Mærsks problemer rammer snart forretningen

Hvis Mærsks problemer med container-håndteringen varer flere dage, vil det påvirke forretningen, lyder det fra eksperter.

- Det giver en masse logistikproblemer, fordi skibene skal læsses og losses i et rimeligt konstant tempo for at undgå flaskehalse, siger aktieanalytiker i Sydbank Morten Imsgard. (Foto: MICHAEL KOOREN © Scanpix)

Varer Mærsks problemer i flere dage, kan det gå ud over forretningen og Mærsks kunder.

Sådan lyder det fra senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger Mærsk tæt.

- Hvis det er noget, der kommer til at tage rigtig lang tid, så får det store konsekvenser for den daglige forretning og i sidste ende Mærsks kunder, siger han.

Samme melding kommer fra Niels Rytter, der er lektor ved Aalborg Universitet med fokus på shipping, og som har arbejdet tre år i Mærsk.

- Er de nede i mere end et eller to døgn, er der tale om en ekstraordinær krisesituation i forhold til, hvad der er normalt for rederiet, siger han.

- Man er vant til at håndtere forsinkelser på skibene, maskinnedbrud, og at en terminal ikke er funktionsdygtig i 12 til 24 timer på grund af dårligt vejr eller strejke, men derefter bliver det problematisk, tilføjer han.

Niels Rytter, lektor på Aalborg Universitet.

Går ud over bookingerne

Mærsk blev ved middagstid i går ramt af et cyberangreb, som fik virksomheden til at lukke flere it-systemer ned.

Det giver særligt problemer i tre af Mærsks mange divisioner: Verdens største container-fragtfirma Mærsk Line, AP Møller Terminals, der driver 76 havneterminaler flere steder i verden, samt transport- og logistikdivisionen Damco.

I øjeblikket kan Mærsk ikke tage nye ordrer ind på grund af cyberangrebet, ligesom virksomheden også forventer forsinkelser på de ordrer, som Mærsk allerede har taget ind - noget Mærsk Lines kommercielle direktør satte ord på tidligere i dag.

- Det er selvfølgelig problematisk, hvis man grundlæggende ikke kan tage bookings i et eller to døgn, for så får man ikke ny last booket på sine skibe, siger lektor Niels Rytter.

Kunderne kan måske vente i et eller to døgn, men hvis Mærsks containerhavne stadig ligger stille på det tidspunkt, vil kunderne formentlig lede efter andre rederier, der kan håndtere deres last tilfredsstillende, vurderer lektoren.

Cyberangreb forsinker containere

Samtidig er driften i flere af selskabets 76 havneterminaler rundt om i verden også påvirket.

Mærsk oplyser ikke, hvor og i hvilket omfang driften er påvirket, men medier rapporterer om, at de store terminaler i Rotterdam ligger stille, ligesom de Mærsk-ansatte i Jawaharlal Nehru-havnen nær Mumbai i Indien heller ikke kan læsse containere af eller på skibene. Mærsks havneterminal i New York-New Jersey oplyser også, at hverken mails eller telefoner fungerer.

Det er ifølge aktieanalytiker Morten Imsgard alvorligt.

- Det giver en masse logistikproblemer, fordi skibene skal læsses og losses i et rimeligt konstant tempo for at undgå flaskehalse, siger han.

Samme pointe kommer fra lektor Niels Rytter.

- Man må antage, at den situation, der allerede er opstået, har betydet, at nogle kunder får deres last forsinket i den kommende uge, siger Niels Rytter.

Når et stort skib for eksempel lægger til kaj i Mærsks store havn i Rotterdam, vil en række mindre skibe anløbe havnen cirka 12 timer efter for at tage fragt med sig videre til for eksempelvis Norge eller Rusland.

Hvis ikke omlastningen sker inden for det tidsrum, sejler de mindre skibe videre, og så kan selv 24 timers forsinkelse ifølge lektoren føre til, at lasten i sidste ende bliver tre til fem dage eller en uge forsinket.

Niels Rytter vurderer, at der ikke skal mange forsinkelser til, før Mærsk kan gå hen og miste tocifrede eller trecifrede beløb i millioner af dollars.

Aktiemarkedet trækker på skuldrene

Som det ser ud nu, har cyberangrebet og de medfølgende problemer for Mærsk ikke ført den store reaktion på aktiemarkedet.

- Indtil videre må man sige, at investorerne trækker på skuldrene, siger aktieanalytiker Morten Imsgard.

Ifølge ham virker det som om, at investorerne for nuværende famler i blinde i forhold til at vurdere de økonomiske konsekvenser af et hackerangreb.

Men det vil nok ændre sig, hvis dagene går, og problemerne består.

- Så vil investorerne være bange for, at Mærsk mister kunder på den lange bane, siger han.

Samtidig vil Mærsks kunder og investorer ifølge aktieanalytikeren stille rederiet til regnskab og kræve forsikringer for, at det her er en engangsforseelse, der ikke kan gentage sig.

- Fremtidens Mærsk bliver endnu mere sårbart for hackerangreb, så det får en opgave i at forsikre, at det vil skærpe sikkerheden på deres systemer, siger Morten Imsgard og forklarer, at Mærsk arbejder på at digitalisere containerforretningen langt mere end i dag.

DE RAMTE MÆRSK-DIVISIONER

  • Cyberangrebet har forstyrret driften markant i de tre Mærsk-divisioner Mærsk Line, AP Møller Terminals og Damco.

  • Mærsk Line er verdens største container-fragtfirma, der sejler med 639 skibe over hele verden og har 32.000 ansatte.

  • AP Møller Terminals driver blandt andet 76 havneterminaler i over 30 lande og har 23.000 ansatte.

  • Damco står for logistik og har 11.000 ansatte.

  • I alt er der 87.000 mennesker ansat i Mærsk-koncernen.

Facebook
Twitter