Mulig strejke er udsat, og folk kan komme afsted - men hjemrejsen er i fare: 'Vi får travlt'

Piloterne og SAS er blevet enige om at udsætte strejken med 72 timer.

Mange SAS-fly kan risikere at blive stående på landingsbanen fra på lørdag af. (Foto: (Illustration) Søren Winther Nørbæk)

Hvis du sidder med en SAS-billet i hånden og skal flyve indenfor de næste tre dage, kan du ånde lettet op.

For pilotstrejken er blevet udsat med 72 timer, så deadline nu hedder fredag midnat.

En masse fly er derfor alligevel ikke i risiko for at blive aflyst de næste par dage - men hvis strejken træder i kraft fra lørdag, kan der stadig komme en masse kunder i klemme på hjemrejsen.

Én af dem, der kunne ånde lettet op i morges, er Birgitte Beneteau, der er selvstændig.

Hun skulle med flyet i dag mod Kroatien.

Birgitte skal 14 dage til kroatien med sin familie. (Foto: (C) DR Nyheder)

- Vi tænkte bare, at nu står vi op og ser, om der er en flyver. Og hvis der ikke er, så kører vi. Men der var en flyver, og det er fedt.

- Nu håber vi bare, at de flyver, når vi skal hjem igen, sagde hun, da DR Nyheder fangede hende i Københavns Lufthavn i morges.

Hun tager det dog roligt, hvis strejken er i gang, når de skal med flyet hjem igen.

- Vi tager en drink, slapper af og ser, hvordan det går. Vi skal nok komme hjem på en eller anden måde, sagde hun.

Og Birgitte Beneteau er ikke den eneste, der havde snuden vendt mod udlandet i morges.

Der var travlt i Københavns Lufthavn i morges. (Foto: (C) DR Nyheder)

Søren Krag Jacobsen, der er finansmanager, skulle mod Malaga i Spanien med hele familien i en uge.

De skulle egentlig afsted i går, men det fly blev aflyst, så nu afgangsdatoen altså i dag. Familien kan potentielt få deres fly aflyst på hjemrejsen, men det tager Søren Krag Jacobsen med oprejst pande.

- Strejken skulle først starte i dag, og vi skulle flyve i går, så afgangen var vi ikke nervøse for. Det er mere hjemturen, vi er pressede over. Men vi tager det som det, som det kommer, og ellers må vi finde en anden vej hjem.

- I princippet er det ikke en fordel, at det er udskudt i 72 timer, ellers kunne vi havde gået i gang med at planlægge hjemturen, men nu venter vi. Det er fint, sagde Søren Krag Jacobsen.

Hør mere om, hvordan Søren Krag Jacobsen ser på hjemrejsen i videoen nedenfor.

Hvis man ender i den penible situation, hvor ens fly mod Danmark er aflyst grundet strejke, oplyser Forbrugerrådet Tænk, at SAS skal betale rimelige udgifter til hotel og mad, indtil de kan bringe en hjem.

Er du i udlandet?

  • Hvis du er i udlandet lige nu og skal flyve hjem med SAS fra på lørdag af, så hører vi meget gerne fra dig. Du kan skrive til journalisten her: auje@dr.dk

Apollo: Nogle gæster kan strande

Mange mennesker er allerede ude at rejse.

Især charterselskabet Apollo Rejser får sendt mange kunder afsted med SAS, der skal ned til pool og solsenge. I alt har de 15 afgange om ugen med SAS-fly i år.

- Vi har været en stor samarbejdspartner med SAS i mange år. Det har været i medgang og modgang. Vi er rigtige glade for samarbejdet, og vores gæster er rigtige glade for det produkt, SAS leverer, siger salgsdirektør i Apollo Rejser, Glenn Bisgaard.

I videoen nedenfor kan du høre, hvordan Glenn Bisgaard ser på forhandlingerne.

Apollo Rejser har dog også mange kunder, der skal hjem i weekenden - og her kan strejken være i gang. Derfor er de i gang med at forberede sig.

- Hvis man ser på flyvningerne, har vi følere ude hos luftfartsselskaber vi kender og nogle nye, der måske kunne have noget ledigt kapacitet. Men det kan først blive konkret, når vi har noget konkret, og det har vi højst sandsynligt først fredag, hvis det bliver aktuelt med en strejke, siger Glenn Bisgaard og fortsætter:

- Hele kommunikationsdelen kan vi forberede, fordi vi kan lave manuskripter til, hvad vi skal have af information. Derudover er vi i dialog med hotellerne og adviserer dem om, at der er en mulig risiko for strejke, og at nogle gæster kan strande.

Men der er ikke meget tid at løbe på, hvis strejken bryder ud. Over tusind kunder kan ende med at få alternative løsninger til hjemrejsen.

- Hvis strejken bryder ud, får vi travlt. Lørdag og søndage er de store rejsedage. Mange møder op i lufthavnen klokken fire, og får vi beskeden midnat fredag aften, har vi kun fire timer at rykke på, siger Glenn Bisgaard.

Der skal spares

SAS og piloterne har nu til midnat på fredag til at blive enige.

Og begge parter kæmper for livet.

SAS skal i mål med deres store spareplan, SAS FORWARD. Det skandinaviske flyselskab skal spare 5,2 milliarder kroner, og planen skal gøre selskabet konkurrencedygtigt med lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian i fremtiden.

Både den svenske, danske og norske stat har luftet idéen om at eftergive milliarder af kroner i gæld mod at få aktier i stedet.

Men for at det hele kan lykkes, skal de SAS-ansatte også betale deres del, siger arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet Laust Høgedahl.

- Det handler i bund og grund om penge. SAS står overfor en stor spareplan, og der har de brug for, at piloterne går ned i løn, siger han.

Det hele handler dog ikke kun om løn. SAS har oprettet to datterselskaber, der især skaber knaster i forhandlingerne.

- Piloterne har været utilfredse med, at SAS-ledelsen har oprettet to nye selskaber, hvor de har hyret andre piloter ind på andre vilkår. Så der er rigtig mange ting, der gør de her forhandlinger komplekse, siger Laust Høgedahl.