Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark

Nye tal fra Mærsk koncernen afslører, at rederiet forurener lige så meget som hele Danmark. Alene fra koncernens 1.000 skibe og aktiviteterne i Nordsøen bliver der udledt lige så meget CO2 som fra resten af Danmark tilsammen - nemlig 40-50 mio. ton om året.

Emma Maersk - verdens største containerskib - bruger 200.000 liter olie i døgnet. Det svarer til en større provinsbys samlede forbrug. (Arkivfoto) (Foto: Maersk Line © Maersk Line)

4,5 meter. Så langt - eller rettere kort - sejler verdens største containerskib Emma Maersk på en enkelt liter olie. Hvert døgn sluger containerkæmpens motorer 200.000 liter tung olie eller lige så meget som en større dansk provinsbys samlede forbrug.

Det viser hidtil mørklagte tal om koncernens energiforbrug, som A.P. Møller - Mærsk i går lagde frem for Berlingske Tidende.

Enkæmpe udfordring

Alene fra koncernens 1.000 skibe og aktiviteterne i Nordsøen bliver der udledt lige så meget CO2 som fra resten af Danmark tilsammen - nemlig 40-50 mio. ton om året.

- Vi står over for en kæmpe udfordring på miljøområdet, erkender A.P. Møller - Mærsks øverste direktør, Nils Smedegaard Andersen.

Søfart regnes ikke med

Udledning fra søfart regnes slet ikke med i Danmarks og andre landes nationale CO2-regnskaber. Og det møder stor kritik, at de enorme mængder CO2 er uden for regeringens rækkevidde, skriver Berlingske Tidende.

- Hvis man vil opnå de store effekter på CO2-området, såsom at begrænse temperaturen, er det ikke nok, at vi taler om vindmøller i Danmark. Så er det klart, at vi også skal se på CO2-reduktionsmuligheder i skibstrafikken, siger forskningspecialist i klima og bæredygtig udvikling ved Risø-DTU, Kirsten Halsnæs.

Som flere andre miljøorganisationer mener Greenpeace, at ansvaret for Mærsks udledning skal placeres. Og gerne i Danmark.

- Selv om en stor del af Mærsk-flåden ikke formelt er hjemmehørende i Danmark, er det i sidste ende Mærsks - og Danmarks - ansvar at begrænse CO2-udledningen, siger Tarjei Haaland, klimamedarbejder i Greenpeace.

Det er et internationalt problem

Det var ikke i går muligt at få en kommentar fra klimaminister Connie Hedegaard. Venstres miljøordfører Ejvind Vesselbo er overrasket over omfanget af Mærsks udledning:

- Jeg vidste godt, at tallet nok var stort, men at det er så stort overrasker mig. Det vil påvirke Danmarks CO2-regnskab alvorligt i negativ retning, hvis Mærsk-flåden regnes med. Men det vil være urimeligt, hvis Danmark alene skal bære byrden. Mærsk-skibene sejler jo over hele verden, så det her problem skal løses med en international aftale.

Facebook
Twitter