Novo led værditab på 120 milliarder på ti minutter

Aktionærerne reagerer hårdt på Novo Nordisks nedjustering. Efter 20 minutters handel har aktien stabiliseret sig i et minus på 13 procent.

Novo-aktien i frit fald fra børsåbningen. (Foto: © Linda Kastrup, Scanpix)

Der er udsigt til hård konkurrence på det amerikanske marked for diabetesprodukter, og det rammer den danske medicinalmastodont Novo Nordisk.

Novo Nordisk har i forbindelse med dagens kvartalregnskab halveret det langsigtede vækstmål til fem procent.

En udmelding der tages ilde op af aktionærerne, som fra børsens åbning har sendt aktien ud i frit fald.

Efter ti minutters handel var aktien faldet med 17,8 procent svarende til, at virksomheden har tabt 122 milliarder kroner i værdi. Aktien har siden stabiliseret sig i et minus på 13 procent.

- Vi har opdateret vores langsigtede forventninger baseret på forventninger om, at prispresset i USA vil fortsætte efter 2017 ind i 2018 og måske ind i 2019. Derfor mener vi, at det er et mere fornuftigt mål for os at forsøge at nå en gennemsnitlig vækst i driftsresultat på fem procent, siger administrerende direktør i Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen i en selskabsmeddelelse.

Nedjusteringen kommer, efter at Novo-ledelsen i august varslede et prispres i USA på mellem to og seks procent næste år, hvor Novo holdt fast i sin langsigtede ambition om en årlig vækst på 10 procent.

Sidst i september fortalte virksomheden, at den nedlægger 1.000 stillinger.

Og i dag er målsætningen altså reduceret til fem procent.

På et år har Novo Nordisk-aktien tabt 37 procent i værdi.

Opdatering klokken 9:34: Efter 20 minutters handel har aktien stabiliseret sig i et minus på 13,3 procent.

NOVO NORDISK

  • Novo Nordisk er en global lægemiddelvirksomhed, som igennem mere end 90 år har udviklet lægemidler til diabetesbehandling.

  • I dag har Novo Nordisk midler på markedet, der er med til at bekæmpe kroniske sygdomme som hæmofili, vækstforstyrrelser og fedme.

  • Koncernen beskæftiger omkring 42.600 medarbejdere i 75 lande og markedsfører sine produkter i flere end 180 lande.

  • Sidst i september meddelte virksomheden, at den nedlægger 1.000 stillinger.