Novo Nordisk ramt af hårdt prispres i USA - men det kommer ikke forbrugerne til gode

Novo Nordisk er blevet straffet hårdt for ikke at kunne leve op til de vækstmål, som virksomheden indtil for tre måneder siden holdt stædigt fast i.

Novo Nordisk har to langtidsvarende insulinprodukter på det amerikanske marked. Men de amerikanske indkøbere presser Danmarks største medicinalvirksomhed. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Der er i dag hugget 14 procent svarende til 100 milliarder kroner af værdien af Danmarks største medicinalvirksomhed, Novo Nordisk.

Novo Nordisk er blevet straffet hårdt for ikke at kunne leve op til de vækstmål, der blev lanceret i februar, og som virksomheden indtil for tre måneder siden holdt stædigt fast i.

Presset på det amerikanske marked bliver hårdt og langvarigt, vurderer Novo Nordisk i dagens kvartalregnskab. Derfor har medicinalvirksomheden halveret forventningerne til væksten de næste år - fra 10 til fem procent.

- Det er en meget voldsom reduktion i vækstmålet. Novo har tidligere sagt, at de forventer en tilbagegang i USA på mellem to og seks procent. Det her tyder på, at man er længere i forhandlingerne, og man nok lander på op mod seks procent, siger Søren Løntoft Hansen, der er seniorrådgiver hos Sydbank.

Nyt insulinprodukt på gaden

Det har været nogle dårlige måneder for Novo Nordisk, som i august skruede ned for forventningerne til 2016, i september nedlagde 1.000 stillinger og i dag har meldt ud, at prispresset på det vigtige amerikanske marked ser ud til at blive langvarigt.

- Prispresset vil fortsætte frem til 2018 og måske endnu længere. Det går ud over Novo Nordisks væksthormonprodukter og den langtidsvirkende insulinforretning, som er ekstremt vigtig, fordi USA sidder på over 75 procent af det globale insulinforbrug, siger Søren Løtoft Hansen.

I mange år har Novo Nordisk og en anden mastodont Sanofi siddet tungt på de langtidsvirkende insulinprodukter, men næste år kommer en efterligning af Sanofis insulinprodukt på gaden, hvilket giver de amerikanske indkøbere et ekstra kort på hånden.

- Novo Nordisk er ramt af en kombination af hårdere konkurrence, fordi der er kommet et nyt produkt på markedet. Men endnu vigtigere er de amerikanske indkøbere blevet store, stærke og hårde i forhandlingerne. De forlanger store rabatter på Novo Nordisks produkter. Det er den primære forklaring på prispresset, forklarer Søren Løtoft Hansen.

Kommer ikke forbrugerne til gode

Priserne på medicin i USA ligger et godt stykke over priserne i resten af verden. Og at der samtidig er enormt mange diabetespatienter i USA har været den primære forklaring på Novo Nordisks væksteventyr.

Den skrumpende indtjening kommer dog ikke de amerikanske diabetespatienter til gode. Snarere tværtimod, forklarer Søren Løntoft Hansen:

- Listepriserne falder ikke, tværtimod. Nu er det bare indkøberne, der skummer fløden ved at hive de her store rabatter hjem. Listeprisen har ikke noget med det her prispres at gøre. Det er de store rabatter, som de amerikanske indkøbere sidder og forhandler om. Og det er de indkøbere, der giver adgang til diabetespatienterne.

Facebook
Twitter