Mærsks havne er genåbnet - men ikke helt oppe i gear

Den vigtige hovedåre i Rotterdam var den sidste, der blev genåbnet.

En af de hårdest ramte Mærsk-divisioner var APM Terminals, der har containerterminaler rundt omkring i verden. (Foto: Phil noble © Scanpix)

Seks dage efter et globalt cyberangreb er alle A.P. Møller Mærsks havne nu blevet genåbnet.

Det danske rederiselskab er dog fortsat påvirket af efterdønningerne på angrebet, der låste it-systemer og computere i store dele af verden, så deres indehavere ikke kunne få adgang til dem.

Ifølge pressechef for Mærsk i Danmark Signe Brink Wagner må en del af arbejdet i en række af Mærsks havneterminaler stadig udføres manuelt, hvilket fortsat fører til forsinkelser.

- Ikke alle systemer og applikationer er oppe at køre igen, og det vil tage resten af ugen at få det hele op. Inden opstarten har vi måttet sikre, at ingen dele var inficeret længere. Alt skal også genåbnes i den rigtige rækkefølge, da det ellers ville være som dominobrikker, hvor fejl kan forplante sig, siger hun.

Mærsks vigtige hovedåre i Rotterdam i Holland, Maasvlakte II-terminalen, er som den sidste blevet genåbnet i dag og er ifølge Mærsk igen operationel. Dog er der fortsat begrænset kapacitet.

- Vores havn er åben for lastbillevering til eksport og for afhentning af importeret last, står der på APM Terminals Rotterdams hjemmeside.

Det fremgår af en oversigt fra Mærsk, at havneterminalen i Gøteborg i Sverige også fortsat er påvirket.

Mærsk var et af de højest profilerede selskaber, der blev ramt af cyberangrebet tirsdag i sidste uge.

Den såkaldte malware, der blev spredt i angrebet, trængte ind i flere af Mærsks forretningsenheder, men forstyrrede særligt Mærsks havneterminaler, transport- og logitikdivisionen Damco samt selskabets containerfragtfirma, der er verdens største.

Angrebet betød blandt andet, at selskabet indledningsvist ikke kunne tage imod nye ordrer på containerskibsfragt.

Mærsk har ifølge den danske pressechef endnu ikke et overblik over, hvor meget cyberangrebet har kostet.

Facebook
Twitter