Mobilepay runder 330 millioner betalinger, men konkurrenterne står i kø

Flere it-giganter har introduceret løsninger, der bliver mere og mere populære i Danmark.

Mobilepay har flere end fire millioner brugere i Danmark, men virksomheden har kørt med underskud i flere år. I 2018 leverede Mobilepay et underskud på 92,9 millioner kroner. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Forbrugere hiver oftere telefonen op af lommen og bruger den som betalingsmiddel, når der skal handles i butikker og på internettet.

Den mest kendte mobilbetalingsløsning i Danmark, Danske Bank-ejede Mobilepay, kan i dag meddele, at antallet af betalinger via Mobilepay-app'en i år er steget med 50 millioner, og det sker i en tid, hvor konkurrencen på markedet for mobilbetalinger intensiveres.

Flere spillere lancerer nemlig konstant nye løsninger, der skal tage kampen op mod Mobilepay.

- Det er et stadigt voksende marked, og selvom Mobilepay beviseligt står stærkt i nogle betalingssituationer, så er der områder, de ikke har erobret, siger Jan Damsgaard, professor i digitalisering på Copenhagen Business School.

Han har fulgt udviklingen i de digitale betalinger i 15 år og siddet med i Nationalbankens Betalingsråds undergruppe for fremtidens betalinger og fremtidens brug af kontanter.

De store it-giganter banker på

Mens Mobilepay stort set er enerådige på området for såkaldte konto til konto-betalinger (pengeoverførsler fra en persons konto til en anden, red.), har Mobilepay haft svært ved at vinde indpas som betalingsmiddel i fysiske butikker, mener professoren.

Da Nets i 2017 lancerede sin mobile dankort-app, blev Mobilepay fjernet som betalingsmiddel i en række fysiske butikker. Og selvom Nets i år har erkendt, at dankort-app'en aldrig rigtig slog igennem, er der andre, som presser på for at overtage kunderne.

Blandt andet it-giganterne Google og Apple, der ifølge Jan Damsgaard gør brug af en mere effektiv teknologi end Mobilepay.

- Hvor Mobilepay anvender Bluetooth, tillader Apple og Google betaling med den indbyggede NFC-chip, der sidder i de fleste nye telefoner og også i smart-ure, så folk slipper for at skulle ind i en app for at betale, når de handler i en fysisk butik. Den har Mobilepay ikke adgang til.

Google Pay, Ali Pay og Facebook Pay

I 2019 er Mobilepay blevet brugt til at overføre mere end 100 milliarder kroner fordelt på omkring 330 millioner forskellige typer betalinger. Mindst 250 af dem er dog konto til konto-betalinger og ikke betalinger via kort, der er tilknyttet i app'en, oplyser Mobilepay til DR Nyheder.

Det voksende område for online-betalinger via Mobilepay foregår ifølge presseansvarlig i Mobilepay Peter Kjærgaard udelukkende via tilknyttede kort.

På netop det område kan konkurrenter hurtigt overtage, mener Jan Damsgaard.

- Lige nu er det et spørgsmål om tid, før Apple Pay og Google Pay går ind og tager flere markedsandele her, og der er flere konkurrenter end bare de to, der lurer i horisonten.

Jan Damsgaard nævner blandt andet den kinesiske virksomhed Alibabas løsning, Ali Pay, samt Facebook, der er klar til at knytte en betalingsfunktion, som kan bruges direkte fra apps som Facebook, Facebook Messenger, Instagram og WhatsApp.

Jyske Bank-kunder foretrækker Apple

Jyske Bank, der var blandt de første banker i Danmark til at introducere Apple Pay, fortalte i november til dagbladet Børsen, at Apple Pay i løbet af godt to år har overhalet Mobilepay som Jyske Bank-kunder foretrukne betalingsløsning i de danske butikker.

Ifølge Jyske Banks direktør, Peter Schleidt, bliver Apple Pay her brugt 25 procent mere end Mobilepay.

- Apples fordel i Danmark er, at iPhonen er så populær, og at løsningen ligesom Mobilepay ikke koster noget for forbrugeren at anvende, siger Jan Damsgaard.

Hvor mange betalinger, der mere præcist er tale om, har banken ikke oplyst, og Apple har ikke overfor DR Nyheder ønsket at oplyse danske tal for betalinger via Apple Pay.

I butikker verden over er det muligt at betale med Google Pay og Apple Pay, der benytter sig af NFC-chips i telefoner og smart-ure. (Foto: Bobby Yip © Scanpix)

Jan Damsgaard mener dog, at Mobilepay skal skynde sig med nye initiativer.

- Det er et lukrativt marked, hvor der kan tjenes rigtig mange penge. Dertil modnes digitale teknologier, og EU de-regulerer, så nye spillere får adgang på markedet, siger han.

Mobilepay hilser spillere velkommen

Hos Mobilepay er optimismen stor. Betalingsvirksomheden forventede ifølge Peter Kjærgaard kun at konkurrencen ville intensiveres, og derfor ser MobilePay foreløbigt konkurrenternes indtog på det danske marked som et gode.

- Konkurrence på markedet vænner jo også danskerne til, hvor oplagt mobilen er til at foretage betalinger. Så så længe den er fair konkurrence, hilser vi den velkommen, siger Peter Kjærgaard.

Han mener ikke, konkurrencen er en hindring for, at Mobilepay kan vokse:

- Vi vækster ligeså kraftigt, som vi hele tiden har gjort, og vi mener, at vi har en stærk produktportefølje, når app'en kan bruges i alle betalingssituationer på tværs af telefontyper.

- Når det så er sagt, anerkender vi, at vi er oppe mod nogle af verdens største virksomheder. Det skal man selvfølgelig have respekt for, lyder det fra Peter Kjærgaard.