Mærsk: Vi skal gøre det bedre de næste tre kvartaler

Mærsks finansdirektør, Jakob Stausholm, vurderer, at virksomheden er på vej tilbage på sporet efter et miserabelt 2016.

Finansdirektør i Mærsk, Jakob Stausholm, glæder sig over, at det går langsomt, men sikkert frem for det danske containerrederi Mærsk. (Foto: Peter Helles Eriksen © Scanpix)

Selv om regnskabet i første kvartal ikke er oppe at ringe, så er supertankeren ved at blive vendt, og der er glæde at spore på gangene på Esplanaden i dag, hvor den danske containergigant Mærsk i dag har fremlagt kvartalsregnskab.

- Vi havde det svært sidste år, hvor vi annoncerede nogle meget store forandringer. Nu går vi stille og roligt frem derfra, og vi fastholder en forventning om graduel forbedring i løbet af året, siger Jakob Stausholm, der er finansdirektør i A. P. Møller Mærsk.

Mærsk kom ud af 2016 med et underskud på 13,2 milliarder kroner, der dårligste regnskab i selskabets historie.

Omsætningsvækst

Jakob Stausholm glæder sig blandt andet over, at Mærsk for første gang i over to år har hævet omsætningen i forretningen.

- Det andet er, at vi kan se, at integrationen af vores fem transport- og logistikvirksomheder er begyndt at ske. Vi kan se et bedre samarbejde med synenergier mellem APM Terminals og Mærsk Line og en bedre produktionsplanlægning mellem Mærsk Container og Mærsk Line, fortæller Jakob Stausholm.

Selv om containerfragten også har været udfordret i første kvartal, lyder forventningen, at der for kerneforretningen ligger guld for enden af regnbuen. Kombinationen af stagnerende verdenshandel og et meget stort udbud af skibe på verdenshavene har presset fragtraterne i bund og været gift for Mærsk de senere år.

Men det billede vender nu, lyder vurderingen:

Højere fragtrater

- Det er en svær sæson for containerrederiet med blandt andet det kinesiske nytår. Men i løbet af kvartalet har efterspørgslen udviklet sig positivt. Verdensøkonomien stiger mere, end vi forventede, og der bliver ikke bygget så mange skibe.

- Det betyder, at udbud og efterspørgsel har presset raterne opad. Så vi har en god fornemmelse i forhold til de kommende kvartaler, siger Jakob Stausholm.

Også købet af det store tyske rederi Hamburg Süd er faldet på plads. Det vil booste Mærsk-omsætningen yderligere, samtidig med at det danske selskab forventer, at der kan indhentes synergieffekter svarende til mellem 2,4 og 2,7 milliarder kroner.