Mere end tusind SAS-afgange risikerer at blive aflyst: Sådan kan strejken ramme flykunderne

En pilotstrejke kan få betydning for 20.000 til 30.000 passagerer per dag.

SAS oplyser, at cirka halvdelen af alle fly vil afgå som planlagt. (Foto: (Illustration) Nathalie Nystad)

Flyet fra København til Alanya i Tyrkiet fredag klokken 6 er sandsynligvis aflyst.

Sådan lyder beskeden i øjeblikket på SAS' hjemmeside.

Og det er ikke kun flyet mod Alanya, der risikerer at skulle blive stående på landingsbanen, hvis pilotstrejken træder i kraft i morgen.

I alt forventer SAS, at mere end 1.300 afgange kan blive aflyst til og med på søndag, hvis ikke parterne kommer til enighed. Det er mere end hver tredje afgang.

Det viser en samlet opgørelse, DR Nyheder har lavet ud fra SAS' hjemmeside.

Knap 1.000 piloter og deres pilotforeninger har varslet en strejke siden den 9. juni, som vil begynde i morgen, medmindre parterne kan blive enige om en løsning i dag. I øjeblikket bliver der forhandlet i forligsinstitutionen i Stockholm.

DR's udsendte reporter i Stockholm fangede her til formiddag formanden for Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, der sidder med i forhandlingerne.

- Forhandlingerne fortsætter, og vi bliver siddende ved bordet til midnat, det er helt sikkert, sagde han.

Det er dog stadig for tidligt at sige, om parterne kan nå til enighed.

- Jeg har sagt i syv måneder, at min ambition er at finde en løsning. Men om der kommer en, kan jeg ikke svare på.

SAS oplyser, at en eventuel strejke ville ramme titusindvis af passagerer, for hver dag som konflikten varer. Cirka 200-250 flyvninger og 20.000-30.000 passagerer ville blive berørt per dag.

Hvis du skulle sidde med en SAS-flybillet i hånden og er usikker på, om dit fly afgår, kan du selv tjekke statussen for din afgang på SAS' hjemmeside her.

Derudover kan det være en god idé at tjekke sit flys afgangsstatus regelmæssigt, da en flyvning kan blive aflyst med kort varsel på grund af strejken.

Hvis din flyvning er markeret som 'sandsynligvis aflyst', kan du gratis ombooke din billet til en anden dato. Du kan ændre din booking under 'Mine bookinger'.

I grafikken nedenfor kan du se, hvor mange afgangsfly der risikerer at blive aflyst fra de enkelte lufthavne til og med på søndag.

Må se på andre løsninger

En pilotstrejke vil ikke kun få betydning for almindelige passagerer, men også charter-rejsende, der skal ned til endnu varmere himmelstrøg.

Hos charterbureauet Apollo Rejser har man øjnene klistret til skærmen for at følge med i forhandlingerne i Stockholm.

De skal nemlig have op mod 3.000 passagerer afsted mod pool, drinks og badedyr - og det samme antal retur.

Det siger Glenn Bisgaard, der er salgsdirektør i Apollo Rejser.

- For os er det et 'waiting game' lige nu. Vi afventer situationen, og så håber vi, at de finder frem til en løsning inden midnat.

Selvom man selvfølgelig håber på en løsning, er Apollo Rejser nødsaget til at se på andre muligheder, hvis strejken træder i kraft.

- Kan vi finde alternativer? Altså andre leverandører, der kan flyve ruten i stedet. Kan vi tilbyde kunder, som bliver berørt, en anden destination? Eller i sidste ende, hvilket er det mest triste valg, må vi refundere det fulde beløb og bede kunderne om at finde en anden mulighed for sommerferie, siger Glenn Bisgaard.

Hvis uheldet er ude, og du strander i udlandet på grund af en aflysning hjem, oplyser Forbrugerrådet Tænk, at SAS skal betale rimelige udgifter til hotel og mad, indtil de kan bringe dig hjem.

Fly afgår stadig

Mange fly og passagerer vil blive påvirket af en eventuel strejke. Men det vil fortsat være muligt at komme med nogle afgange.

Selv oplyser SAS, at cirka halvdelen af alle afgange vil flyve som planlagt.

Knap 1.000 piloter kan gå i strejke i morgen, men SAS har nogle andre piloter i baghånden, der ikke er omfattet af en eventuel strejke.

Derfor kan nogle fly stadig afgå som planlagt, forklarer DR Nyheders udsendte reporter i Stockholm, Ole Hall.

- Det hænger blandt andet sammen med, at SAS har oprettet datterselskaber, og de piloter, der arbejder der, kan stadig flyve, da de ikke er omfattet af konflikten.

- Derudover har SAS også indgået aftaler med andre europæiske selskaber, som kan flyve SAS' ruter. De aftaler har de haft længe, og de fylder nu, mens de klassiske afgange bliver aflyst. Det er altså et netværk af forskellige aftaler, der gør, at mange stadig kan flyve, siger Ole Hall.