Minister inden møde om kviklån: 'Jeg bliver provokeret over, at man lokker folk i gældsfængsel'

Der sendes flere reklamer for forbrugs- og kviklån, men minister vil ikke lægge sig fast på et forbud.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) vil ikke lægge sig fast på, om der skal være særskilt lovgivning mod reklamer for forbrugs- og kviklån. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

- Du kan ikke se en ærlig fodboldkamp, uden at det er pakket ind i reklamer for kviklån.

Sådan lyder reaktionen fra erhvervsminister Simon Kollerup (S) oven på nyheden om, at der hvert år sendes flere og flere reklamer med tilbud om hurtige penge.

Alene sidste år blev der sendt over 120.000 reklamespots i radio og tv for lånevirksomheder. I 2016 var tallet omkring 100.000, viser et udtræk, som analyseinstituttet Kantar Gallup har lavet for DR Nyheder.

Og reklamerne for hurtige forbrugslån er da også noget, der har fået erhvervsministeren til tasterne. Da herrelandsholdet i fodbold spillede EM-kvalifikationskamp mod Irland i november, skrev ministeren på Twitter, at han ville have sat en "stopper for de aggressive kviklån og markedsføringen af dem".

- Jeg bliver provokeret over, at man lokker folk til at tage nogle lån, hvor de i sidste ende risikerer at sidde i et gældsfængsel, siger Simon Kollerup.

Støttepartier vil have forbud

Tirsdag i denne uge mødes Folketingets partier igen til forhandlinger om et såkaldt ÅOP-loft over de renter, som lånefirmaerne i fremtiden må tage for at låne penge ud.

ÅOP for kviklån har i nogle tilfælde været helt oppe på 817 procent, hvis man eksempelvis har taget lån på 5.000 kroner hos låneudbyderen Vivus over 12 måneder.

Reklamerne for de hurtige lån findes også i tog og busser, på internettet og sociale medier, og det er et stort problem, lyder kritikken fra erhvervsministeren.

- Man kører det benhårdt over for unge mennesker, der bruger offentlig transport. Du kan jo ikke tage en tur i S-toget uden at blive bombarderet med reklamer, siger Simon Kollerup.

Ud over loftet over de renter, lånevirksomheder i fremtiden kan tage, så kommer SF og De Radikale til forhandlingerne med krav om et forbud mod reklamerne.

Så længe selskaber overholder markedsføringsloven i deres reklamer, så er der nemlig i dag ikke noget, der gør det ulovligt at reklamere for de hurtige forbrugslån.

- Man har også lavet regler i markedsføringsloven om, hvordan alkohol ikke må markedsføres mod unge. Når man har reguleret det, så mener vi også, at man kan regulere mod kviklån, så danskerne ikke udsættes for urimelige reklamer for urimelige lån, siger De Radikales erhvervsordfører, Katrine Robsøe.

Vil ikke lægge sig fast

Men så langt er Simon Kollerup på nuværende tidspunkt ikke klar til at gå.

I stedet mener ministeren ligesom Venstre og De Konservative, at det mulige ÅOP-loft, som partierne i øjeblikket forhandler, i sig selv vil barbere antallet af lånereklamer så meget ned, at det ikke bliver nødvendigt med egentlig regulering af reklamerne.

Erhvervsministeren er dog åben overfor at lytte til støttepartiernes argumenter, siger han.

- Jeg synes, vi skal lægge et lavt loft over, hvor mange penge man må tjene på kviklån i Danmark. Men når De Radikale og andre siger, at markedsføringen er for aggressiv, så lytter jeg til det, siger Simon Kollerup.

Regeringens lovprogram lægger op til et decideret "opgør med kviklån". Ændringen af loven om forbrugslånsvirksomheder skal være færdigbehandlet i februar næste år, fremgår det af lovprogrammet.

Tip os

  • Har du taget forbrugs- eller kviklån, som du ikke har kunnet betale tilbage? Skriv til ahec@dr.dk