Nøglehulsmærket båret frem af sundhedsbølge

I modsætning til tidligere forsøg med andre sundhedsmærker, har Nøglehullet for alvor slået an.

Forbrugere og fødevarevirksomheder, har det seneste år taget Nøglehulsmærket til sig. Mærket, der sidder på madvarer med lavt fedt, sukker og salt indhold, har eksisteret i to år.

I dag er over 1000 dagligvarer mærket med Nøglehullet, som angiver det sundeste alternativ inden for en bestemt varegruppe.

Nøglehullet er Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke, der skal gøre det nemmere at finde de sunde fødevarer på supermarkedets hylder.

Exceptionel stigning

I Coops kædebutikker, der omfatter Brugsen, Kvickly, Irma og Fakta, er salget af Nøglehulsvarer steget med 26 procent det seneste år.

Katrine Milman er Coops ansvarlige for social ansvarlighed. Hun tilskriver en stor del af fremgangen, at flere produkter i dag er nøglehulsmærket. Alligevel tøver hun ikke med at betegne fremgangen som "exceptionel".

- 80 procent af danskerne kender Nøglehullet. En så høj kendskabsgrad hos forbrugerne på så kort tid er ekstraordinært, siger Katrine Milman.

Chefkonsulent i Retailinstitute Scandinavia, Flemming Birch, siger, at Nøglehullet er ramt helt rigtigt ned i en sundhedsbølge.

- Nøglehullet kommer på et tidspunkt, som er det helt rigtige. Det er faldet sammen med en sundhedsbølge, som har været undervejs i Danmark i nogle år, siger Flemming Birch.

Han tror ikke, at sundhedsbølgen har toppet endnu.

- Der er en utrolig stor interesse blandt danske forbrugere for sundhed, og det rammer nøglehulsmærket, slutter Flemming Birch.

Facebook
Twitter