Mærsk og IBM går sammen: Vil ændre transportindustrien radikalt

Transportkoncernen og it-virksomheden stifter nyt selskab, der vil udvikle en platform for fremtidens verdenshandel.

A. P. Møller - Mærsk og IBM vil sammen skabe fremtidens digitale platform for verdenshandelen. (Foto: TAIWAN INTERNATIONAL PORT CORP H © Scanpix)

Danske A.P. Møller-Mærsk og amerikanske IBM etablerer nu et fælles selskab med det mål at skabe en digital platform, som hele verdens shipping-industri kan bruge.

- Det nye selskab markerer en milepæl i vores strategiske indsats mod en digitalisering af den globale handel. Gevinsten ved at tilbyde en åben, neutral platform til en sikker og let udveksling af information er enorm. Og alle dele af fødekæden står til at drage fordel, udtaler Vincent Clerc, kommerciel direktør i Maersk Line.

Det nye selskab har endnu ikke fået et navn. Men det ligger fast, at det skal placeres i New York i USA.

- Platformen skal tilføre gennemsigtighed og enkelthed til transporten af varer på tværs af grænser og handelszoner, skriver de to koncerner i en fælles pressemeddelelse.

Skal hjælpe ineffektiv transportindustri

Hvert år bliver der globalt fragtet varer til en værdi af 24.500 milliarder kroner. Og her står shippingindustrien for 80 procent, viser tal fra industriens brancheforening World Shipping Council.

Men de resterende 20 procent af de samlede omkostninger bliver brugt på at dokumentere processen, lyder vurderingen. Det vil sige stempler, underskrifter, skriftlig kommunikation - og andet, der ikke har med den fysiske fragt at gøre.

Ifølge det schweiziske disskussionsforum World Economic Forum kan omkostningerne i den internationale fødekæde reduceres med 15 procent - til fordel for økonomisk fremgang og jobskabelse.

Platformen er åben og gøres tilgængelig for alle aktører i verdenshandlen.

Aftaler med flere globale virksomheder

Berlingske skriver, at der indtil videre er indgået aftaler med en række af verdens største virksomheder, herunder bilkoncernen General Motors og Procter & Gamble, en af ­verdens største producenter af forbrugsvarer.

Også flere af containerrederiet Maersk ­Lines konkurrenter, havneselskaber, speditører og en række centrale myndigheder, blandt andet i USA og Kina, har tilkendegivet deres interesse for samarbejdet.

Platformens succes afhænger af, at langt de fleste, der deltager i verdenshandlen, vælger at bruge Mærsk og IBM's system, siger Ramesh Gopinath, direktør i IBMs Blockchain Solutions, til Berlingske.

- Vi skal have hele økosystemet til at deltage i det her. For at få den fulde effekt skal de fleste rederier, havne og myndigheder bruge den samme løsning.

Ny platform baseret på blockchain-teknologi

Den nye platform skal baseres på den digitale blockchain-teknologi. Teknologien bruges også i forbindelse med de såkaldte kryptovalutaer og er en kontinuerlig kæde af blokke, hvor hver blok indeholder en kryptografisk henvisning til den foregående.

Fordi alle data i en blockchain er krypterede, bliver det muligt for Mærsks konkurrenter at bruge systemet, uden at det danske selskab får adgang til oplysningerne.

- Det er enormt vigtigt, at det her er som et kreditkort, fordi de data, som går igennem, er meget fortrolige. Derfor skal vi levere en løsning, som med hensyn til fortrolighed lever op til de højeste kriterier. Alle kunder skal ­føle sig 100 procent sikre ved at lægge deres data herinde, siger Vicent Clerc til Berlingske.

Selskabet får Maersk Lines tidligere ame­rikanske chef Michael J. White som administrerende direktør. Det danske selskab kommer til at eje 51 procent af det endnu unavngivne selskab, mens IBM får 49 procent.