Morten mister 100.000 kroner på leasingselskabs konkurs: ’Jeg er meget frustreret’

Konkursen hos Scanleasing har efterladt omkring 1.000 kunder i usikkerhed.

Udenfor Morten Strandgaards kontor står en sølvgrå Mercedes Benz fra 2011. Det er hans ejendomsselskabs bil, og normalt er det egentlig en af medarbejderne i virksomheden, der kører i den.

Men lige nu står bilen helt stille. Morten Strandgaard har nemlig måtte pille plader af bilen, fordi den er blevet en del af et slagsmål mellem Morten Strandgaard og kurator i Scanleasings konkursbo.

- Så snart vi fandt ud af, at Scanleasing var gået konkurs, kontaktede vi kurator. Men vi hørte ikke noget fra kurator, før tre dage før at vores kontrakt udløb. Her fik vi at vide, at vi skulle aflevere bilen, fordi kurator vil sælge den til handelspris. Men jeg har nægtet at udlevere bilen, siger Morten Strandgaard.

Han er bare en af de mange kunder, som er kommet i klemme i forbindelse med, at et af landets største privatejede leasingselskaber gik konkurs. Da Scanleasing gik konkurs i oktober, efterlod det nemlig mere end tusind kunder i en uvis situation. Fra den ene dag til den anden, eksisterede det leasingselskab, som ejer deres biler, ikke længere.

De to kuratorer, som står for at afvikle Scanleasing, kører Scanleasings leasingkontrakter videre, indtil de udløber. Men især de kunder, som har kontrakter med Scanleasing, der er udløbet efter konkursen, oplever problemer.

Forventede at have opsparing i leasingbil

Ligesom mange andre Scanleasingkunder troede Morten Strandgaard, at han havde en aftale med Scanleasing, hvor han havde udsigt til at få en gevinst, når leasingkontrakten en dag udløb.

I Morten Strandgaards tilfælde er der tale om cirka 100.000 kroner. Det hele drejer sig om restværdien - den såkaldte scrapværdi - på den sølvgrå Mercedes. Restværdien er et af de vigtige nøgletal, når man vælger at flexlease en bil. Men for rigtig mange kunder, kan det være svært at forstå kontrakterne.

- Det er virkelig svært at gennemskue, fordi vi har et kringlet afgiftssystem. Det kræver en Ph.d. i sig selv at være rigtig skarp på, hvor meget en bil taber i værdi. Det er ikke noget, man bare kan forudse, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom ved bilejernes interesseorganisation FDM.

FDM er efter Scanleasings konkurs blevet kontaktet af mange kunder.

- Konkursen skaber en masse usikkerhed. Både for de eksisterende forbrugere og for de forbrugere, som overvejer at lease. Det kan have en negativ effekt for hele markedet, siger Ilyas Dogru.

For Morten Strandgaard begyndte problemerne, da kontrakten på den sølvgrå Mercedes udløb den 8. november i år. Scanleasing hentede bilen hjem fra Tyskland til ham i november 2016. Siden har han fornyet kontrakten en gang om året.

Morten Strandgaard foran den Mercedes Benz, som hele tvisten handler om. I øjeblikket kan Mortens medarbejder ikke køre i bilen, fordi pladerne er taget af, indtil sagen er afgjort i retten. (Foto: Dr)

Hver gang kontrakten er blevet fornyet, er bilens restværd - den værdi, bilen har, når kontrakten udløber - blevet nedskrevet med ekstra store engangsindbetalinger til Scanleasing.

- Ved hver kontraktfornyelse har Scanleasing bedt os om at indbetale et opstartsbeløb, som har nedskrevet værdien på bilen. Hen over årene er den blevet nedskrevet for meget. Det kan jeg godt se nu, siger Morten Strandgaard.

Men hvorfor gik du med til de store engangsbetalinger?

- Fordi jeg ikke anså det som et problem. Jeg har bare set det som en opsparing i bilen. I min verden kan vi altid få lov til at anvise en køber til den restværdi, der er i kontrakten, siger Morten Strandgaard.

I løbet af de fire år, som bilen har været leaset hos Scanleasing, er den blevet nedskrevet til en restværdi på bare 17.000 kroner. Morten Strandgaards egen vurdering er, at bilen reelt er cirka 100.000 kroner mere værd.

Aftalen med Scanleasing har været, at Morten Strandgaard kunne få lov at udnytte den lave restværdi på bilen.

Det kan helt konkret ske ved, at Morten Strandgaard aftaler med en bilforhandler, at bilforhandleren kan købe bilen af Scanleasing til de 17.000 kroner, som er restværdien i leasingkontrakten, selvom bilen er 100.000 kroner mere værd. Samtidig aftaler bilforhandleren og Morten Strandgaard, at han får en tilsvarende rabat på en anden bil, som Morten Strandgaard køber af bilforhandleren.

Sådan en handel nåede dog aldrig at finde sted. For imellem tiden gik Scanleasing konkurs, og kurator i konkursboet mener ikke, at Morten Strandgaard har ret til at finde en køber, der kun skal betale de 17.000 kroner.

- Det, der er mest træls er, at man står med en kurator, der forsøger at hive penge ud af leasingstagerne. Det er penge, som har været betalt en gang. Jeg er meget frustreret.

Derfor nægtet han at udlevere bilen til kurator. Det har resulteret i, at kurator har stævnet ham i fogedretten. Som modsvar har Morten Strandgaard anlagt en sag mod kurator, fordi han mener, at kurator bryder kontrakten.

DR har talt med en lang række Scanleasingkunder, som er kommet i klemme i konkursen, fordi de aftaler, de har haft med Scanleasings sælgere, ikke længere gælder efter konkursen.

I en kontrakt, som DR er i besiddelse af, har en Audi A5 fra 2008 en restværdi på 5.000 kroner. Men bilens reelle værdi er nærmere 35.000-45.000 kroner. Også her har kurator krævet at få bilen udleveret.

Derfor har kunden allieret sig med advokat Stig Nielsen.

- I kontrakten står der, at leasingtageren har pligt til at anvise en tredjepart til at købe bilen – der står ikke, at han har en ret til det. Men når man tegner leasingaftalen, får man at vide af sælgeren, at det reelt også er en ret. Det er en branchesædvane, at der både er tale om en ret og en pligt, siger Stig Nielsen, der er advokat hos MachenhauerNielsen Advokater.

Kurator i Scanleasing er dog ikke enig i, at kunden også har ret til at finde en køber til den restværdi, der står i konkraten. I det konkrete tilfælde har kurator derfor afhentet bilen, så den kan videresælges med en gevinst til konkursboet.

- Det mener jeg er erstatningspådragende. De har effektivt forhindret min klient i at udnytte sine rettigheder. Næste skridt for os er at anlægge en retssag, siger Stig Nielsen.

Se revisor Erik Delmer forklare, hvordan en scrapværdi normalt er fastsat.

At miste de penge, man har opsparet gennem en lav restværdi, er netop en af risiciene ved flexleasing.

- Hvis man sætter bilen til en for lav værdi, og firmaet går konkurs, så kan man få problemer med at få sine pege retur, siger Erik Delmer, der er skatterevisor og partner i Revision Plus,

Han studser over, de meget lave restværdier i nogle af Scanleasings kontrakter.

- Det ikke er almindeligt, at restværdien afviger så meget fra bilens værdi. I og med at man skal gætte på, hvad bilens værdi er ude i fremtiden, kan der være en afvigelsen typisk på 10-15 procent, siger Erik Delmer.

Det er Christian Jul Madsen fra Kromann Reumert og John Sommer Schmidt fra Gorrissen Federspiel, der er kuratorer i Scanleasings konkursbo. De ønsker ikke at stille op til interview, men skriver i en mail til DR.

- Kuratellet forholder sig helt generelt til de rettigheder og forpligtelser, som følger af de af selskabets forud for konkursen indgåede aftaler. Kuratellet kan og vil ikke udtale sig om konkrete enkeltsager, idet dialogen pågår med den enkelte leasingtager og/eller dennes advokat.

Se Jesper Koch fortælle, hvordan han har oplevet Scanleasings konkurs.

Jesper Koch er endnu en kunde, der er kommet i klemme efter Scanleasings konkurs. Han har leaset en Ford Tourneo gennem Scanleasing. Bilen bruger han i sin køreskolevirksomhed, når eleverne skal tage trailerkørekort.

Få dage før Jesper Kochs kontrakt med Scanleasing udløb, fik han besked på at pille pladerne af bilen, så snart kontrakten udløb. Hans plan var ellers at tegne endnu en kontrakt med Scanleasing.

Men Jesper Koch fik travlt med at finde et andet leasingselskab, som ville overtage bilen.

- Det lykkedes heldigvis i løbet af nogle dage, men jeg måtte vente en uges tid på, at de nye plader kom med posten, og i den tid kunne jeg ikke bruge bilen, siger han.

Jesper Koch tegnede sin første kontrakt med Scanleasing i november 2018, og forlængede den året efter. Begge gange betalte han - som det er kutyme ved opstart af en leasingkontrakt - et opstartebeløb. Det opstartsbeløb ville han dog gerne slippe for, når kontrakten som forventet skulle gentegnes i 2020.

- Jeg valgte i stedet at forhøje den månedlig leasingydelse, for at jeg kunne slippe for at lave en ny udbetaling året efter. Men den aftale, jeg skulle have fornyet, er ingenting nu. Det, jeg havde betalt ekstra, har jeg mistet. Det er lige omkring 25.000 kroner, siger han.

Aftalen om nul udbetaling i 2020 står nemlig ikke noget sted i den kontrakt, som både Jesper Koch og Scanleasing har skrevet under på.

- Det ligger kun en i en mailkorrespondance. Jeg gik ind i det, jeg troede var et godt og stort firma.

Skulle du ikke have sikre dig selv bedre i kontrakten?

- Jeg kan godt se nu, at jeg skulle have undersøgt nogle flere ting, inden jeg indgik aftalen. Det er ikke så godt. Men jeg føler ikke, jeg kunne forudsige det, siger Jesper Koch.

DR har forsøgt at kontakte Peter Larsen, der var ejer af Scanleasing og direktør i selskabet indtil konkursen, telefonisk og har sendt en lang række spørgsmål på mail og sms. Han er ikke vendt tilbage på DR's henvendelser.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter