Mærsk-topchef efter stort minus: Turbulent år med cyberangreb, frasalg og IBM-partnerskab

Administrerende direktør Søren Skou tror på et kvantespring fra milliardunderskud til overskud.

- Vi har meget på vores to-do-liste i år, siger Søren Skou.

Frasalg af Maersk Oil, opkøb af rederiet Hamburg Süd, cyberangreb, blockchain-eventyr med IBM og et minus på syv milliarder kroner på bundlinjen.

2017 har budt på store op- og nedture for A. P. Møller - Mærsk, konstaterer administrerende direktør Søren Skou i et interview med DR Nyheder omkring det aktuelle regnskab.

Hvordan vil du selv karakterisere regnskabet?

- På den positive side er det en væsentlig forbedring i forhold til 2016. Vi vokser i omsætning med 13,7 procent. Vi forbedrer vores indtjening og vores cash flow for 'operations'. Men vi må også sige, at det ikke er et resultat, der er godt nok i den forstand, at vi tjener penge nok. Vi har brug for at øge vores indtjening. Og det håber jeg, vi kan gøre i 2018.

Hvis du skal nævne en ting, der er gået særlig godt i 2017, hvad vil det så være?

- Vi er kommet rigtig langt med vores strategiske dagsorden. Vi har solgt Maersk Oil, vi har solgt Maersk Tankers. Vi har solgt vores resterende del i Dansk Supermarked, og vi har tilkøbt et stort tysk containerrederi (Hamburg Süd, red.). Samlet set er det cirka 5,5 milliarder dollar i omsætning, der forlader koncernen, og 5,5 milliarder dollar, der kommer ind.

Hvad er gået særlig dårligt i 2017?

- Vi leverede ikke helt på det indtjeningsmål, vi satte op i starten af året. Og det skyldes først og fremmest, at vi havde det her cyberangreb i tredje kvartal af 2017. Det kostede os et sted mellem 250 og 300 millioner dollar og en masse besvær. Og det var den væsentligste årsag til, at vi ikke helt kom i hus med vores finansielle mål.

Vil cyberangrebet stadig plage jer i 2018 eller er det et overstået kapitel?

- Det er et overstået kapitel i den forstand, at vi i fjerde kvartal faktisk var i stand til at komme tilbage på et vækstspor i Maersk Line. Vores volumen voksede 3,6 procent i forhold til samme kvartal i 2016. Det var lidt bedre end, hvad markedsvæksten var. Så vi var i stand til at vise, at vi ikke havde nogen langtidseffekt på kundesiden fra vores cyberangreb.

I er i gang med en kæmpe strategisk omlægning. I sælger jeres olie- og energiforretning helt og aldeles for at fokusere på at skabe et transport- og logistikselskab, der bliver endnu større med tilkøbet af rederiet Hamburg Süd. Hvor langt er I i den proces?

- Vi har meget på vores to-do-liste i år. Vi er i gang med at købe og sælge en masse virksomheder. Samtidig med at vi er ved at integrere og digitalt transformere dem, vi har tilbage. Vi forventer en god løsning i 2018 for Maersk Drilling og Maersk Supply Service, som vi mangler at sælge. Og så skal vi arbejde videre på integrationen af Hamburg Süd og vores transport- og logistikforretninger.

Containermarkedet ser heller ikke totalt rosenrødt ud i 2018. Hvor sikre er I på, at det er den rigtige strategiske beslutning, der er taget?

- Vi er sikre på, at vores fokusering på containershipping, havne og logistik er den rigtige vej frem for vores koncern. Det er der, hvor vi har styrkepositioner. Vi ejer globalt ledende forretninger. Og det er markeder, der er i vækst, og som vi forventer vil være i vækst. Så vi tror på, at det er den rigtige vej for os.

Skal der yderligere opkøb til for at styrke transport- og logistikforretningen - eller har I nu købt det, der skal købes?

- På container- og shippingsiden skal vi fokusere på at integrere Hamburg Süd i år og de kommende år. Men det kan vel være, at der er andre ting, vi skal gøre. Hvis der er nye muligheder eller ting, vi mangler i vores portefølje, så vil jeg ikke udelukke noget. Men man skal ikke forvente store opkøb fra Mærsk i den nære fremtid.

Og jeres annoncerede planer om et joint venture med den amerikanske it-gigant IBM – hvad kommer det helt konkret til at betyde for jeres kunder. Hvor stort et skridt er det egentlig?

- I dag er det således, at producenter af varer stort set ikke bekymrer sig om transportomkostninger, når de skal beslutte sig for, hvor de producerer deres ting. Det fysiske element i den service, vi leverer (shipping, red.) er blevet optimeret, optimeret og optimeret. Det, vi ikke har gjort så meget ved, er papiret. Vi arbejder stadig med fysiske dokumenter. Og der er et stort potentiale i at blive mere effektive, hvis vi kan digitalisere det. Nu har vi sammen med IBM lavet det her joint venture, som skal bruge blockchain-teknologi til at digitalisere papirflowet. Det har vi gode forventninger til.

Forventer i overskud på bundlinjen i Mærsk i 2018?

Ja. Vi forventer i 2018 et bedre resultat, end vi havde i 2017 på den underliggende drift.