Mulig snyd med bilimport bekymrer politikere

Undersøgelser skal afdække, om bilimportører snyder med afgiften.

Et tillidsfuldt it-system kan udnyttes til at snyde med registreringsafgiften, frygter politikerne. (Foto: Anne Bæk © Scanpix)

I et forsøg på at tæmme et motorområde, hvor snydere har haft for nem adgang til statskassen, har et samlet folketing indgået en aftale om at stramme kontrollen med import og eksport af biler.

Men der er også bred bekymring for, at der snydes med registreringsafgifter, når der købes biler i udlandet.

Bilimportørerne kan nemlig selv værdiansætte bilerne i Motorregistret, og det er netop den frihed, som har kostet de danske skatteydere et stort årligt millionbeløb gennem den såkaldte selvanmelderordning.

- Der er forlydender om, at nogle af de biler bliver belagt med for lidt afgift, når de indregistreres, hvorefter de sælges til en højere pris til danskerne, siger Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.

Øget kontroltryk

Hidtil har kontrollen med importen af biler begrænset sig til to procent af de værdiansatte biler.

Med den politiske aftale øges kontroltrykket til 10 procent af alle importerede biler, svarende til cirka 4.000 ekstra kontroller om året.

Samtidig har landspolitikerne taget initiativ til en undersøgelse, der skal afdække omfanget af problemerne med værdifastsættelsen af importbiler.

Sidst nedsættes en taskforce i Motorstyrelsen, som udelukkende skal kigge på de angivne værdier, når bilimportører køber biler i udlandet.

- Jeg er nervøs for, om der også på det her område foregår ting, som ikke burde ske. Det er ikke sikkert, at det er i samme omfang som på eksportområdet, men det kunne meget vel være, at der var behov for opstramninger. Så det stopper ikke bare med de her tiltag, siger Jesper Petersen, der er skatteordfører for Socialdemokratiet.

Incitamenter til at vurdere biler for lavt

Danmark har en af verdens højeste afgifter på biler. Derfor er der også store gevinster at hente, hvis man omgår reglerne. Og det har relativt nemt kunnet lade sig gøre ved et tillidsfuldt system, hvor bilforhandlere selv har kunnet indtaste bilernes værdier i Skats systemer.

På eksportområdet har omfattende analyser vist, at der via selvanmelderordningen er snydt for omkring 100 millioner kroner om året.

- Når en bil kommer ind i Danmark, koster det i registreringsafgift. Derfor er der et incitament til, at man får den sat lige lavt nok og får lavet nogle forskellige fakturaer og andre ting. Vi har ikke noget konkret kendskab om snyd, men hvis den her undersøgelse viser problemer, kommer der også til at ske noget på importområdet, siger Karsten Lauritzen.

Statens indtægter på afgifter på motorområdet er 35 milliarder kroner om året.

Facebook
Twitter