Ny terminal i direkte konkurrence med Kastrup

Investorgruppe vil bruge EU-lovgivningen til at presse en lavpristerminal ind i Kastrup for at konkurrere direkte med Københavns Lufthavn.

Udsigt over Københavns Lufthavn, Kastrup og Øresund (Foto: Arne V. Petersen- Københavns Lufthavne A/S © DR)

En gruppe af investorer er klar med planer om en splinterny terminal i Københavns Lufthavn for at tiltrække nye lavprisruter til København. Den nye terminal kan være klar i foråret 2010.

Målet er, at passagererne skal kunne komme fra bilen til flyet på 20 minutter.

I første omgang er det planen at gå i direkte konkurrence med Københavns Lufthavn.

- Ja, det er tanken at bygge under alle omstændigheder. Det er ikke godkendt af Københavns Lufthavn. De er orienteret om projektet i dag, og i første omgang var de måske ikke så begejstret for at få konkurrence ind på området, siger Mogens Kornbo, der er direktør for projektet.

- Også godt for lufthavnen

Mogens Kornbo har en fortid som driftsdirektør i Københavns Lufthavn, og det er med EU-loven i hånden, at investorerne vil bygge den nye terminal, Terminal A.

- EU lavede i 1996 et direktiv, der handler om at skabe muligheden for konkurrence. Det er med det direktiv i hånden, vi mener vi kan få lov til at etablere os på området. Men det er også en god idé for Københavns Lufthavn at få den vækst. Det tror jeg også, lufthavnen vil indse, siger han.

Terminal A, som den bliver kaldt, skal være specielt designet til lavprisselskaberne, og derfor tiltrække nye lavprisruter til København de kommende år, siger Mogens Kornbo.

Billigere og hurtigere rejse

- Den er tegnet og indrettet til at sikre enklere, hurtigere og billigere rejser for passagererne og forventes at skabe baggrund for yderligere vækst i antallet af lavprisruter og dermed sikre flere passagerer, flere turister og mere vækst i regionen, siger Mogens Kornbo.

Og investorerne håber på et samarbejde med lavpris-flyselskaberne

- Nar det kommer til økonomien i projektet er det lykkedes os at skabe grundlag for, at passagerafgiften kan reduceres med over en tredjedel. Samtidig lægger vi op til et 50/50 partnerskab med flyselskaberne nar det gælder de kommercielle indtægter, siger Torben Thyregod, som er bestyrelsesformand for det nye projekt og tidligere viceadministrerende direktør for Københavns Lufthavne A/S.

Område ejet af Københavns Lufthavne

Men projektet er indtil videre kun på tegnebrættet. For Terminal A på 10.000 m2 skal efter planen ligge på et område i Københavns Lufthavne. Spørgsmålet er, om Københavns Lufthavne er interesseret i at leje området ud til den kommende konkurrent.

Men hvis det kan lade sig gøre, er selskabet Sterling meget interesseret i projektet.

- Det er et banebrydende projekt, der retter sig specielt mod et lavprisflyselskab som Sterling. Vi har længe ønsket os faciliteter i stil med dem, den nye Terminal A lægger op til, udtaler Sterlings administrerende direktør, Reza Taleghani.

Facebook
Twitter