Millionbøder til metro-entreprenør kan være historisk store

Copenhagen Metro Team accepterer bøder for i alt 1,5 millioner kroner for brud på arbejdsmiljøloven.

Metro-cityringen i København har været undervejs siden 2005. Den er planlagt til at åbne i 2019. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Scanpix)

Hovedentreprenøren på metrobyggeriet i København, Copenhagen Metro Team, har accepteret at betale knap halvanden million kroner i bøder for 17 brud på arbejdsmiljøloven.

Sagen mod selskabet skulle være startet ved retten i mandag, men retsmødet blev aflyst, efter Copenhagen Metro Team har indgået forlig.

- Vi har indgået et forlig om en lang række forhold på metroprojektet, som går flere år tilbage. Vi har gransket indholdet grundigt og har besluttet at indgå et forlig og at betale en bøde, siger Sigurd Nissen-Petersen, der er vicedirektør hos Copenhagen Metro Team hovedentreprenør på metrobyggeriet i København.

Ifølge Peter Hasle, der er professor i arbejdsmiljø på Aalborg Universitet, er der tale om en samlet bødestraf i den absolutte superklasse.

- De fleste bøder er på under 100.000 kroner. Derfor er det meget store beløb, når man kommer op i millionklassen. Jeg kan ikke huske, at der er givet andre millionbøder, siger han.

Brækket fod og syv meter høj kant

Overtrædelserne er sket i perioden fra oktober 2015 til januar 2017. Nyhedsbureauet Ritzau har fået aktindsigt i anklageskriftet, som beretter om, hvordan ansatte har arbejdet uden den fornødne sikkerhed.

Blandt andet brækkede en ansat foden, da han blev ramt af en 200 kilo tung metalskinne, som kurede ned fra en ladvogn på metrobyggepladsen i Nørrebroparken.

I et andet tilfælde - det var på byggepladsen ved Østerport Station - arbejdede en af de ansatte nær en syv meter høj kant uden faldsikringsudstyr.

En tredje ansat fik amputeret det yderste led på to fingre, efter at de blev klemt under nogle betonelementer på byggepladsen i Nørrebroparken.

- Det man har gjort forkert, da man startede metrobyggeriet, var, at man som bygherre overlod for meget til entreprenøren, som har haft et billede af, at det med arbejdsmiljø ikke har ikke været noget, som har ligget bygherren så meget på sinde. Derfor er der kommet en sikkerhedskultur, hvor man har accepterede alt for høje risici, siger Peter Hasle.

Han har selv siddet i et ekspertpanel, der har rådgivet det statsejede Metroselskabet, om at presse et sundere arbejdsmiljø igennem.

- Faktisk har Metroselskabet med deres nye projekter taget skeen i den anden hånd og væsentligt skærpet deres krav. Der er nu sat gang i to nye metrobyggerier i Nordhavnen og Sydhavnen og med letbanen rundt om København, og der er kravet til leverandørene skærpet væsentligt i forhold til Cityringen, hvor det gik galt de første år, siger Peter Hasle.

Største byggeri 400 år

Sigurd Nissen-Petersen fra Copenhagen Metro Team erkender, at der ikke har været ordentligt styr på arbejdsforholdene i Cityringens indledende fase. Men han henviser samtidig til, at der er tale om et historisk stort byggeri.

- Det her projekt kan ikke sammenlignes med nogle andre projekter i Danmark. I København er der tale om det største byggeprojekt siden Christianshavn blev grundlagt for 400 år siden. Dermed vil tallene også blive større, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Han henviser samtidig til, at antallet af arbejdsulykker på byggepladserne er faldet kraftigt.

- Vi kan konstatere en positiv udvikling. Vi har i dag 14 byggepladser ud af 22 uden et eneste uheld i over et år, siger han.

Facebook
Twitter