Må sige farvel til flere tusinde: Her fyres der i Københavns Lufthavn - og så mange fyrer de

Massefyringerne på Danmarks største arbejdsplads er for alvor begyndt.

Op mod 4.000 ansatte i Københavns Lufthavn kan miste deres job, lyder forventningen fra jobcenterchef. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Adskillige virksomheder i Københavns Lufthavn giver i disse dage mange af deres medarbejdere en trist besked om, at de må sige farvel til deres job.

Coronakrisen har nemlig sendt luftfartsbranchen til tælling, og nu begynder de forskellige virksomheder, som er beliggende på Danmarks største arbejdsplads, at gøre boet op.

Selve selskabet Københavns Lufthavne A/S har ikke planlagt fyringer, men det har en række andre selskaber.

Ifølge jobcenterchef i Tårnby Kommune Bo Hammer forventes det, at der kommer mellem 3.000 til 4.000 fyringer ud af de ialt 22.000 jobs, der er relateret til lufthavnen.

SAS fyrer 1.700 på mandag

(Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Værst går det ud over Skandinaviens største flyselskab, SAS, som i alt skal fyre 5.000 medarbejdere.

1.700 af disse fyres i Danmark, og de får besked på mandag. Hermed holder de fast i den plan, de lagde frem i slutningen af april.

- Vi er der, hvor vi kommer til at gennemføre et stort antal opsigelser. Vi kommer derfor desværre til at skulle sige farvel til mange dygtige, værdsatte og

loyale
medarbejdere. Det er meget trist, og det er med stor beklagelse, at vi må tage et så drastisk skridt. Men det er nødvendigt for at sikre SAS' overlevelse, skriver SAS i en mail til
DR
Nyheder.

600 af de SAS-medarbejdere, som får en fyreseddel på mandag, er kabinepersonale.

- Det er en utrolig ulykkelig situation, vi står overfor. Det havde vi på ingen måde forestillet os, at vi skulle stå i. Men samtidig er det heller ikke helt uventet, efter vi har haft trafikken stående stille i tre måneder, siger Christa Ceré, der er formand i CAU, som er

fagforening
for de kabineansatte i SAS Danmark.

Jet Time må sige farvel til 9 ud af 10 ansatte

Jet Time fyrer størstedelen af sine ansatte.

Krisen er gået særdeles hårdt ud over charterflyselskabet Jet Time, som må vinke farvel til 313 ud af 342 ansatte.

Jet Time flyver charterturister til blandt andet Kreta og Mallorca for store rejsebureauer som eksempelvis Tui. Men hele charterbranchen er i knæ, efter at skiftende rejsevejledninger har fået et stort antal danskere til at aflyse deres planlagte sommerferierejser.

Blandt de 313, der nu bliver afskediget, er piloter, kabinepersonale og flymekanikere.

- Det er nogle meget triste dage for os her i Jet Time. Det her er den værste situation uden sammenligning i vores 15-årige historie.

- Det er også ekstra tungt, eftersom vi i 2017 faktisk klarede os igennem en livstruende turnaround, og vi i februar før coronakrisen så ind i det bedste år nogensinde, siger administrerende direktør Jørgen Holme.

Aviator: Fyrer færre end varslet

Aviator, der blandt andet håndterer bagage, har også måttet sige farvel til adskillige medarbejdere. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

Et andet selskab, som i går måtte sige farvel til de fleste af sine ansatte, er Aviator.

289 ud af 480 ansatte har fået besked om, at de ikke længere skal arbejde for virksomheden.

Det fortæller tillidsmand Allan Slawecki.

Men rent faktisk er det gået bedre end frygtet, eftersom handlingselskabet, der blandt andet

håndterer
bagage, havde
varslet
fyringer af 335 ansatte.

- Det er selvfølgelig rart, at det lykkedes os at redde en masse mennesker, men det har været et forfærdeligt forløb, og det skal siges, at vi er meget berørte over den her situation.

- Det er jo forfærdeligt, at så mange bliver berørte. Og jeg ved, at mange af mine kollegaer risikerer at gå fra hus og hjem, siger Allan Slawecki.

Menzies: Fyrede allerede i marts

(Foto: Stephane De Sakutin © Scanpix)

Mens de fleste store selskaber i lufthavnen brugte ordningen om lønkompensation, så gik handlingselskabet Menzies en anden vej.

I marts fyrede de nemlig 150 HK-ansatte og sendte i alt 210 3F'ere hjem uden løn.

Det fortæller tillidsmand Ike Topp-Danielsen, der fortæller, at der lige nu er syv 3F'ere på arbejde i lufthavnen til at

håndtere
den
begrænsede
arbejdsmængde.

Direktøren for Menzies, Michael Gammelgaard, fortalte i marts til Netavisen Pio, hvorfor de ikke havde valgt at sende medarbejdere hjem på lønkompensation.

- For at beskytte

arbejdspladser
, så skal vi beskytte virksomheden. Vi er jo nødt til at have en virksomhed, som består, for at kunne trække medarbejderne tilbage. Økonomien i pakken har ikke virket for os, sagde han.

De fyrer også

Hos rengøringsselskabet Sodexo har de tidligere meldt ud, at størstedelen af medarbejderen forventes at blive afskediget. (Foto: BJARKE ØRSTED © Scanpix)

Hos det mindre handlingselskab Copenhagen Flight Services - der

håndterer
bagage for Wizz Air, Ryanair, Transavia og Easy Jet - har de i dag måttet sige farvel til i alt 33 medarbejdere.

18 af dem er HK'ere, skriver tillidsmand Luca Corini i en sms til

DR
Nyheder.

- Jeg er selvfølgelig ked af det. Der var desværre ikke meget mere at gøre pga. situationen. Lad os håbe, de kan kan komme tilbage, hvis vi får mere trafik i fremtiden, skriver han.

Det er i dag ikke lykkedes at få en kommentar fra rengøringsselskabet Sodexo Airport Services.

Tidligere i juni meldte de ud, at mellem 75 og 100 procent af de i alt 179 ansatte skal fyres

- Det er en forfærdelig situation, som vi står i, hvor vi vil forsøge at gøre det så godt og humant for medarbejdere. Men lønkompensationen var en

midlertidig
ordning, som vi desværre ikke længere kan benytte os af, og for tiden har vi kun ti fly om dagen. På en god sommerdag kan vi normalt komme op på 225 fly, sagde Jacob Helle, district
manager
hos Sodexo, til Fagbladet 3F.

Facebook
Twitter