Nu står det 6-0 til tysk reklameblokker

Selskabet bag værktøj til reklameblokering har vundet den sjette retssag i træk mod tysk presse.

Reklameblokering er et problem for medier, der lever af reklamerne - men er altså ikke ulovligt i Tyskland. (© Skærmbillede fra AdBlocks YouTube-video)

Hvis det var en tenniskamp, ville den tyske medieindustri på nuværende tidspunkt have indkasseret et såkaldt æg i kampen mod den lille udviklervirksomhed, Eyeo, der står bag reklameblokeringsværktøjet Adblock Plus.

Fredag kunne Eyeo nemlig trække sig sejrrigt ud den sjette af foreløbig seks retssager om reklameblokering - denne gang en sag anlagt af netavisen Spiegel Online, der havde trukket Eyeo i retten.

Ifølge tyske medier faldt der dog aldrig dom i Spiegel Onlines sag, der i stedet blev afvist. Flere af sagerne er dog anket.

Dermed står det foreløbig 6-0 til Eyeo, der altså ikke ser ud til at begå noget ulovligt ved at udgive sit værktøj til reklameblokering.

Acceptable reklamer er uacceptabelt

De tyske udgivere, der blandt andet tæller Axel Springer, ProSieben/Sat 1 og Süddeutsche Zeitung, har blandt andet fremført, at de anser det for konkurrenceforvridende, når Adblock Plus-brugere skræller reklamerne væk fra online-udgaverne af deres medier.

Eyeo har udviklet et sæt dogmeregler for ikke-generende reklamer - og overholder man dogmereglerne, kan store virksomheder som fx Google, mod betaling, undslippe blokering fra Adblock Plus og få reklamerne vist for brugerne.

Mindre virksomheder kan slippe gennem filteret gratis, hvis de søger om det - og overholder dogmereglerne.

Tog fart med Apple-opdatering

Selv om værktøjer til reklameblokering har eksisteret i årevis, begyndte situationen at eskalere, da Apple sidste år udgav en opdatering til sit mobilsystem, iOS, der tillader brugerne at tilkøbe filtre, som fjerner reklamer fra nettet.

Flere browsere, eksempelvis Opera og Firefox, tillader fra fødslen på forskellig vis brugerne at fjerne reklamer, men i andre browsere skal man installere særlige udvidelser, som for eksempel Adblock Plus.

Brugen af reklameblokeringsværktøjer handler dog ikke nødvendigvis om at fjerne reklamer, men også om at fjerne trackere og plugins fra sociale medier, der bruges til at indsamle data om brugerne.

Forfølges af sko

Sådanne værktøjer kan blandt andet være årsagen til, at man oplever at blive forfulgt af reklamer for sko, at eller at et produkt bliver dyrere, jo oftere man kigger på det.

For medierne er reklamer på nettet en livsnødvendighed, fordi det er disse reklamer, der finansiserer de ofte gratis nyheder, medierne bringer på nettet.

Gennem tiden har flere medier eksperimenteret med forskellige abonnementsmodeller, men indtil videre udgør reklamer fortsat en væsentlig indtægtskilde for medierne.

Også i Danmark mødes brugerne af nogle netsteder med en advarsel om, at man skal slå sin reklameblokker fra, hvis man vil læse artiklerne - men det har udløst en skyttegravskrig, hvor netbrugere har udviklet filtre, der fjerner advarslen.

Facebook
Twitter