Kontant kunne tirsdag aften vise, hvor let det er at snyde med anmeldelser af virksomheder på Trustpilot.
Brugeranmeldelser hjælper forbrugerne med at overskue markedet, mens virksomhederne kan have stor glæde af dem, fordi de gieet et godt indblik i, hvad deres kunder synes om dem.
Dansk Erhverv, der er arbejdsgiverforening, har lavet en endnu ikke offentliggjort undersøgelse.
Den viser, at 2 ud af 3 danskere er i tvivl om hvorvidt, de kan stole på de brugeranmeldelser, du kan se af virksomheder på for eksempel Trustpilot. Markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen siger om konsekvenserne af undersøgelsen.
Stort behov for klare regler
-Jeg mener, at både forbrugerne, virksomheder og firmaer bag brugeranmeldelsessider har en fælles interesse i, at vi får lavet klare regler for, hvad en god brugeranmeldelsside er.
Dansk Erhverv har længe presset på for at gøre markedet for brugeranmeldelser bedre. Organisationen, som repræsenterer 17.000 virksomheder, har allerede bedt forbrugerombudsmanden om at sætte sig med de berørte parter for at få lavet klare retningslinjer for hvad der en god brugeranmeldelsesside:
- Vores undersøgelser viser, at der er behov for at få sat mere skub i dette arbejde, tilføjer Lone Rasmussen.