Mistanke om afgiftsfusk med over 600 biler i konkursramt leasingfirma: Kan koste staten millioner

620 biler hos Scanleasing har kørt afgiftsfrit rundt på vejene. Motorstyrelsen får kritik.

Der er tegn på fusk med bilafgifterne i leasingselskabet Scanleasing, som ind til for nylig var et af landets største privatejede leasingselskaber, men som pludselig i oktober gik konkurs.

Et omfattende dataarbejde afslører, at 70 procent af 903 biler, der i juni var ejet af Scanleasing, har kørt rundt på de danske veje uden at betale registreringsafgifter til staten.

Ved at fastfryse bilernes værdier over for Motorstyrelsen har Scanleasing nemlig kunnet få bilafgifterne retur fra staten.

Og det har altså været tilfældet for mindst 620 af bilerne, viser DR's afdækning.

Og det kan have kostet de danske skatteydere dyrt.

- Jeg har svært ved at se det her som andet end spekulation i registreringsafgiften. Da der er tale om dine og mine penge, er det jo alvorligt og noget, Motorstyrelsen burde have fanget, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos bilejernes forening, FDM.

FDM har gennemgået det omfattende datamateriale, som DR har udarbejdet i samarbejde med bildatafirmaet tjekbil.dk.

Erik Delmer, der har en fortid som revisor i skattevæsenet og i dag er partner i Revision Plus, har også gennemgået datasættet.

- Som jeg læser materialet, kan jeg kun konkludere, at der overhovedet ikke betales registreringsafgift for at have de biler til at køre rundt på de danske veje, siger Erik Delmer.

Sådan kan de have fusket

Når man køber en bil i Danmark, betaler man fuld registreringsafgift, i det øjeblik man får udleveret bilnøglerne.

Det er anderledes med leasingbiler.

Her beregnes en såkaldt forholdsmæssig registreringsafgift, som er baseret på et forventet fald i bilens værdi i løbet af en leasingperiode.

Når leasingkontrakten er udløbet, kan leasingselskabet lave en såkaldt værditabsberegning.

Og viser den, at bilen alligevel ikke er faldet i værdi, kan leasingselskabet indmelde den nye værdi til Motorstyrelsen og få hele registreringsafgiften refunderet.

Men det burde kun ske meget sjældent, påpeger eksperterne.

- Vi plejer at sige, at vand løber nedad. Den samme naturlov gør sig gældende for bilpriser. Derfor er det meget underligt, når vi kan se, at bilerne år efter år holder samme værdi hos Scanleasing, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM.

Direktør og ejer af Scanleasing Peter Larsen, har siden oktober set sit selskabsimperium falde samme. Syv Peter Larsen-selskaber er under konkursbehandling, også selv er han gået personligt konkurs, og der er rejst krav mod ham for hele 195 millioner kroner. Billedet her er taget på hans kontor i Kolding. (Foto: Foto: Lasse Lagoni)

- Jeg vil tro, at det er under én procent af alle biler, der ikke taber værdi. Biler falder i værdi, og det ved vi bilejere jo også godt. Når man kigger på de biler, som Scanleasing har ejet, så burde de også falde i værdi, siger revisor Erik Delmer fra Revison Plus.

Ved at indmelde de samme værdier år efter år har Scanleasing altså tilsyneladende været helt fri for at betale afgifter af hovedparten af leasingselskabets bilflåde.

- Når Scanleasing sætter samme værdi ved indgangen som ved udgangen af en leasingperiode, så gør det, at der ikke er sket noget værditab. Når der ikke er sket noget værditab, så får de hele registreringsafgiften retur, siger Erik Delmer.

Christian Jul Madsen, der er kurator for det kuldsejlede leasingselskab, bekræfter i et skriftligt svar, at advokaterne kigger ned i de mystiske værdier.

- Vi er opmærksomme på Scanleasings tidligere indberetninger af bilernes værdi, herunder det forhold at en række biler i den forbindelse ikke falder i værdi. Dette emne indgår som en del af kuratellets sædvanlige undersøgelser af det konkursramte selskabs forhold, skriver Christian Jul Madsen.

Herunder har vi samlet tre eksempler på Scanleasing-biler og deres værdiansættelser over for Motorstyrelsen.

Kørelærerens Ford Tourneo

En af de Scanleasing-kunder, som i årevis uvidende har kørt rundt i en bil med fastfrosne værdier, er Jesper Koch, der er kørelærer i Stevns Kommune.

I 2018 leasede han varevogn, en Ford Tourneo, hos Scanleasing, som skulle bruges til at undervise elever, der ville tage et stort trailerkort.

Jesper Koch foran den leasede Ford Tourneo, som efter Scanleasings konkurs er flyttet over i et nyt selskab.

Nu peger en gennemgang af bilens historiske værdier på, at der ikke er betalt en krone i registreringsafgift, siden han i november 2018 skrev under på den første kontrakt med Scanleasing.

Af data fra Motorregistret fremgår, at bilen i oktober 2018 første gang blev hentet til landet og samtidig blev værdisat til en handelspris på 397.075 kroner.

Da Jesper Kochs første leasingaftale udløb i november 2019, blev bilen vurderet igen: 397.075 kroner.

Da bilen senest blev prissat i juli i år, skønnede Scanleasing værdien til 397.075 kroner.

Altså har bilen ifølge Scanleasing ikke tabt en krone i værdi, siden den blev hentet til landet i oktober 2018.

- Det er jeg da meget overrasket over. Jeg havde ikke drømt om, at jeg kørte rundt i en bil, hvor der ikke er betalt afgifter. Det er så endnu en grund til at være træt af Scanleasing, siger Jesper Koch, som selv har mistet omkring 25.000 kroner på konkursen i Scanleasing.

Da Scanleasing i oktober blev begæret konkurs, fandt Jesper Koch et andet leasingselskab, som tilbød at overtage bilen.

Men det nye leasingselskabs prissætning ligger langt fra Scanleasings. Nu vurderes bilen at være 296.342 kroner værd. Den er altså faldet brat med over 100.000 kroner siden juli måned.

Dermed er der også forduftet 54.000 afgiftskroner, som ellers var indeholdt i bilens værdi.

- Når man kigger på det her samlet set, så kan det være meget store tab for statskassen. Hvis det viser sig, at man simpelthen bevidst har unddraget de her registreringsafgifter, så bliver det et ret stort millionbeløb, siger Erik Delmer fra Revision Plus.

Fra stor omsætning...

Det Kolding-baserede leasingselskab Scanleasing er gået fra at være et anerkendt væksteventyr til et økonomisk mareridt for særligt Ringkjøbing Landbobank, Vækstfonden og den danske stat.

På få år mere end fordoblede Scanleasing sin omsætning kulminerende med, at der i 2018 trillede 227 millioner kroner gennem selskabet.

De vilde vækstrater blev i sommeren 2019 kronet med indvielsen af et nyt showroom i det mondæne Axel Towers, der ligger attraktivt klemt inde mellem Tivoli og Cirkusbygningen midt i København.

- Scanleasing i Kolding er godt forankret i den jyske muld, og det er vi stolte af. Men vi har efterhånden også opbygget et stort kundeforum i resten af landet, så derfor åbner vi vores nye showroom i hjertet af København, lød det fra den tidligere salgschef hos Scanleasing Ulrick Havndrup.

Da dørene sidste år blev åbnet til Axel Towers var det med dyre biler, champagne og besøg af popstjernen Medina og racerkøreren Nicolas Kiesa. I dag er bilerne væk, men skiltet er der stadig. (Foto: pr-foto © PR-foto / Foto: Mathias Sommer © DR)

Samme Ulrick Havndrup og den øvrige ledelse blev af Erhvervsstyrelsen i februar i år politianmeldt for ulovlige millionlån til ledelsen, viser en aktindsigt.

...til stor gæld

Væksteventyret i Scanleasing har været finansieret af Ringkjøbing Landbobank og Vækstfonden, som sammen har stillet en kredit til rådighed for Scanleasing på 245 millioner kroner.

Men ikke alt er foregået efter bogen, og i det seneste regnskab fra 2018 påpeger revisoren, EY Danmark, at Scanleasing har overtrådt lønsumsloven, momsloven, selskabsloven og årsregnskabsloven.

I oktober trak kreditorerne så endeligt tæppet væk under Scanleasing, og foreløbig er der rettet krav mod konkursboet for 256 millioner kroner.

Statens investeringsfond, Vækstfonden, tegner sig for 32 millioner kroner af kravet, mens Ringkjøbing Landbobank mangler 177 millioner kroner.

I sidste uge valgte Vækstfonden at politianmelde Scanleasing for 'bevidst at have fortiet oplysninger'.

Også direktør og ejer af Scanleasing, revisoren Peter Larsen, er gået fra et liv med hurtige luksusbiler, bolig i Frankrig og hus med udsigt over Kolding Fjord til nu at være begæret personligt konkurs med krav mod sig på 196 millioner kroner.

Ifølge den foreløbige opgørelse fra kurator har Peter Larsen 13.949 kroner stående på sin bankkonto. Huset og en række af hans selskaber er flyttet over i hustruens og børnenes navne.

Peter Larsen undersøges desuden af kurator for en mystisk overførsel på syv millioner kroner, kort før han blev begæret personligt konkurs.

Ifølge DR's oplysninger er der også i andre af Peter Larsens konkursramte selskaber forsvundet millionbeløb, kort før de er gået konkurs.

DR har forsøgt at kontakte Peter Larsen telefonisk og har sendt en lang række spørgsmål på mail og sms. Han er ikke vendt tilbage på DR's henvendelser.

Hvor er Motorstyrelsen?

Tilbage står, at Scanleasing tilsyneladende systematisk har kunnet indberette fuldstændigt identiske værdier til Motorregistret, uden at der tilsyneladende er blevet reageret fra Motorstyrelsens side.

Og det er det mest bekymrende ved den her afsløring, lyder det fra de to eksperter:

- Kontrollen har været ikke-eksisterende, for ellers ville man have fanget de her angivelser. Det her er et mønster, som burde kunne fanges af en simpel robot.

- Det er jo åbenlyst noget, man bør kigge nærmere på, når der bliver indberettet de samme værdier ved indgangen som ved udgangen af en leasingkontrakt, især når det gælder så mange biler, siger Erik Delmer, der har en lang fortid i skatteforvaltningen.

- Det her viser bare, at der er nogle alarmklokker, der ikke ringer i kontrolinstanserne. Vi mener ikke, der er kontrol nok. Vi mener, der bør tilføres flere ressourcer, så bilerne bliver kontrolleret, og vi ikke ser det her, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM.

Motorstyrelsen har ikke haft mulighed for at stille op til interview.

I et generelt svar skriver Motorstyrelsen:

- Motorstyrelsen foretager stikprøver, og udvælgelsen af køretøjer til pristjek sker både efter et tilfældighedsprincip og en risikovurdering. Det vil sige, at Motorstyrelsen er særligt opmærksom på virksomheder, der foretager eller har foretaget værdifastsættelser, der i forbindelse med indgåelse eller afslutning af leasingkontrakter ikke er retvisende.

Det er Peter Larsen-selskabet Afgiftsportal Aps, som har værdisat bilerne for Scanleasing.

Det har Afgiftsportal ikke kun gjort for Scanleasing, men også for et større antal private bilforhandlere.

Afgiftsportal Aps er lige som en lang række af Peter Larsens øvrige selskaber under konkursbehandling.

En aktindsigt hos Erhvervsstyrelsen viser, at Afgiftsportal Aps har modtaget 73.000 kroner i lønkompensation under coronakrisen.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter