sommer er kunderne blevet væk, og det fik i juni selskabet til at rydde ud i organisationen i den største massefyring i selskabets historie. Ud af 342 ansatte i Danmark fik 313 en fyreseddel.

Som juli er skredet frem har Jet Time dog mistet troen på, at det kan overleve uden den vigtige omsætning i højsæsonen på omkring 800 millioner kroner.

- Vi mistede fra den ene dag til den anden hele vores indtjeningsgrundlag uden vished om, hvornår vi kunne komme i gang med at flyve igen. Det er en meget underlig situation at stå i spidsen for en privat virksomhed, som de facto har haft forbud mod at drive forretning, lyder det fra Jørgen Holme.

Genopstår næste år

Jet Times ejer, Lars Thuesen, tror dog på, at der er et fremtidigt marked for et dansk charterflyselskab. Og derfor har han allerede registreret et nyt selskab under navnet Jettime a/s, som allerede i 2021 og senest i 2022 igen skal hilse kunder ombord og sende dem ned i varmen.

- Jeg er overbevist om, at der også efter corona er plads til et stærkt, uafhængigt og profitabelt dansk charterflyselskab, der kan servicere nordiske charterkunder, siger Lars Thuesen i en pressemeddelelse.

- Med udløbet af de generelle hjælpepakker i juli og august og uden nogen specifik hjælp til flyselskaber, udover til SAS, var der ikke forudsætninger for at videreføre det gamle Jet Time A/S, desværre. Det nye Jettime a/s vil lettere kunne navigere gennem en stærkt tabsgivende vintersæson og stå stærkere til næste sommer, fortsætter han.

Fyringer og konkurser

Luftfartsbranchen er blandt de hårdest ramte ofre for corona-krisen.

Og Jet Time er ikke det eneste danske flyselskab, som har måtte fyre medarbejdere og lukke selskaber som følge af coronakrisen.

Flygiganten SAS har varslet, at op mod 5.000 af i alt 11.000 fuldtidsansatte skal miste jobbet.

Samtidig blev flere end 1.500 piloter og 3.100 kabineansatte i blandt andet Danmark og Sverige afskediget.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter