Mange virksomheder er for dårlige på internettet

Mindre danske virksomheder udnytter langt fra mulighederne på internettet. De risikerer at tabe til udenlandske konkurrenter, lyder advarslen.

Der findes et hav af netbutikker, men mange små og mellemstore virksomheder er stadig for dårlige til at udnytte internettets potentiale i deres forretning. (© Isabellas.dk)

Danmark er på mange måder en førernation, når det kommer til brugen og udbredelsen af internettet. Men der er plads til forbedring for især små og mellemstore danske virksomheders brug af internettet.

Det viser en rapport om den danske internetøkonomi, som konsulentbureauet Boston Consulting Group har lavet for Google Danmark.

Danmark nummer otte

Danmark er nummer to ud af 28 OECD-lande, når det gælder den offentlige sektors brug af internettet. Og ser man på forbrugernes brug af nettet, ligger Danmark på en fjerdeplads.

Men når det gælder virksomhedernes brug af internettet, ligger Danmark på en ottendeplads, et godt stykke efter top fem.

Det er især de små og mellemstore danske virksomheder, der ikke udnytter nettets muligheder. Omkring 30 procent af dem har stadig kun helt grundlæggende internetfunktioner, viser rapporten.

Risikerer at tabe kunder

Ifølge Google Danmarks direktør risikerer de at miste kunder til udlandet. Han peger på, at mange varer efterhånden lige så let kan købes på udenlandske hjemmesider.

- Konsekvensen er, at danske virksomheder ikke lever op til de internationale konkurrencevilkår. At vi ikke er der med vore svarer og ydelser, når både globale og danske kunder efterspørger dem. Det er ikke kun et spørgsmål om et hjemmemarked, det er også et spørgsmål om eksportmarked, siger Peter Friis, der er direktør i Google Danmark.

I kan vel også bruge denne viden til at skaffe flere kunder i jeres egen butik?

- Det er klart, at vi og andre markedsføringsvirksomheder vil have fordel af, at flere viksomheder markedsfører sig online, men det er ikke pointen. Pointen er, at små og mellemstore danske virksomheder har et kæmpe potentiale, siger Peter Friis til DR Nyheder.

Kunder er online

Han peger på det markante skift, der er sket hos forbrugerne i de sidste ti år.

- Kunderne er online, de køber online, de researcher online. Så danske virksomheder har en mulighed for at komme i dialog med kunderne og sælge på en platform der muliggør, at de kan gøre det billigere og mere effektivt, siger Peter Friis til DR Nyheder.

Samlet set vurderer rapporten, at nettet bidrager med omkring 96 milliarder kroner til dansk økonomi. Det svarer til omkring 5,8 procent af bruttonationalproduktet.

Facebook
Twitter