Ny stor krise i SAS under opsejling: Piloter varsler strejke

Strejkevarsling kommer efter flere måneders forhandlinger.

Strejken kan starte lige inden sommerferien begynder. (© Dr Grafik: Nathalie Nystad)

Artiklen er opdateret med svar fra SAS.

Det flyver ikke for SAS for tiden.

For efter en hård måned med røde tal i regnskabet og med en nedslående nyhed om, at den svenske stat ikke vil skyde flere penge i SAS' pengepung, kan der være en ny krise lige rundt om hjørnet.

For i dag har Dansk Pilotforening meddelt til DR Nyheder, at deres piloter i SAS Scandinavia kan komme til at slippe styrepinden i en rum tid i fremtiden, da de varsler en strejke.

Udover de danske SAS-piloter varsler de svenske og norske piloter også en strejke igennem deres pilotforeninger. Koordineringen er sket igennem paraplyorganisationen SAS Pilot Group.

Alt i alt drejer det sig om 1.000 piloter, der kan ende med at gå på strejke.

- Vi har forhandlet med SAS i syv måneder om en spareplan, efter SAS' eget ønske. I fredags gik det op for os, at vi ikke kan blive enige med SAS, derfor melder vi ud, at vi varsler strejke for 1.000 SAS-piloter i Danmark, Norge og Sverige, siger Henrik Thyregod, der er formand i Dansk Pilotforening.

Der har været flere forhandlinger mellem Dansk Pilotforening og SAS i løbet af året, men alle forhandlinger er brudt sammen, da parterne ikke har kunnet komme til enighed, og nu er der varslet strejke.

Dansk Pilotforening meldte sig ind i Dansk Metal i foråret, der er en fagforening med lidt over 100.000 medlemmer.

Hvis ikke parterne når til enighed, er strejken sat til at begynde fredag morgen den 24. juni.

I Danmark kan strejken rent formelt være fra den 24. juni, mens pilotforeningerne i Sverige og Norge har varslet strejke fra 29. juni.

I første omgang skal sagen dog forbi forligsinstitutionerne i de tre lande, hvorefter man sandsynligvis samler forhandlingerne i ét af landene.

I alle fald vil den pågældende forligsmand kunne udsætte en strejke, så den 24. juni er den tidligste strejkedag i Danmark, men sandsynligvis vil en eventuel strejke komme senere.

Flere årsager til strejkevarsel

Tilbage i februar præsenterede SAS en spareplan med navnet 'SAS FORWARD'. Her skal den helt store sparekniv findes frem. Det skandinaviske flyselskab skal nemlig spare 5,2 milliarder kroner af de årlige omkostninger, og planen vedrører hele koncernen.

Derudover blev flere af piloterne også afskediget under coronakrisen, men har ifølge pilotforeningen ret til at blive genansat, når flyene igen kommer ud på landingsbanerne.

Lige nu mangler 450 piloter at blive genansat, oplyser Henrik Thyregod. Og det vil piloterne have.

Samtidig ansætter selskabet nye piloter i nyoprettede datterselskaber - SAS Connect og SAS Link - men på en anden overenskomst, der er lavet med fagforeningen Flyvebranchens Personale Union.

SAS vil gerne forhandle en ny overenskomst med piloterne, så flyselskabet bliver mere konkurrencedygtigt.

Det er blandt andet nogle af årsagerne til, at parterne ikke er kommet til enighed.

- Det er et meget drastisk skridt, men vi har som sagt forhandlet i syv måneder på at finde en spareplan, der omhandler 500 millioner svenske kroner for SAS, mod at vores opsagte piloter kan komme tilbage, og overenskomsterne i de nye selskaber kan tilhøre de danske, norske og svenske pilotforeninger som hidtil, siger Henrik Thyregod.

Selv mener Henning Thyregod, at piloterne har været meget medgørlige i forhandlingerne.

- Vi har tilbudt sæsonfleksibilitet, så piloterne flyver meget om sommeren og mindre i efteråret, vinteren og foråret. Vi har tilbudt en lønnedgang, vi har tilbudt, at piloterne flyver op til 60 timer om ugen for at give fleksibilitet, som SAS siger, de har behov for, siger han og fortsætter:

- Til gengæld har vi bare bedt om, at SAS ikke opretter nye selskaber bagefter, og det kan de ikke imødekomme.

SAS er i store økonomiske problemer. Risikerer I ikke, hvis det ender med en strejke, at bægeret flyder over, og SAS ender i en konkurs?

- Jeg har oplevet i de sidste to år, at det virker som om, det er vigtigere for SAS at få gjort op med den danske forhandlingsmodel. Opretter nye selskaber og henter udenlandske piloter til Danmark. Det virker som om, at det er en hel mantra for dem, og jeg forstår det ikke, siger Henrik Thyregod.

Er du ikke bange for, at det ender med at være historien om, at piloterne var med til at sende SAS ud over skrænten?

- Nej, det er jeg overhovedet ikke. Vi har tilbudt det, der skal til. Vi er gået under alle andre piloter, så der er ikke noget problem med vores overenskomster. Det kan jeg stå på mål for.

De nye selskaber er humlen

Det er især de nyoprettede datterselskaber, der gør, at parterne ikke er nået til enighed.

Piloterne vil sikre sig, at SAS ikke opretter nye selskaber igen, hvor de kan ansætte piloter på andre overenskomster.

- Vi har talt om den her løsning i syv måneder. Vi har fundet de ting frem, som SAS har haft behov for, og det har vi været enige om.

- I fredags kommer det så frem, at vi måske godt kan få vores piloter genansat, men SAS lover ikke, de ikke laver samme trick dagen efter. Altså de kan oprette nye selskaber igen, lave nye overenskomster og flytte det hele en gang mere. Og det kan vi ikke være med på, siger formanden for Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod.

Og det undrer Henrik Thyregod, at SAS ikke vil gå med på vilkårene. Selv siger han, at den overenskomst, de har tilbudt, er langt billigere for SAS, end overenskomsten piloterne hos SAS Connect og SAS Link har.

- Den er under niveau med de andre. Og i tillæg har vi faktisk tilbudt, at de 1.000 piloter går med på forringede vilkår i samme grad, så alle er i samme båd, siger han.

Om hele forløbet ender i en strejke, er dog svært at forudsige. Bolden ligger hos SAS.

- Der skal findes en løsning, det kan vi ikke komme udenom. Det er op til SAS, vi har fundet de løsninger, der skal til. SAS skal bare sige, ja tak, så bliver der ikke nogen strejke, siger Henrik Thyregod.

SAS: Chokerende dårlig forståelse

Nyheden om, at piloterne varsler en strejke, falder ikke i god jord hos det skandinaviske flyselskab.

Piloterne skal deltage i planen om, at gøre SAS konkurrencedygtig.

- Pilotforbundenes advarsel er skødesløs og viser en chokerende dårlig forståelse for den kritiske situation, SAS er i. SAS' plan om at gøre virksomheden konkurrencedygtig kræver, at alle deltager, også piloterne. Dagens advarsel viser, at pilotforbundene vælger konflikt frem for forhandlinger og dermed ikke bidrager med deres del af planen.

- Derudover kræver de vetoret på centrale beslutninger, som de ikke bryder sig om, der skal træffes af bestyrelse og koncernledelse, skriver SAS i et svar til DR Nyheder.

Flyselskabet frygter, at en eventuel strejke kan sætte hele SAS' liv på spil.

- En strejke vil være ødelæggende og risikere hele virksomhedens fremtid og tusindvis af kollegers job. Vi antager, at piloterne indser, hvad der er på spil, og i stedet vælger at fortsætte arbejdet med at finde en løsning, skriver SAS.