Nordea hjælper kunder med skattelykonstruktioner

Jyske Bank og Nordea hjælper til, når deres kunder opretter og vedligeholder selskaber i skattely. Det afslører DR Dokumentar.

Jyske Bank og Nordea hjælper til, når deres kunder opretter og vedligeholder selskaber i skattely. Det afslører DR Dokumentar. (Foto: DR Dokumentar © DR Dokumentar)

Flere danske banker hjælper til, når deres kunder opretter og vedligeholder selskaber i skattely. Blandt andre Jyske Bank og Danmarks næststørste bank, Nordea.

Det viser nogle af de 11,5 millioner dokumenter, som er blevet lækket fra en af verdens største udbydere af skattelyløsninger, Panama-virksomheden Mossack Fonseca, og som DR Dokumentar har gennemgået.

Og det forarger eksperter:

- I min verden skal bankerne slet ikke hjælpe skatteydere med at tænke i skat, siger lektor i skatteret ved Aalborg Universitet, Thomas Rønfeldt, som har læst de centrale lækkede papirer i det gigantiske læk, der har fået navnet ”#Panamapapers”.

Nordea beder om tilbagedatering af dokument

Nordea bliver nævnt i mere end 10.000 af dokumenterne, og af mails fremgår det, at banken gennem en årrække - og i særlig grad frem til 2009 - har hjulpet sine kunder med at købe og vedligeholde stråmandsselskaber og fuldmagter hos Mossack Fonseca.

Blandt andet viser dokumenterne, at Nordea er vidende om, at kunderne får konstruktioner med lokale stråmænd i spidsen for skattelyselskabet. Og at kunderne med en hemmelig fuldmagt, som de danske skattemyndigheder ikke kan se, stadig bevarer magten i selskabet.

- Jeg er faktisk rystet over, at Nordea ved, at de laver de her stråmandskonstruktioner, at de ved, at det er skyggeselskaber, som de laver. For der er ingen tvivl om, at de er helt velvidende om det. De er medvirkende til skatteundgåelse, og det troede jeg faktisk ikke om Nordea, siger Lars Koch, som er skattelyekspert og politisk leder i Ibis.

DR Dokumentar kan ligeledes afsløre, at en Nordea-medarbejder på et tidspunkt anmoder Mossack Fonseca om at få tilbagedateret et dokument med næsten to år.

- Det virker vanvittigt. Om nogen så burde en bank vide, hvad dateringer på dokumenter har af betydning. Og så burde man slet ikke bede om at få noget tilbagedateret, siger Thomas Rønfeldt.

Nordea: Vi hjælper ikke kunderne til snyd

Nordeas chef for Private Banking, danskeren Thorben Sander, erkender, at det var en fejl at bede om tilbagedateringen:

- Det ligger helt fast, at det er fuldstændig uacceptabelt. Det må ikke finde sted.

Men han afviser, at Nordea hjælper sine kunder med at undgå at betale skat:

- Vi hjælper ikke vores kunder med at undgå skat. Vi kan ikke acceptere, at vores bank bliver brugt som platform for skattesnyd. Vi hjælper vores kunder med at betale den skat, som de skal betale, siger han.

Direktør var død i otte år

Af dokumenterne fremgår det, at mange af de direktører, der fungerer i adskillige virksomheder i Panama, også går igen i mange af Nordeas kunders selskaber. For eksempel har én af stråmændene, Leticia Montoya, ifølge Panamas åbne selskabsregister været direktør i mere end 10.000 selskaber på én gang.

- I min verden viser det med al klarhed, at det her ingen realitet har på sig. Overhovedet. Der er ikke nogen, der kan være direktør i 10.000 selskaber ad gangen. Det er et kunstigt set up, siger Thomas Rønfeldt.

I en mail fra Nordea til Mossack Fonseca fra 2013 fremgår det også, at en af direktørerne til en Nordea-kundes selskab, har været død i otte år. De lækkede dokumenter afslører også, at hun tilsyneladende har skrevet under på flere dokumenter næsten tre år efter hendes død.

Men Nordeas chef for Private Banking ønsker ikke at svare klart på, hvad Nordea synes om disse stråmandsstrukturer.

Er det i orden med sådanne strukturer?

- Vi har en klar holdning om, at de løsninger og den rådgivning, som vi yder i Nordea, er inden for lovens rammer og inden for vores etiske retningslinjer, lyder det.

Ifølge Nordea-chefen er det i dag ikke længere muligt at skjule penge i Panama-selskaberne.

- Vi har lavet nye processer, og vi har også lavet aftaler med alle kunder, om at vi kan rapportere deres skatteposition. Af samme grund har mange kunder forladt os, siger Thorben Sander.

Men de seneste dokumenter fra 2015 viser, at Nordeas kunder fortsat ejer over hundrede aktive selskaber hos Mossack Fonseca i Panama. Der er dog ikke skjulte penge i selskaberne, fastholder topchefen.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1156440934406429

Facebook
Twitter