Notat afslører: Nets har monopollignende karakter i Danmark

Konkurrencesituationen kan give Nets mulighed for at tage en høj pris for sine ydelser, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Over 90 procent af de danske hustande er ifølge Nets i dag tilmeldt Betalingsservice . (Foto: Claus FIsker)

Betalingsvirksomheden Nets har de seneste måneder været udsat for voldsom kritik for størrelsen af gebyrerne på Betalingsservice-produkt.

Flere organisationer mener, at danskere bliver opkrævet urimeligt høje gebyrer, når de donerer penge til velgørende formål, og nu fremhæver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også, at Betalingsservice har "monopollignende karakter" i Danmark.

Det sker i et notat, som i dag er blevet drøftet blandt erhvervsordførere på Christiansborg.

Af notatet fremgår det, at danske banker og Nets arbejder sammen om at udbyde ét enkelt produkt, mens lignende produkter i andre lande som Sverige og Tyskland udbydes af de enkelte banker i konkurrence med hinanden.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan konkurrencesituationen medføre "større markedsstyrke og dermed bedre mulighed for at tage en høj pris", lyder det i notatet, som erhvervsminister Simon Kollerup (S) reagerer stærkt på.

Erhvervsminister Simon Kollerup vil udfordre Betalingsservice. (Foto: LISELOTTE SABROE © Scanpix)

- Det er en del af afsættet for, at jeg mener, at vi politisk er nødt til at forholde os til situationen. Hvis man har en monopollignende status, så følger der også et stort ansvar, siger erhvervsministeren til Berlingske.

Fortsat monopol

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen analyserer løbende markedet for betalingsprodukter.

Seneste større analyse fra november 2014 viste ligesom notatet, at Nets' betalingsservice-produkt også for fem år siden havde en stærk markedsposition uden væsentlig konkurrence fra andre produkter eller udbydere.

Ifølge styrelsen, havde Nets på daværende tidspunkt 200 millioner transaktioner med Betalingsservice, mens antallet af transaktioner med automatisk kortbetaling udgjorde 24 millioner.

Ingen konkurrence

Over 90 procent af de danske hustande er ifølge Nets i dag tilmeldt Betalingsservice til trods for, at andre såkaldte debiteringsløsninger siden er blevet introduceret.

Abonnementsbetalinger via Mobilepay blev lanceret i foråret 2017. Et halvt år inde i 2019 havde Mobilepay Subscriptions (mobilepay til abonnementsbetalinger, red.) dog kun omkring 180.000 brugere i Danmark, fremgår det af notatet.

I notatet konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at adgangen til andre løsninger ikke har ændret konkurrencesituationen betydeligt. Heller ikke selvom Betalingsservice ifølge styrelsen er den umiddelbart dyreste løsning i Danmark.

Bredt forlig

Hvordan erhvervsminister Simon Kollerup mere konkret har tænkt sig at gribe ind overfor den tiltagende kritik af Nets, løfter han ikke sløret for i Berlingske, og det er ikke lykkedes DR Nyheder at få en kommentar fra ministeren.

Lisbeth Bech Poulsen, finans- og erhvervsordfører i SF, der sad med i dagens møde om Nets placering i markedet, siger dog til DR Nyheder, at hun håber på et bredt forlig.

- Jeg tror, de fleste er enige om, at det er noget skidt at have monopol på et marked og dermed alt for høje priser. Vi har en konkurrencelovgivning for at sikre, at forbrugere ikke bliver snydt, og at nye virksomheder har mulighed for at komme ind på markedet.

- I SF mener vi, der skal regulering til, når en virksomhed har monopol på markedet.

Nets afviser

Ifølge Lisbeth Bech Poulsen er der flere løsningsmodeller på bordet. I næste uge mødes hun og Simon Kollerup igen med erhvervsordførerne for at diskutere løsninger på situationen.

Fra Nets lyder det imidlertid, at virksomheden ikke kan kende billedet, notatet tegner af betalingsindustrien, som ifølge Nets har undergået "massiv udvikling" siden 2014:

- Bankerne har solgt Nets, industrien er blevet langt mere international, og der er kommet mange nye betalingsløsninger til. Andelen af regninger, som betales via Betalingsservice, har været støt faldende og udgør i dag under 25 procent af de regninger, danskerne betaler, udtaler Thomas Jul, landechef for Nets.

I en mail til DR Nyheder opfordrer han desuden til, at der udfærdiges "en grundig og redelig analyse af området", inden politikerne skrider til handling.