Mobilselskaber får næse af Forbrugerombudsmand

Mobilselskaber slører de reelle telefonpriser med deres "Byt til nyt-koncept". Det siger Forbrugerombudsmanden der nu indskærper, at prisen for en mobiltelefon skal oplyses rigtigt.

Mobilkunder skal vide præcis, hvad prisen er, når de køber en ny mobiltelefon. Det har Forbrugerombudsmanden nu indskærpet overfor nogle mobilselskaber.

"Giv os din gamle mobiltelefon, så får du en ny til en billigere pris." Sådan har flere mobilselskaber lokket danskere til at købe mobiltelefoner, så de ved at aflevere deres gamle telefon, får rabat på en ny.

Men selskaberne har været lige en tand for smarte. For godt nok er selve "Byt-til-nyt-konceptet" i orden, men prisen for den ny mobil skal oplyses rigtigt.

Forbrugerombudsmand indskærper regler

Det har Forbrugerombudsmanden nu indskærpet over for debitel Danmark A/S, Telekæden Randers A/S og DanTalk A/S.

Forbrugerombudsmanden åbnede i foråret 2007 op for konceptet på mobilområdet. Betingelserne for lovligt at anvende dette koncept er blandt andet, at rabatten skal svare til det, den gamle telefon reelt er værd, og at prisen på den nye telefon ikke må sløres.

Byttepris må ikke trækkes fra

Ved salg af mobiltelefoner skal totalprisen i bindingsperioden oplyses. ”Byt-til-nyt” betyder, at den gamle mobiltelefon kan bruges som delvis betaling for den nye. Bytteprisen må derfor ikke fratrækkes i totalprisen.

Forbrugerombudsmanden har nu indskærpet over for selskaberne, at de skal give korrekte prisoplysninger, når de anvender konceptet ”byt-til-nyt”. Selskaberne har oplyst, at de fremover vil indrette deres markedsføring i overensstemmelse med markedsføringsloven.

Facebook
Twitter