NEKROLOG 'Fattiglars' fra Thy skabte et dyne-eventyr: Én fjer blev til 35 milliarder

Lars Larsen er død 71 år gammel.

’Go’daw. Jeg hedder Lars Larsen’.

Igen og igen har man set den ikoniske linje løbe over læberne på Lars Larsen og ud til den danske forbruger, der har ladet sig lokke af de gode tilbud og købt sengetøj og madrasser til spotpriser.

Men nu har købmand Larsen sagt goddag og på gensyn for sidste gang. 71 år gammel døde Lars Larsen mandag i sit hjem ved Silkeborg med den nærmeste familie ved sin side.

Der er noget eventyrligt over Lars Larsens historie. Om undermåleren fra Thy med øgenavnet ’Fattiglars’, der fik banket et globalt butiksimperium op, som i dag har forgrenet sig til 52 lande.

I barndommen skulle hver en tokrone vendes og drejes. Nu giver Danmarks mest berømte og mest succesfulde købmand en formue på over 35,1 milliarder kroner videre til sin familie.

Lars Larsen med sin søn Jacob Brunsborg, der i juni overtog sin fars poster som formand for Jysk og Lars Larsen Group. (Arkiv) (Foto: ERIK JEPSEN © Scanpix)

Og så er Larsens liv et stykke danmarkshistorie.

Om dengang danskerne fik penge mellem hænderne, og prisbevidstheden skyllede ind over tilbudsaviser og tv-skærme.

Om Danmark som handelsnation.

I den globale konkurrence kan Danmark nemlig byde ind med noget unikt, som ligger i landets sociale dna, mente Lars Larsen, som i 2011 kaldte sine landsmænd for ’den fremadlænende medarbejder’.

Det er denne danske – eller måske snarere jyske – mentalitet, som ifølge Lars Larsen har været forudsætningen for, at Jysk i dag er et internationalt imperium med over 23.000 ansatte:

- Frihed under ansvar kender man ikke mange andre steder end i Danmark. I Jysk er det lige før, man får ros for at lave en fejl. Det gælder slet ikke syd for grænsen. Der straffer man fejl. Vi lærer af vores fejl, og derfor kan vi udvikle os og tilpasse os hurtigere, udtalte Lars Larsen i 2011 til bogen ”Jysk – Købmandskabets hemmelighed”.

Fattiglars fra Hurup

Lars Larsen var det sidste barn i en søskendeflok på fire, og få måneder før han blev født, døde hans far kun 55 år gammel.

Pludselig stod Lars Larsens mor, Vera Larsen, alene med gården ved Arnborg i Midtjylland og fire børn, der alle var under seks år gamle.

Det var mere, end hun kunne klare. Derfor blev Lars Larsens barndom præget af en psykisk ustabil og nedslidt mor.

Her fortæller Lars Larsen om sin barndom fra ’Sådan blev jeg – Lars Larsen’ fra 2016:

Familien var fattig, og de trange kår blev bemærket i skolen i Hurup ved Thy, hvor Vera Larsen havde flyttet familien op for at overtage en slikbutik, efter hun havde opgivet gården i Midtjylland.

- Jeg var som ved fødslen stadig en undermåler. Et halvt til et helt hoved mindre end de andre i klassen. Rødligt strithår og fregner og klædt i mine storebrødres aflagte tøj. Et godt emne for alle tiders mobning. Og mobning var der da også en del af, skriver Lars Larsen i sin selvbiografi ”Go’daw, jeg hedder Lars Larsen” fra 2004.

Gennem hele karrieren har det været en drivkraft at lægge afstand til det stempel, der brændte sig fast i barndommen i Hurup:

- Fattiglars, ham blev der set ned på. Og det har jeg altid brugt til at sige: Jeg skal fandme vise dem. Jeg skal vise, at jeg kan noget også, sagde han i dokumentaren ’Sådan blev jeg Lars Larsen’ fra 2016.

Pengemagasinet tegnede et portræt af Lars Larsen i 1996 – se et klip her:

Prisen for billige varer

Egentlig ville Lars Larsen være lærer, men det talte hans storebror, Hans, ham fra. I stedet skaffede Hans ham en læreplads som rullende gardinmontør hos Magasin H & L i Thisted.

1960’erne var opgangstider for middelklassen, der havde fået penge mellem hænderne.

Folket flyttede ud af byerne og ind i de nye parcelhuskvarterer, der skød op af jorden med rekordfart. De skulle fyldes med gardiner, senge og madrasser.

Så forretningen var god.

Da Larsen senere blev udnævnt til afdelingsleder i dyne- og madrasafdelingen, fik han ansvaret for indkøb og indrykning af annoncer.

Her viste han iøjnefaldende talent for begge.

Første gang Lars Larsen indrykkede en annonce i Thisted Dagblad, var det målet at komme af med et parti frasorterede springmadrasser og dyner, som han (over)entusiastisk havde købt ind af.

”Lastbil væltet – varer for 100.000 beskadiget. Alt skal væk lørdag og søndag, koste hvad det vil,” skrev Lars Larsen i annoncen.

Den sensationsprægede annonce virkede. Lørdag formiddag var varerne væk.

Magasin H&L havde fået sin største salgssucces nogensinde, og Lars Larsen havde fået næret en idé, der senere tog form og blev til Jysk Sengetøjslager.

Så var det mindre vigtigt, at varerne ikke var samlet op fra ladet af en væltet lastbil, men købt på nordjyske fabrikker.

Lars Larsen med Jysk Sengetøjslager på dansk, svensk, norsk og finsk. Kæden er nu i 52 lande. (Arkiv) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Lars Larsen fik forfinet sine evner som købmand i en tid, hvor detailhandlen var i rivende udvikling. Fra vest kom supermarkederne, fra øst kom Ikea, og fra syd kom discount-kæden Aldi.

Og særligt Aldi gjorde indtryk på den unge, ambitiøse købmand.

Bag Aldi stod brødrene Karl og Theo Albrecht, som på kort tid havde opbygget et forretningsimperium syd for grænsen. Formlen var at tage discount-modellen til det yderste. Varesortimentet var begrænset, og kunderne skulle selv finde varerne frem fra papkasser, som var kørt ind på paller.

Dermed kunne omkostningerne skrues i bund, det samme kunne priserne, en model som hurtigt blev populær blandt kunderne i Vesttyskland.

Da Larsen senere som 25-årig avancerede til butikschef i Ulf Bolighus i Aalborg, fik han mulighed for at prøve lavprismodellen af.

Men ledelsen var ikke interesseret i at udvide i samme tempo, som Lars Larsen utålmodigt skubbede på for.

Så han pantsatte sit hus og åbnede den 2. april 1979 den første Jysk Sengetøjslager på Silkeborgvej i Aarhus.

Lars Larsen fotograferet i 2005 foran et billede af den første Jysk Sengetøjslager på Silkeborgvej i Aarhus, som blev åbnet i 1979. (Arkiv) (Foto: Ole Lind © Jyllands-Posten / Ritzau Scanpix)

Da TV Avisen i 1982 første gang besøgte Jysk Sengetøjslager, havde den jyske købmand allerede holdt åbningsfest med gode tilbud i 30 butikker.

Varerne blev kørt ind i butikkerne på paller, og det eneste inventar, der blev investeret i, var en skranke og et kasseapparat.

- Her har vi for eksempel to ekspedienter. Hvis der så er ti kunder, ja så må de altså vente, til det bliver deres tur, sagde Lars Larsen i sit første interview med TV Avisen i 1982.

Det var prisen for de billige varer.

Her Lars Larsens første interview med TV Avisen i 1982:

J Y S K

Lars Larsen var lige som sin forretning J-Y-S-K med store bogstaver.

Da han første gang åbnede en forretning i ’udlandet’ i 1981, var det ikke uden overvejelser, da dørene skulle slås op til butikken på Roskildevej i København.

Lars Larsen havde nemlig den holdning, at mentaliteten på den anden side af Storebælt var anderledes. Modstræbende ansatte han Mads Jul, en ærkekøbenhavner, til at stå for butikken.

- Jeg var lidt betænkelig ved tanken om, at en sjællænder skulle drive en Jysk Sengetøjslagerbutik. De var jo ikke helt som vi andre. Men det skulle have en chance, og jeg havde på det tidspunkt indset, at jeg alligevel ikke kunne passe alle forretninger, hvor gerne jeg end ville.

- Jeg overvejede også at eksportere en ægte jyde derover, men efter tunge overvejelser blev jeg enig med mig selv om, at det nu nok var klogest at satse på en indfødt, siger Lars Larsen i bogen ”Jysk – Købmandskabets hemmelighed.”

  • Dronning Margrethe og prins Henrik besøger i 2008 JYSKs nye store domicil ved Uldum. (Arkiv) (Foto: claus fisker © Scanpix)
  • Lars Larsen hilser her på dronningen og den kongelige familie til en reception på Christiansborg Slot i 2016 for de danske atleter ved De Olympiske Lege og De Paraolympiske Lege. (Arkiv) (Foto: Nikolai Linares © Scanpix)
  • Lars Larsen her med prins Henrik, da han fik Kong Frederik d. 9.s Hæderspris i 2007, der blev givet til fem danske eksportvirksomheder. (Arkiv) (Foto: Kim Agersten © Scanpix)
1 / 3

Selv om Lars Larsens succes har slået ham til Ridder af 1. grad, bragt ham priser og en udnævnelse til Kongelig Hofleverandør af dyner og madrasser, så har Lars Larsen altid holdt sig på afstand af eliten i København.

Han har foretrukket at bevæge sig i jævne kredse i Jylland.

- Jeg kan slet ikke lide bonede gulve, sagde han i dokumentaren ”Sådan blev jeg Lars Larsen” fra 2016.

- Der er lidt for meget selvgladhed, jeg har jo ikke alle de fine eksaminer, som de har. Jeg prøver ligesom at tage lidt afstand fra de fine receptioner og alt det der. Jeg vil hellere hjem til mors kødgryder og have en god bøf, lød det i et interview med Pengemagasinet fra 1996.

Det betød ’vanvittig meget’ at være kongelig hofleverandør, fortæller Lars Larsen i det her klip fra ’Sådan blev jeg – Lars Larsen’ fra 2016:

Men fortællingen om den jævne thybo, som helst holder sig fra de bonede gulve i København, har også været et forretningsmæssigt greb, fortalte han i 2011:

- Jeg vil gerne stå for middelmådighed. Det er den slags mennesker, der er flest af, de er langt den største kundegruppe. I stedet for at rende efter de 15 procent overklasse, vil jeg hellere servicere de 85 procent, sådan som vi gør.

Lars Larsen fortæller i dette klip fra ’Sådan blev jeg – Lars Larsen’ fra 2016’ om at blive betragtet som nærig:

Når de bonede gulve har været erstattet af en veltrimmet græsplæne, har Lars Larsen gerne slået sig løs med kendisser som Sean Connery og Kronprins Frederik, allerhelst når det er foregået på hans egen golfbane.

Lars Larsen omtaler i sin selvbiografi golf som ’snobbesporten’. Alligevel har han tilbragt utallige timer på græsset ved Himmerland Golf & Spa, som han har ejet i over 30 år og gjort til et af Nordeuropas største golfcentre.

  • Lars Larsen ses her ude på Pro Am runden dagen før starten på golfturneringen Made in Denmark på Silkeborg Golf Klub i august 2018. (Arkiv) (Foto: henning Bagger © Scanpix)
  • Kronprins Frederik var med til at spille golf som optakt til European Tour i 2016 til Made in Denmark på Himmerlands Golf & Country Spa Resort. Her hilser han på Lars Larsen, da han ankommer. (Arkiv) (Foto: henning Bagger © Scanpix)
1 / 2

Da Lars Larsen på et pressemøde i 2014 lancerede golfturneringen Made in Denmark som en del af den prestigefulde European Tour, lød det helt klassisk fra den jyske købmand:

- My english are not so well, so I go over to jysk.

Væksteventyret

Lars Larsen ramte en åre, da han i 1979 åbnede den første sengetøjslager-butik i Aarhus. To uger senere åbnede den næste i Hadsund, to uger senere åbnede en ny i Aalborg.

De efterfølgende 40 år er historien om en fjer, der blev til 35 milliarder kroner.

I dag har Jysk hjemme i 52 lande, hvor over 2.700 forretninger tilbyder madrasser, håndklæder og sengetæpper ’lidt billigere’.

Næsten alle forretningerne bærer navnet ”Jysk”. I Tyskland og Østrig handler indbyggerne i ”Dänisches Bettenlager”.

Jysk arbejder med målsætningen: Jysk skal " være verdens mest udbredte og mest profitable butikskæde". (Arkiv) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Den voldsomme vækst svarer til, at der er åbnet en ny Jysk-butik hver sjette dag siden 1979 – hvis man ser bort fra alle de Jysk-butikker, som i mellemtiden har drejet nøglen om igen.

Lars Larsen holdt dog hele livet styr på sit liv i en gammeldags papirkalender. Hør her hvorfor han ikke ville have en smartphone (fra ’Sådan blev jeg – Lars Larsen’ fra 2016’):

Ekspansion er selve dna’et for Jysk.

Skulle man være i tvivl, blev det bekræftet sidste år, da Lars Larsen fyldte 70 år.

I et fødselsdagsinterview fortalte han, at ambitionen fortsat var at erobre hver en afkrog i verden.

- Vi begynder i Irland næste år. Og så kan det være, det bliver Sydkorea eller Rusland. Jeg åbner mellem 100 og 130 butikker om året, og det kommer jeg også til at gøre fremadrettet, sagde han til Berlingske:

- Og når vi når 5.000 butikker, bliver ambitionen 10.000 butikker, fortsatte han.

  • Lars Larsen i 2005, året hvor Jysk åbner butik nummer 1000. (Arkiv) (Foto: Ole Lind © Scanpix)
  • Lars Larsen med sin kone Kristine Brunsborg, som han blev gift med i 1971 og har to børn og fire børnebørn med. (Arkiv) (Foto: Ernst van norde © Scanpix)
  • Lars Larsen med sin søn, Jacob Brunsborg, der nu har overtaget hans formandspost i Jysk. (Arkiv) (Foto: BRIAN RASMUSSEN © Scanpix)
  • Lars Larsen bliver barberet under et ophold i Indien. (arkiv) (Foto: MINI WOLFF © Scanpix)
  • Lars Larsen var kendt som Dynelarsen – her i 1998. (Arkiv) (Foto: Viggo Landau © Scanpix)
1 / 5

Siden Lars Larsen sidste år gav sit sidste interview, er de første butikker med Jysk på døren også åbnet i Cypern og Aserbajdsjan.

Chile får sin første Jysk-butik i 2019, og Kuwait, Dubai og Irland har for nylig fået Jysk-konceptet ind på butiksstræderne.

Fordelen ved at være i flere lande er, at man aldrig ser, at der er nedgang i alle lande samtidig. Så du flytter bare varerne hen, hvor efterspørgslen er, sagde Lars Larsen i 1996, da han blev interviewet til Pengemagasinet.

Se Lars Larsen fortælle om sin virksomhed i Pengemagasinet fra 1996:

Den evige ekspansionstrang har også givet fejlskud.

Særligt på de store markeder har det været svært at etablere sig, og i USA, Kina og Rusland har Jysk måttet trække sig ud igen.

Den ukrainske konflikt med Rusland har kostet seks butikker på blandt andet Krim-halvøen, som russerne besatte i 2014.

- Det er en styrke at turde prøve af. Man skal have fiaskoer for at finde succeserne. Tør du lave en fejl? Mange mennesker i ledende stillinger tør ikke. Dem kan vi ikke bruge i Jysk, sagde Lars Larsen i 2011.

Go’daw, jeg hedder Lars Larsen

”Go’daw, jeg hedder Lars Larsen og har Jysk Sengetøjslager – jeg har et godt tilbud til dig – 2 dyner og 2 puder for 999, og så er det naturfyld – på gensyn i Jysk Sengetøjslager.”

Sådan lød den ikoniske reklame fra 1987, der gjorde Lars Larsen til et kendt ansigt i hele Danmark.

Se en af de første reklamer her:

Den amatør-agtige og ligefremme stil virkede, og siden har den jyske købmand lavet i omegnen af 120 reklamefilm, hvor han er tonet hen over danskernes skærm med det ene gode slagtilbud efter det andet.

Fra begyndelsen af sin karriere havde Lars Larsen et blik for reklamens værdi. Da han siden fandt ud af, at det havde positiv effekt på bundlinjen at bruge sig selv i salgsspottene for Jysk, blev han hurtigt et kendt ansigt ude i stuerne.

Lars Larsens kendis-status har været et minus ved jobbet i spidsen for Jysk, har Lars Larsen tidligere fortalt: Men så længe det klirrer i pengekassen, kan jeg sagtens leve med at blive genkendt på gaden.

Lars Larsen brugte det meste af sit liv på at række ud efter stjernerne. Han gjorde samtidig en dyd ud af ikke at miste jordforbindelsen. (Arkiv) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det største PR-scoop begik Lars Larsen, da han i forbindelse med Jysks 25-årsjubilæum husstandsomdelte 2,4 millioner eksemplarer af sin selvbiografi. Bogen menes stadig at være den mest læste bog i Danmarkshistorien – i hvert fald ifølge Larsen selv.

Bogen gav et billede af købmand Larsen som en let optimistisk erhvervsmand, der levede for at lave en god handel.

- I anledning af mit 25 års jubilæum har jeg valgt at skrive min egen version på både godt og ondt – dog mest godt, skriver han i forordet til sin selvbiografi ”Go'daw, jeg hedder Lars Larsen,” som udkom i 2004.

Larsen, der har læst fem bøger i sit liv, havde skrevet sin biografi i hånden og lod sin sekretær skrive den ind på computer. Han lærte nemlig aldrig selv at bruge en computer.

Lars Larsen fortæller om sin bog ”Go'daw, jeg hedder Lars Larsen” i klippet her fra 2004:

Da Lars Larsen i 1998 måtte opgive rejseselskabet ”Larsen Rejser” med et tab på over 200 millioner kroner, afviste han med henvisning til PR, at det havde været en dårlig forretning.

Larsen Rejser leverede nemlig op gennem 90’erne masser af god PR til købmanden og dermed til Jysk:

- Det var en satsning, der kostede nogle penge. Det er der nogle, der mener. Men jeg laver mine regnestykker, og jeg synes, jeg fik meget PR på det, og PR er dyrt i dag. Alt i alt fik jeg mange flere kunder ind i Jysk-butikkerne, og jeg ved, hvad det koster sådan noget, sagde han til Pengemagasinet i 2006.

Dynedynastiet

Den 21. juni i år lød det kortfattet fra Lars Larsen i en pressemeddelelse, at han havde fået leverkræft, og at kræften havde spredt sig.

I samme forbindelse trak han sig fra sin formandspost i moderselskabet, Jysk Holding, og overlod posten til sin 47-årige søn, Jacob Brunsborg.

- Jeg er utrolig glad for og stolt over, at Jacob har valgt at tage imod rollen som bestyrelsesformand og dermed videreføre Jysk og Lars Larsen Group som en familieejet virksomhed, sagde Lars Larsen i pressemeddelelsen.

Lars Larsen sammen med sin søn Jacob Brunsborg i 2006. (Foto: BRIAN RASMUSSEN © Scanpix)

Jacob Brunsborg er tidligere branddirektør og indkøbsdirektør i Jysk. Siden 2006 har han haft forskellige bestyrelsesposter uden dog at være involveret i den daglige ledelse.

Og selv om Brunsborg nu sidder i den mest magtfulde stol i Jysk-imperiet, har Lars Larsen sørget for at begrænse sin søns indflydelse i Jysk-forretningen, som Lars Larsen betegnede som sit ’tredje barn.’

- Vi er nødt til at have verdens bedste direktør. Og som jeg siger til Jacob; det skulle da være mærkeligt, at det lige var dig. Det er trods alt dig, der skal forvalte formuen videre, så et godt råd er: lad være med at sætte dig i den stol, den er forbandet svær. Lav det, du synes er sjovest, og lad andre om det lidt kedelige job, det er at være administrerende direktør, sagde Lars Larsen i 2011.

Ud over posten som ny bestyrelsesformand for Jysk Holding bliver Jacob Brunsborg også direktør for en række af Lars Larsens investeringsselskaber. Her deler han dog posten i direktionen med Hans Henrik Kjølby, som samtidig er direktør for Jysk Holding og betroet medarbejder i Jysk siden 1987.

I 2016 fortalte Lars Larsen, at blandt andre Hans Henrik Kjølby vil få et sæde i en ny fond, som vil få en mindre ejerandel i Jysk, men have kontrollerende indflydelse i Jysks holding-selskab.

- Det er i fuld forståelse med mine to børn. De skal nok få det, så de lever godt, det er der ingen problemer i. Men de skal acceptere, at det først og fremmest er Jysk, der skal bruge økonomien for at få os gjort worldwide, sagde Lars Larsen i 2016.

- Jeg har set nok elendigheder omkring de gamle systemer, hvor det altid er den førstefødte, der skal overtage en virksomhed. Og det ville da være meget mærkeligt, hvis det lige skulle være den bedste, sagde han i 2011.

Langt størstedelen af ejerskabet i Jysk Holding har Lars Larsen placeret hos sine fire børnebørn Christian og Christine og Søren og Line. De ejer hver 15-20 procent og er dermed gjort til milliardærer, inden de er flyttet hjemmefra.

Stress og alderdom

Allerede i 2000 trak Lars Larsen sig tilbage som direktør for Jysk Sengetøjslager. Direktørposten overdrog han til nordjyden Jan Bøgh, der siden har forsøgt at luge ud i den fritslupne kræmmermentalitet, som prægede organisationen frem til 1990’erne.

I dag åbner der ikke en butik, uden Jan Bøgh har godkendt den, og sådan har det været i snart 20 år. Lars Larsen har selv sjældent været involveret i de mindre beslutningsprocesser, siden han trak sig for snart 20 år siden.

I sin selvbiografi fortæller Lars Larsen om sin tidlige pensionering fra Jysk. Det handlede om at få en lang alderdom og om at lave det, man havde lyst til, fortalte han:

- Jeg har altid levet efter en livsfilosofi, der siger, at man næsten kun kan dø af stress og alderdom. Jeg tror, mange sygdomme opstår af stress. Når hele mekanismen skal udføre mere, end den magter, går det galt. Og det vil jeg ikke udsættes for, og så er der næsten kun alderdommen tilbage – og den kan man bruge til mange skønne ting.

Men så heldig var Lars Larsen ikke. Hverken stress eller alderdom tog livet af ham. I juni oplyste virksomheden, at Lars Larsen havde fået konstateret leverkræft, og at han havde givet sit milliardforetagende videre til næste generation.

Lars Larsen efterlader sig sin kone Kristine, børnene Jacob og Mette og fire børnebørn.

Research til denne artikel: ”Go’daw jeg hedder Lars Larsen” (2004), ”Jysk – købmandskabets hemmelighed” (2011), pressemateriale fra Jysk.dk, arkivmateriale og interview med blandt andre Berlingske og Avisen Danmark. Berlingskes årlige liste over Danmarks rigeste personer, her blev Lars Larsens formue senest anslået til at være 35,1 milliarder kroner.

Rettelse: I en tidligere version af denne artikel blev Lars Larsens mor kaldt Signe Larsen. Det er sådan set korrekt, idet hendes borgerlige navn var Signe Vera Kirstine, men da hun blev kaldt Vera, er navnet ændret til Vera Larsen.

BLÅ BOG: LARS LARSEN

  • Lars Larsen, født 6. august 1948 i Thy

  • Stifter af Jysk Sengetøjslager, i dag blot Jysk. Første butik etableret i 1979

  • Omsætning i 2019: 27 mia. kr. Overskud før skat: 3,4 mia. kr.

  • Medarbejdere: 23.000 i 52 lande

  • Familie. Hustru Kristine Brunsborg, børn Jacob og Mette Brunsborg samt fire børnebørn

  • Alle familiemedlemmer er medejere af Jysk. Ejerfonden hedder Lars Larsens JYSK Fond

  • Larsen-familien vurderes som den fjerderigeste i Danmark, anslået formue 35 mia. kr.

  • Med i Jysk-koncernen er bla: Ilva, IDEmøbler, Bolia, Sengespecialisten, ScanCom (havemøbler).

  • Lars Larsen har desuden investeret i blandt andet: Himmerland Golf & spa Resort, Garia, Letz Sushi, Solid Leasing.

Facebook
Twitter