Mærsk: Vi kommer til at tjene på rivals forlis

Sydkoreansk rederi er gået konkurs, og det kan komme Mærsk Line til gode.

Containerskibet Majestic Maersk er verdens største. Ejeren Mærsk Line venter fremgang, efter at det sydkoreanske rederi Hanjin er gået konkurs. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

En konkurs hos det sydkoreanske rederi Hanjin kan kortvarigt betyde bedring på markedet for containertransport for danske Mærsk Line, der samtidig får nye kunder ind i folden.

Det fortæller Klaus Rud Sejling, der er chef for Mærsk Lines øst-vest-netværk til Bloomberg News efter forrige uges konkurs hos Hanjin.

- Der er ingen tvivl om, at vi ser en reaktion i ratemarkedet. Spørgsmålet er, hvad der vil ske med raterne på lang sigt. På kort sigt er effekten positiv, men der er så mange faktorer, som kan påvirke raterne på mellemlang og lang sigt, siger Klaus Rud Sejling til Bloomberg News.

Han fortæller desuden, at selskabet har fået nye kunder, som ifølge hans udsagn søger Mærsk Line, fordi rederiet er stabilt, og selskabet er stærkt finansielt.

Markedet for containertransport har de seneste år været præget af lav vækst og for mange skibe på havet, hvilket har presset priserne og gjort det svært for rederierne at tjene penge, og derfor kan konkursen være positiv for konkurrenterne.

Hanjin havde med 97 skibe en global markedsandel på 3 pct., og seneste tal for raterne har da også vist tegn på bedring for rederierne. Raterne på de store ruter ud af Kina steg med 2,4 pct. i sidste uge og ugen før med 27,9 pct. ifølge Shanghai Shipping Exchange.

/ritzau/

Facebook
Twitter