Novo Nordisk bruger 23 millioner på politisk kampagne i USA

Database viser, at danske Novo Nordisk bruger rekord-højt beløb på politisk slagsmål om priser på medicin i USA.

Arkivfoto. Lars Rebien Sørensen bekræfter at Novo Nordisk har sendt 23 millioner kroner til politisk kampagne i USA. (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2016) (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Danske Novo Nordisk er den seneste uge blevet hvirvlet ind i den amerikanske valgkamp.

Den demokratiske senator Bernie Sanders har langet ud efter Novo Nordisk for stigende priser på deres medicin. Men bag linjerne har Novo Nordisk også selv været særdeles aktiv i amerikansk politik.

Den danske virksomhed har det seneste år doneret 23 millioner kroner til at bekæmpe en lov, som vil stoppe høje medicinpriser i Californien.

Det viser DR Nyheders gennemgang af databasen followthemoney.org, der indsamler alle politiske bidrag i USA.

- Det er usædvanligt for en dansk virksomhed, siger Derek Beach, der er professor ved Aarhus Universitet.

Slagsmål med Bernie Sanders

Øverste chef i Novo Nordisk, administrerende direktør Lars Rebien, bekræfter, at de har brugt 23 millioner kroner på støtte til den politiske kampagne.

- Jeg kan ikke huske, at vi før har givet et specifikt beløb af den her størrelsesorden. Det er selvfølgelig vores hensigt, at man lader være med at gennemføre den lovgivning, som vi mener vil ødelægge strukturen i priserne og rabatten i USA, siger Lars Rebien.

De 23 millioner kroner er gået til en kampagne mod et lovforslag i Californien. Tirsdag skal indbyggerne i Californien nemlig også stemme om forslaget "proposition 61", der vil sætte loft over priserne på den medicin, staten køber ind.

Og frontfiguren for kampagne der støtter forslaget er netop Bernie Sanders.

- Det er på tide, at det amerikanske folk står op imod grådigheden hos de store medicinalfirmaer. Folk dør, blot så disse firmaer kan tjene vanvittige overskud, siger Bernie Sanders i en kampagne-video.

Det var også som led i dén kampagne, at Bernie Sanders for en uge siden rettede skytset mod Novo Nordisk og deres konkurrent Eli Lilly. Han kritiserede de to virksomheder for have hævet priserne på insulin med 450 procent over en årrække.

- Eli Lilly og Novo Nordisk går tydeligvis mere op i deres overskud end deres patienter. Det er på tide at stoppe deres grådighed, skrev Bernie Sanders på Twitter.

Novo: Forslag vil kortslutte markedet

Novo Nordisk har aldrig tidligere brugt den slags penge på at præge den politiske dagsorden i USA. I snit har Novo Nordisk gennem deres medarbejderes foreninger givet godt 800.000 om året til forskellige kandidater og partier.

Men denne gang er det altså Novo Nordisk selv, der sender penge. Og det er med et rekord-højt beløb.

Ifølge Lars Rebien vil forslaget, som Novo Nordisk kæmper imod, betyde at den rabat der gives til veteraner, skal gælde den brede del af befolkningen i Californien. Og Lars Rebien frygter, at det vil sprede sig til hele USA.

- Hvis man på den her måde forsøger at kortslutte den markedssituation, der er i USA, frygter vi, at det kan få uoverskuelige konsekvenser, forklarer Lars Rebien fra Novo Nordisk.

Kampagnen mod forslaget har i alt tiltrukket mere end en milliard kroner fra især medicinalindustrien. Det er ny rekord for en afstemning i Californiens historie.

Dårlig periode

Det politiske stormvejr kommer i kølvandet på andre dårlige nyheder for Novo Nordisk fra den anden side af Atlanten.

I sidste måned faldt aktien markant, fordi ledelsen i et nyt regnskab sænkede forventningerne til overskuddet i de kommende år. De dæmpede forventninger skyldes blandt andet, at der er pres på Novo Nordisk og deres medicin i deres vigtigste marked, USA.

Det er derfor Novo Nordisk nu går så markant ind i en politisk kamp i USA, påpeger Mette Nøhr Claushøj, ekstern lektor i amerikansk politik ved Københavns Universitet:

- Det er rigtig mange penge, når Novo de smider 23 millioner ind i kampen for at få stoppet denne her folkeafstemning i Californien. Novo vil rigtig gerne have at denne her folkeafstemning ender med en nej i Californien. Ikke alene fordi det kan betyde noget på det californiske marked, men især fordi det på sigt kan betyde noget for resten af USA, hvis andre stater følger trop, siger Mette Nøhr Claushøj.

Facebook
Twitter