Regeringen vil hæve CO2-regningen for virksomheder: 'Vi kommer til at stå svagere'

Regeringens forslag vil i alt betyde en reduktion i Danmarks udledninger på 3,7 millioner ton CO2.

CO2-udledningen i industrien skal ned. Derfor introducerer regeringen nu nye og højere CO2-afgifter. (Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

Vi skal udlede mindre CO2, og der skal sættes skub i den grønne omstilling.

Derfor kom regeringen i dag med et udspil, der foreslår, at man hæver CO2-afgiften for virksomheder i industrien.

- Vi vil presse vores industri til at omstille sig til at være mere energieffektive, sagde klimamininster Dan Jørgensen (S) på dagens pressemøde.

Forslaget om den forhøjede afgift sker som et led i regeringens plan om at reducere CO2-udledningen med 70 procent frem mod 2030.

Hvis udspillet bliver vedtaget, skal virksomheder i industrien betale 750 kroner per ton CO2, de udleder. I øjeblikket er den nationale danske CO2-afgift på 180 kroner.

Virksomheder, der er omfattet af EU's kvotesystem, skal betale 375 kroner oveni kvotepriserne.

En af de virksomheder, der er omfattet af EU's kvotesystem, er CP Kelco på Østsjælland. Virksomheden producerer stivelsesmidler af skaller fra citrusfrugter.

Den bruger meget energi på kogning, tørring, destillation og vandfjernelse.

Og udsynet til en større CO2-regning er ikke noget, der umiddelbart vækker glæde.

- Det er altid ærgerligt, når der kommer ovenpå, ovenpå, ovenpå, siger Jørn Stryger, fabriksdirektør i CP Kelco.

I 2020 udledte industrien i Danmark lidt over 6,5 millioner ton CO2 ifølge Danmarks Statistik.

Og med den eventuelle nye afgift, regeringen lægger op til, forventer Jørn Stryger også, at det tal falder.

- Vi har en god plan, hvor vi kan elektrificere virksomheden, men det er rigtigt dyrt. Der er noget pionerarbejde i det, og det er vi ikke så vant til, men her er vi klar. For vi er også interesserede i, at den bæredygtige agenda bliver fulgt helt til dørs, siger han.

Se CP Kelcos store fabrik fra luften i videoen nedenfor:

'Det er store penge, der skal til'

Den foreslåede afgiftsstigning kan give blive en stor mundfuld for CP Kelcos.

For i øjeblikket betaler virksomheden allerede millioner af kroner om året i afgifter, og den regning kan altså blive noget større.

- Vi betaler allerede 15 millioner kroner, og nu kan der ryge omkring 10 millioner kroner oveni. Og sammen med vores køb af kvoter, så er det yderligere 35 millioner. Så vi er kommet godt til vejrs, siger Jørn Stryger.

Jørn Stryger og CP Kelco skal nu i gang med at elektrificere deres virksomhed. (Foto: (C) DR Nyheder)

Men er det ikke fair nok, at I selv betaler for det, når I udleder en masse?

- Helt klart, og det har vi også gjort i mange år. Den bæredygtige agenda er der, og vi investerer i en masse energieffektivt udstyr, men det er store penge, der skal til, for at blive helt grøn.

Regeringens udspil omfatter også syv milliarder til en grøn fond, der skal give tilskud til at omstille produktionen hos de største udledere. Tre af milliarderne er sat af til CO2-fangst.

Og nogle af pengene i den fond, håber Jørn Stryger, at virksomheden kan få fingrene i.

- Afhængigt af hvor kompliceret det bliver at få fat i de penge, så tror jeg, at vi har en mulighed. Vi er klar til at gå langt ad vejen for at få det her til en flot, grøn virksomhed.

Men i sidste ende er virksomheden bekymret for, hvad afgifterne kan få af betydning for den fremtidige konkurrenceevne.

- Vi kommer til at stå svagere. Vi konkurrerer med virksomheder rundt omkring i verden, der ikke har de her restriktioner, og som ikke er i front på den bæredygtige agenda, som vi er.

- Men hvis vi investerer som nævnt, er vores ejere klar med kuglepennen til at skrive en stor check ud, men det helt store beløb, kan vi ikke håndtere, uden at det giver ridser i konkurrencekraften, siger Jørns Stryger, fabriksdirektør i CP Kelco.

Kan ramme skatteborgerne

Nogle virksomheder slipper dog en del billigere end andre.

Det gælder for eksempel cementfabrikken Aalborg Portland og industrikoncernen Rockwool. I 2020 udledte Aalborg Portland lidt over to millioner CO2 ton.

Nu kan de risikere at skulle betale 100 kroner per ton CO2, de udleder, oveni kvotepriserne.

Rabatten kan dog i sidste ende gøre, at skatteborgerne må betale regningen.

- Rent økonomisk er det dyrere, fordi man sparer nogle billigere reduktioner i cementindustrien, og i stedet må man foretage nogle dyrere reduktioner i resten af økonomien. Det betyder, at det er i resten af økonomien, man mister beskæftigelse, siger Lars Gårn Hansen, der er formand i Det Miljøøkonomiske Råd og professor i miljøøkonomi ved Københavns Universitet.

CO2-rabatten skyldes frygten for at miste arbejdspladser i landet, hvis afgiften bliver for høj.

- Det står i klimaloven, at reduktionerne ikke må ske på bekostning af arbejdspladser og vækst. Og med lækage (at udledning bare flytter geografisk red.) til følge, sagde skatteminister Jeppe Bruus (S) på pressemødet.