Norwegian-topchef stopper - dansker rykker frem

Bjørn Kjos stopper som topchef i Norwegian. Bestyrelsesformand Niels Smedegaard står til mere aktiv rolle.

72-årige Bjørn Kjos har i dag afleveret sit sidste regnskab - med et smalt overskud - efter 17 år som topchef i Norwegian. Han henviser til sin alder som årsagen til sin afgang. (Foto: NTB Scanpix © Scanpix)

Norwegians administrerende direktør og medstifter, Bjørn Kjos, stopper som topchef med øjeblikkelig virkning.

Det oplyser det norske flyselskab i en pressemeddelelse.

- Jeg er meget glad for, at Bjørn fortsat skal have en central rolle i Norwegian som rådgiver for bestyrelsen og mig selv, udtaler bestyrelsesformand Niels Smedegaard.

- Også fremover vil vi få glæde af Bjørns omfattende netværk, dybtgående viden og erfaring fra international luftfart, efter at selskabet har ændret strategi og er gået ind i en ny fase fra vækst til lønsomhed.

Danske Niels Smedegaard har været bestyrelsesformand i Norwegian siden april, hvor han stoppede i rederiet DFDS efter 12 år som administrerende direktør.

Han står selv nu til at få en en mere aktiv rolle i Norwegian, oplyser flyselskabet uden at uddybe, hvad det helt præcist omfatter.

Kjos: Min alder er for høj

Geir Karlsen, der har været finansdirektør i flyselskabet siden april sidste år, overtager posten som administrerende direktør, indtil Norwegians bestyrelse har fundet en ny topchef.

- Den næste koncernchef har et utroligt spændende job i vente, og jeg er glad for, at jeg kan nå at give stafetten videre, mens jeg selv kan koncentrere mig om nogle udvalgte projekter, som vil få stor betydning for Norwegian fremover, udtaler Bjørn Kjos og fortsætter:

- Som jeg har sagt flere gange, er det ikke naturligt at sidde som koncernchef, når man har taget hul på sine halvfjerdsere, siger han med henvisning til sin alder på 72 år.

I løbet af de 17 år, han har været koncernchef for Norwegian, er selskabet vokset fra at være et lille indenrigs-selskab med 130 ansatte og fire fly til at være et globalt lavprisselskab med 11.000 ansatte over hele verden med en flåde på 162 fly.

Norwegian går ind i ny fase

Under Bjørn Kjos' ledelse har selskabet også etableret en stor rækkevidde med over 60 interkontinentale ruter.

Hans afgang markerer en ny fase, hvor mange år med kraftig vækst og store investeringer vil blive ændret til en mere lønsom drift.

- Det er vigtigt for os at sikre, at Norwegian er godt positioneret i forhold til den hårde konkurrence, men også uforudsete hændelser fremover. Vi skal have et lønsomt rutenetværk, en velfungerende drift og en organisation, der understøtter det, lyder det fra Niels Smedegaard.

- Omkostningerne skal også yderligere ned, tilføjer han.

Flyveforbud har kostet dyrt

Nyheden om ændringerne i Norwegians ledelse kommer samtidig med præsentationen af selskabets regnskab for andet kvartal.

Her fik selskabet et smalt overskud på 83 millioner norske kroner, svarende til 64 millioner danske kroner.

Overskuddet blev især begrænset af, at 17 af selskabets nye fly af typen Boeing 737 Max 8 og 9 har været ramt at flyveforbud, der indtil videre har kostet Norwegian 400 millioner norske kroner.

Flyveforbuddet har dog også ramt Norwegians konkurrenter verden over og skyldes problemer omkring et softwaresystem, som kan være årsagen til to flystyrt i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

Norwegian forventer, at forbuddet for hele året vil koste selskabet omkring 700 millioner norske kroner, svarende til 539 danske kroner. Det er mere end tidligere forventet.

Den afgående topchef Bjørn Kjos fremhæver dog i regnskabet, at selskabets driftsresultatet er det bedste i to år.

Facebook
Twitter