Mærsk jubler over ny Suezkanal: Vi sparer syv timer på vandet

En ekstra sejlrende på verdens længste skibskanal får stor betydning for kanalens største kunde, danske Maersk Line.

Hvert år sejler Maersk Line tonsvis af elektronik, maskineri, tøj, indiske basmati ris, fransk hvidvin, kemikalier og legetøj over Suezkanalen. (© Maersk Line)

Når Suezkanalens nye udvidelse åbner for verdens fragtskibe i dag, er det ikke kun Egyptens præsident, Abdel Fattah al-Sisi, der jubler over guldet, der glimter i horisonten.

Også danske Maersk Line kan med sine cirka 1.400 årlige gennemsejlinger se frem til at spare både tid og brændstof.

Det eksakte beløb vil Mærsk ikke gætte på, da det afhænger af både benzinpriser, lastens vægt og en række andre parametre. Men Maersk roser det seneste års enorme ingeniørarbejde med at udvide den 150 år gamle kanal med en ekstra sejlrende.

- Suez er en altafgørende forbindelse i verdens infrastruktur, og udvidelsen bekræfter Suez Canal Authority’s velvilje til at skabe vækst, siger Søren Toft, der er driftschef i Maersk Line.

Genvej skærer syv timer af rejsetiden

Suezkanalen er en af verdens vigtigste vandveje, hvorigennem en stor del af skibstrafikken mellem Europa og Asien passerer.

Sidste år sejlede der dagligt 49 skibe igennem kanalen, men med det nye byggeprojekt er kanalen blevet tosporet over en strækning på cirka 37 kilometer, og flere steder er den også blevet bredere, hvorfor der nu kan sejle 97 skibe igennem dagligt.

Udvidelsen har også betydet, at turen i stedet for at tage 18 timer nu kun tager cirka 11, og især det faktum udtrykker Maersk Line stor tilfredshed med.

Hvert år sejler rederiet således tonsvis af elektronik, maskineri, tøj, indiske basmati-ris, fransk hvidvin, kemikalier og legetøj over kanalen.

Maersk er Suezkanalens største kunde

Maersk Line er Suezkanalens største kunde. For hver gennemfart betaler rederiet godt 3,6 millioner danske kroner.

Af samme grund har præsident Abdel Fattah al-Sisi døbt udvidelsen ”Den Store Egyptiske Drøm”, da han håber, at den ekstra sejlrende kan øge de nuværende indtægter fra kanalen på omkring 35 milliarder kroner om året til mindst det tredobbelte.

Eksperter tvivler dog på, at den fremtidige indtjening bliver så stor.

Maersk Line har på nuværende tidspunkt heller ingen planer om at sende flere skibe gennem kanalen, og rederiet ser da også plads til forbedringer. I en mail til DR Nyheder skriver rederiet, at de forudser udfordringer, hvad angår sikkerheden på den nye vandvej.

Blandt andet mener rederiet, at det er nødvendigt at give bedre træning til Suezkanalens personale, som har til opgave at sikre, at skibene kan sejle sikkert igennem. Fra og med i dag kan der nemlig både sejle flere, længere og tungere skibe på Suezkanalen.