Mærsk efter flere MeToo-sager: Vi har et problem

A.P. Møller-Mærsk er gået i gang med at interviewe sine godt 350 kvindelige søfarende. Beskrivelserne og omfanget af krænkelsessager kommer bag på rederiet.

Mærsk vil gennemføre en kulturforandring for at gøre op med problemer med krænkende adfærd til søs. Arkivfoto. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Efter at DR Nyheder søndag kunne fortælle om 31-årige Ashley Codrington, som modtog en række grænseoverskridende beskeder fra sin kaptajn ombord på et af Mærsk skibe, erkender Mærsk nu, at rederiet har et problem med krænkende adfærd blandt medarbejderne til søs.

- Problemets omfang er kommet bag på os, siger flådechef Palle Laursen.

Han fortæller, at A.P. Møller-Mærsk på baggrund af en påstået voldtægtssag i efteråret er begyndt at interviewe sine godt 350 kvindelige ansatte, der arbejder til søs.

- I den forbindelse er der kommet en del flere sager, som vi er ved at undersøge til bunds, siger han.

Hvor mange flere sager er der kommet?

- Jeg vil ikke komme med et konkret tal, men nok til at vi anerkender, at vi har et problem, svarer Palle Laursen, der er ansvarlig for samtlige af Mærsks skibe.

En absolut topprioritet

I starten af året fyrede A.P. Møller-Mærsk fem ansatte i forbindelse med anklager om voldtægt begået mod en 19-årig kvindelig kadet.

Og i går kunne DR Nyheder fortælle om endnu en sag, hvor en kvindelig skibskok modtog adskillige sms-beskeder fra kaptajen på det Mærsk skib, hun arbejdede på.

Blandt andet opfordrede kaptajnen Ashley Codrington til at sende billede af sig selv, når hun kom ud af badet.

31-årige Ashley Codrington arbejder ikke længere til søs. Hun føler sig ikke tryg ombord, fortæller hun. (Foto: DR Nyheder)

Efter Ashley Codrington klagede til Mærsks ledelse, blev hun opfordret til selv at aftale et møde med kaptajnen og tale tingene igennem.

Palle Laursen vil ikke kommentere på de enkelte sager, men han erkender, at rederiets håndtering af krænkelsessager ikke har været god nok.

- Vi må bare erkende, at det vi har gjort tidligere på området, har været utilstrækkeligt. Derfor sætter vi nu massivt ind med en række målrettede tiltag, der skal skabe en kulturforandring ombord på vores skibe, siger flådechefen.

Ud over samtaler med alle kvindelige søfarende er Mærsk ved at indføre kurser for at bekæmpe krænkende adfærd for alle medarbejdere og ledere til søs.

Flådechefen fortæller desuden, at der er oprettet en hotline, hvor ansatte kan henvende sig døgnet rundt, og der er ansat ”dedikerede ressourcer” til at gennemføre kulturændringen.

- Vi har en problemstilling, som vi arbejder på at løse, og det stykke arbejde er endnu ikke færdiggjort, men vi har sat enormt store kræfter ind på at få flyttet os på det her område, siger Palle Laursen.

- Når sådanne hændelser kommer op, så gør de os enormt kede af det, og det er tydeligt at mærke i hele organisationen, hvor meget det er i strid med de værdier, vi har. Det er vores absolutte topprioritet at få arbejdet på det her så hurtigt som muligt, tilføjer han.

Konsekvensen af at krænke en anden ansat er derfor også en fyreseddel:

- Hvis det bliver vurderet, at en person har haft en uhensigtsmæssig adfærd eller har forbrudt sig mod vores regelsæt, jamen så skilles vores veje, siger flådechefen.

Det vil sige, I fyrer simpelthen folk, hvis de har krænket andre?

- Ja, det gør vi.

MeToo-opgør i svensk søfart

I Sverige er MeToo-bølgen for nylig skyllet ind over søfartsbranchen, og flere end tusind kvinder har delt historier om, hvordan de har oplevet chikanerende adfærd fra kollegaer til søs.

Det fortæller arbejdsmiljøforsker på Søfartshøjskolen i Kalmar Cecilia Österman.

- Der er blevet givet eksempler på unge piger på helt ned til 17 år, som har oplevet, at fulde mænd kryber i køjen hos dem, fortæller hun.

- Der var også en kvinde som fortalte om en kollega, der stak en penis i nakken på hende, mens andre medarbejdere bare grinede ad det.

Ifølge et litteraturstudie af forskningen på området, som Cecilia Österman har været med til at gennemføre, har mellem 8-25 procent af alle, der arbejder på havet, oplevet mobning eller chikane. Blandt de kvindelige ansatte er det flere end hver anden, der har været udsat for mobning, seksuel chikane eller anden form for uønsket opmærksomhed.

- Der er lavet studier i forskellige dele af verden, så vi ved, at det er et globalt problem, siger hun og tilføjer, at omfanget stort set ikke har ændret sig siden 1995, hvor de første undersøgelser blev gennemført.

Ifølge arbejdsmiljøforskeren opleves grænseoverskridende adfærd ekstra intimiderende til søs, da ofret ikke har mulighed for at komme væk eller søge rådgivning hos familie, venner eller professionelle.

- Faktisk er den mest almindelige krænker den nærmeste chef. I de svenske undersøgelser har vi flere kvinder, som har fået besøg i løbet af natten. Når du har en chef, som kan låse sig ind med hovednøglen, så har du ingen steder at være tryg, siger Cecilie Österman.

Hun opfordrer rederierne til at indføre regelmæssige undersøgelser og kontroller og i det hele taget gøre mere for at forebygge den grænseoverskridende adfærd.

I Danmark er der ikke udført systematiske undersøgelser af, hvor udbredt mobning og chikane er blandt ansatte, der arbejder til søs.