Mærsk sejlede ud af 2017 med milliardunderskud

Syv milliarder kroner tabte A. P. Møller-Mærsk i det forgangne år. Men der er lyspunkter, siger analytiker.

Trods et milliardunderskud i 2017 er der fremgang for A. P. Møller - Mærsk. Containerrederiet Maersk Line er blevet bedre til at fylde skibene til højere priser, påpeger aktieanalytiker Morten Imsgard. (Foto: ASGER LADEFOGED © Scanpix)

Transport- og logitistikkoncernen A. P. Møller - Mærsk har endnu en gang blodrøde tal på bundlinjen i årsregnskabet.

1,164 milliarder dollar - syv milliarder kroner - tabte koncernen i 2017, viser det netop offentliggjorte regnskab. Et år med blandede bolsjer, konstaterer administrerende direktør Søren Skou.

- Det seneste år har været usædvanligt for A.P. Møller - Mærsk, karakteriseret af et cyberangreb og udfordringer i driften af nogle havne. Det lykkedes at forbedre omsætningen med 13 procent, øge vores cash flow og løfte det underliggende overskud fra et lavt udgangspunkt i 2016, udtaler han i en kommentar.

I 2016 tabte A. P. Møller - Mærsk hele 1,9 milliarder dollar, svarende til 11,5 milliarder kroner.

Analytiker: Ingen champagne på Esplanaden

Og selvom der således er milliardfremgang på bundlinjen i det nye regnskab, er der næppe tilfredshed i koncernens hovedkvarter på Esplanaden i København, vurderer aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

- Det er ikke sådan, at man knapper champagnen op i Mærsk. Men der er faktisk forbedringer i regnskabet i forhold til et helt forfærdeligt 2016, siger han.

Morten Imsgard peger på at, at det især er containerrederiet Maersk Line, der har fået kursen til at vende for den samlede koncern.

Barskt år med hackerangreb og lave fragtrater

Maersk Line har i årevis kæmpet med faldende fragtrater - priser på fragt - og høje brændstofpriser.

- Især i fjerde kvartal er der fremgang at spore i forretningen. Maersk Line kommer tilbage og vokser. Der er de lykkedes med at finde en god balance i forhold til at få bedre fragtrager og ramme en god volumen på skibene i forhold til brændstofpriserne, siger Morten Imsgard.

For A. P. Møller - Mærsk har regnskabsåret 2017 også budt på andre store udfordringer. I sommer blev koncernen ramt af et massivt hackerangreb, der ifølge halvårsregnskabet kom til at koste mellem 1,3 og 1,9 milliarder kroner.

Samtidig har A. P. Møller - Mærsk foretaget et kæmpe opkøb af shippingvirksomheden Hamburger Süd og frasolgt olievirksomheden for udelukkende at satse på transport og logistik.

Positive forventninger til 2018

- Vi har taget de første skridt mod integrationen af vores container shipping-, havne- og logistikforretninger og den digitale transformation tager form. Samtidig har vi fundet nye ejere til en del af de energirelaterede forretningsenheder, konstaterer administrerende direktør Søren Skou.

Morten Imsgard forventer også, at A. P. Møller - Mærsk forbedrer sig i 2018.

- Der er stadig et minus for de forretningsenheder, som Mærsk bygger sin fremtid på, nemlig transport- og logistik, Maersk Line, terminaler og mindre enheder. Men ifølge deres indtjeningsprognoser, kommer koncernen til at tjene flere penge i 2018, siger Morten Imsgard.

Facebook
Twitter