Mobilkunder snyder sig selv

Vrimlen af abonnementer forvirrer os, så vi ender med at betale for noget, som vi slet ikke bruger.

I mylderet af abonnementer ender mange med at betale for data, taletid og sms'er, som de aldrig får brugt. (Foto: Finn Vest)

Når du køber abonnement til din mobiltelefon, risikerer du at snyde dig selv. Konkurrencen blandt mobilselskaberne er nemlig så stor, at almindelige kunder ifølge eksperter alt for let farer vild.

- Markedet for teleabonnementer er uoverskueligt, for ikke at sige et rent kaos, siger teleanalytiker John G. Pedersen fra MereMobil.dk. Han har fulgt mobilmarkedet i tyve år.

Lige nu er der herhjemme omtrent 350 forskellige telefonabonnementer at vælge imellem.

- Faktisk er der så mange tilbud, at markedet på nuværende tidspunkt er blevet så uigennemsigtigt og en total jungle at finde rundt i, at man nærmest kun kan vælge forkert, siger John G. Pedersen.

Alt for store abonnementspakker

Det kan koste ekstra abonnementskroner hver måned.

- Det, der ofte sker, er, at folk får købt nogle abonnementspakker, som er alt for store og som indeholder nogle mængder af samtaler, dataforbrug og sms'er, som man slet ikke kan nå at bruge i løbet af en måned, siger John G. Pedersen.

Mange forbrugere køber telefonabonnementet sammen med en ny telefon. Det gør bare forvirringen endnu større, lyder det fra Forbrugerrådet TÆNK.

- Man betaler en billig pris, synes man, for mobiltelefonen. Så bliver man hængende i et abonnement, som ikke passer en særlig godt, siger rådets økonom Martin Salamon.

Du kan få hjælp til at overskue, hvordan du finder det bedste og billigste mobilabonnement i magasinet PENGE i aften kl. 21.55 på DR1.

Facebook
Twitter