Mulig konflikt: Se om dit lokaltog er i fare for at holde stille

12 lokalbaner er i fare for at stå stille fra på mandag, hvis lokomotivførere nedlægger arbejdet efter nej til OK18.

En række lokalbaner kan blive ramt af strejke og lockout fra natten til mandag. Billedet er fra Nordjyske Jernbaners tog mod Hirtshals. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

En række lokale togbaner kan fra på mandag blive ramt af strejke, efter at ansatte ved lokalbanerne i går stemte nej til overenskomstfornyelserne.

Det er jo mennesker, som sidder i et tog og ikke bare har mulighed for, som vi andre, at gøre de ting, vi skal gøre en gang imellem.

Henrik Horup, formand for Dansk Jernbaneforbund.

Det drejer sig om lokalbaner på Sjælland, Lolland og Falster, og i Nordjylland kan 80 procent af togtrafikken blive ramt af strejke.

Offentlig overenskomst

Landets offentlige ansatte skal have nye overenskomster. Det gælder både de ansatte i staten, i regionerne og i kommunerne. Forhandlingerne er stødt på flere bump undervejs, og lykkes det ikke at finde en løsning, vil det føre til strejke eller lockout.

Se Tema

- Togene vil komme til at holde stille, og det betyder, at langt hovedparten af trafikken heroppe kommer til at holde stille, siger Peter Hvilshøj, der er direktør i Nordjyske Jernbaner.

- Vi har 105 ansatte, 21 tog og fragter cirka 8.000 daglige passagerer fra Skørping til Skagen og fra Hjørring til Hirtshals, så det er det totale regionale net af tog, som administreres heroppe, siger han.

Ni baner på Sjælland og Lolland og Falster

Også medarbejderne i jernbaneselskabet Lokaltog A/S har sagt nej til overenskomsten. Det kan betyde, at der ikke bliver tog på i alt ni privatbaner øst for Storebælt, hvor der ifølge selskabet årligt transporteres 10 millioner passagerer.

Torsdag skal de stridende parter, Dansk Jernbaneforbund og KL, mødes for at se, om der kan indgås en aftale, kort før en strejke og lockout bryder ud natten til mandag.

- Vi har fra KL's side mødt en interesse, nu skal vi forhandle videre. Der er ikke nogen af os, der ønsker en konflikt, siger Henrik Horup, der er formand for Dansk Jernbaneforbund.

Han er ikke overrasket over, at 85 procent af medlemmerne sagde nej til aftalen.

- Vi havde stillet en række krav og ikke fået opfyldt nogen af dem. Vi havde nogle knaster omkring arbejdstid, som vi gerne havde løst. Men det skete ikke, og så endte vi her, siger Henrik Horup.

Frokost inden arbejdsdagen begynder

Det er især arbejdstidsregler og aftaler om pauser, som har fået et stort flertal af de ansatte ved lokalbanerne til at sige nej til en overenskomstfornyelse.

- Vi har problemer omkring den måde, man tilrettelægger arbejdet på. Og specifikt omkring, hvordan pause skal afholdes, siger Henrik Horup.

- Der kan man ikke være sikker på, hvornår man får sin frokostpause, og det giver jo ingen mening at møde ind på job og starte med at være frisk og veludhvilet og så starte med sin hovedpause. Så har man en arbejdsdag bagefter. Det vil vi altså ikke være med til, siger han.

Og det kan give udfordringer i førerhuset, når der stort set ikke er pauser til at ordne basale gøremål, forklarer Henrik Horup:

- Det er jo mennesker, som sidder i et tog og ikke bare har mulighed for, som vi andre, at gøre de ting, vi skal gøre en gang imellem.

Nordjyske Jernbaner A/S beskæftiger ca. 50 medlemmer af Dansk Jernbaneforbund og befordrer årligt omkring tre millioner passagerer.

Den truende konflikt berører ikke DSB, som i december 2017 meldte sig ind i Dansk Industri.

Dermed er hovedparten af DSB's 7.300 ansatte omfattet af private overenskomster.

I grafikken oven for har vi ikke fået Østbanen med i grafikken. Den går fra Køge til Faxe Ladeplads/Rødvig. Vi beklager.