Metro-direktør efter 569 ulykker: Vil nu give bøder til firmaer med dårligt arbejdsmiljø

På de nye projekter vil entreprenører få bøder eller bliver fyret, hvis de ikke sikrer sikkerheden.

Metroselskabets direktør Louise Høst har indført bøder til firmaer, der har for mange arbejdsulykker. (© DR Nyheder.)

Historien skal ikke gentage sig, og problemerne med arbejdsulykker på den ny metrolinje, Cityring, må ikke ske igen.

Derfor har det offentligt ejede Metroselskabet nu strammet sine kontrakter, så de fremover kan give bøder og fyre entreprenører, der har mange arbejdsulykker.

- Vi har lagt nogle meget hårde sanktioner ind, hvis vi ikke synes, entreprenørerne performer på det her område, fortæller direktør i Metroselskabet Louise Høst.

569 arbejdsulykker har ramt arbejderne, der har opført den ny metrolinje, Cityring, viser nye tal, som DR har fået aktindsigt i. Det er 25 procent flere ulykker end Metroselskabets egen målsætning.

Det er alt for mange ulykker og viser, at der har været et dårligt arbejdsmiljø på byggeriet, konkluderer professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet.

- Man har fokuseret på at arbejde hurtigt og ikke fokuseret på at styre arbejdsmiljøet, vurderer Peter Hasle.

Tidsfrister og forsinkelser

Han peger på, at slappe kontrakter har medvirket til at forårsage de mange ulykker.

- Man havde nogle stærke krav i kontrakten om overholdelse af tidsplanen, som kunne give dagbøder til entreprenøren. Men man havde ikke tilsvarende mulighed på arbejdsmiljøområdet. Derfor fik entreprenøren et klart billede af, at det var tidsplanen, det handler om, mens arbejdsmiljøet var mindre vigtigt, forklarer Peter Hasle.

Den ny metrolinje skal åbne i september og er med en pris på 25 milliarder kroner det største anlægsbyggeri i Danmark i årtier. Direktør i Metroselskabet Louise Høst afviser kritikken fra eksperten.

Er det rigtig, at jeres kontrakter har givet signal til entreprenørerne, at det er tidsfristerne, der var vigtigst, og ikke arbejdsmiljøet?

- Det tror jeg ikke. Hvis man har en god sikkerhed, har man også en god performance i forhold til tidsfristerne. Men det er klart, at når man ser tilbage, er der en masse, vi har ændret og gjort bedre undervejs, som jeg nu selvfølgelig ville ønske havde været der fra dag et, siger Louise Høst, direktør i Metroselskabet.

De ny krav vil gælde på byggeriet af en ny metrolinje til Sydhavnen og til letbanen rundt om hovedstaden.

- Jeg synes ikke, man kan sige, at vores gamle kontrakter overså arbejdsmiljøet. Vi havde det udgangspunkt, at hvis entreprenørerne levede op til den danske arbejdsmiljølovgivning, var det godt. Men når det er sagt, så har vi jo ændret vores kontrakter på vores nye projekter, fordi vi faktisk selv synes, vi havde brug for nogle bedre redskaber, siger Louise Høst.

Færre ulykker på Sydhavnsprojektet

På byggeriet af den næste metrolinje til Sydhavnen er der indtil nu blot sket to arbejdsulykker. Det svarer til en ulykkesfrekvens i forhold til byggeriets størrelse på 4,5 ulykker per million arbejdstimer, hvilket er en fjerdedel af Cityringen.

Samtidig har Metroselskabet lavet en ny målsætning om arbejdsulykker. Målet for byggeriet af Cityringen var, at ulykkesfrekvensen skulle være under 16 ulykker for hver million arbejdstimer. Nu er målet, at der skal være nul arbejdsulykker.

Den næste metrolinje til Sydhavnen har haft langt færre arbejdsulykker, end der har været på metro Cityringen. (© DR Nyheder.)

- Oprindeligt havde vi sat os en målsætning, som på det tidspunkt var en ambitiøs målsætning for branchen. Men den har vi siden forladt, fordi vi simpelthen har det sådan, at der skal ikke være ulykker på vores projekter, siger Louise Høst.

Peter Hasle er uenig i, at målet om en ulykkesfrekvens på 16 på Cityringen var et ambitiøst mål. Han påpeger, at der for eksempel på byggeriet af Øresundsbroen var færre ulykker.

- Metroselskabet startede med en målsætning, der ikke var særlig ambitiøs, og den havde man så problemer med at overholde, siger professoren.

Se video med Robert Hnatiuk, der fik sin arm i klemme under betonklods:

Peter Hasle roser Metroselskabet for, at de nu strammer deres kontrakter, efter de havde svært ved at gribe ind overfor problemerne på Cityringen.

- Det var jo en fejl på den måde, at entreprenøren fik et billede af, at det, der var rigtigt vigtigt, var tidsplanerne, og arbejdsmiljøet ikke var vigtigt, mener han.

Femern risikerer samme problemer

Eksperten opfordrer transportministeren og politikerne i Folketinget til at tage ved lære af erfaringerne fra Cityringen, når de skal lave kontrakterne til anlægget af Femern-tunnellen mellem Lolland og Tyskland.

Ellers risikerer de ansatte på Danmarkshistoriens største byggeprojekt, at de også blive ramt af mange arbejdsulykker.

- Staten som bygherre på Femern skal jo sætte sig nogle klare ambitioner for arbejdsmiljøet. Og staten skal give de nødvendige kontraktlige redskaber, så man kan gribe ind overfor arbejdsmiljøet, mener Peter Hasle.

Facebook
Twitter