Norge har nu 13 gange så mange elbiler som Danmark

Elbilerne stormer frem i Norge, hvor de er fritaget for afgifter, vejskatter og parkeringsafgifter. I Danmark sakker vi bagud.

En elbil som denne Tesla Model S er guf på det norske bilmarked. Nordmændene slipper nemlig for både afgifter, skatter og parkeringsbøder, hvis de køber en elbil. I Danmark halter vi bagefter, mener organisation. (© Tesla Motors)

46.000 elbiler og hybridbiler er nu indregistreret i Norge. Det er 13 gange så mange som i Danmark. Og det på trods af, at der bor færre mennesker i Norge end i Danmark.

18.650 elbiler og 1.700 hybdridbiler blev det til alene i 2014. Ifølge Norsk Elbilforening er hver femte solgte bil i starten af 2015 en elbil. Tal fra energiselskabet Vattenfall viser, at hver tredje nye elbil i Europa sidste år blev købt i Norge.

Det går med andre ord rigtigt godt for elbilerne i Norge. Men på trods af et stigende elbil-salg herhjemme, sakker vi stadig bagud.

Chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance Søren Jakobsen er ikke overrasket over tallene. Ifølge ham har Norge andre muligheder for at støtte elbiler end Danmark, fordi landet har så store olieindtægter. Men han er stadig skuffet over Danmark.

- Elbiler betaler hverken registreringsafgift eller moms i Norge, så det er helt forståeligt, at vi ikke er på samme niveau. Men det er ikke godt nok, at vi i Danmark slet ikke lærer af de norske erfaringer og i det mindste forsøger at følge i samme retning, siger han.

Grøn omlægning uden elbiler

Regeringen lovede allerede i 2011 at gennemføre en grøn omlægning af bilbeskatningen. To år senere kom Det Økonomiske Råd med en ny anbefaling på området, som anbefalede en omlægning af beskatningen på biler, der tager udgangspunkt i hvor meget bilerne forurener. Men elbilerne blev glemt.

- I Norge gennemførte man en tilsvarende reform for flere år siden, og samtidig er de norske politikere helt tydelige om, at elbiler og biler, der kører langt på literen, bare er fremtiden i Norge, siger Søren Jakobsen.

Ifølge Mattias Tingvall, der er Business Development Manager hos Vattenfall i Norden, er det de meget gunstige vilkår i Norge, der gør en forskel på markedet for elbiler.

- Statsstøtten betyder alt, når det handler om salg af elbiler i dag, siger han i en pressemeddelelse.

Branchen tør investere i Norge

Ifølge Søren Jakobsen betyder Norges klare strategi, at elbilbranchen ikke er bange for at investere i markedsføring af elbiler og ladestandere, fordi branchen ved, at det er et marked i vækst.

- I Danmark ved vi ikke engang, hvad afgiften på en elbil er til næste år, siger Søren Jakobsen.

Elbilbranchen har længe efterlyst en afklaring om afgiften for elbiler i Danmark. Elbiler er fritaget for registreringsafgift indtil udgangen af 2015, men herefter er det usikkert, hvad der kommer til at ske.

- Til næste år beskattes en elbil hårdere end en benzinbil, der kører 17 kilometer på literen, hvis ikke politikerne gør noget. Det, vi har brug for, er en løsning, der strækker mange år frem - og meget gerne den grønne omlægning af registreringsafgiften, som regeringen har lovet, siger Søren Jakobsen.

Danmark i bund

Danmark ligger i bund i den sammenligning, som Vattenfall har lavet. Her kommer Holland ind på andenpladsen. Landet har ligeså mange elbiler som i Norge, men befolkningstallet er tre gange så stort.

I Storbritannien er der relativt få elkøretøjer, cirka 25.000, men antallet er stærkt stigende. I 2014 blev antallet af nyregistrerede elbiler i Storbritannien tredoblet.

Tyskland har omkring 24.000, Sverige 8.350 og Danmark 3.000 el- og ladehybridbiler.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skatteminister Benny Engelbrecht (S).

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk