Nye biler skal ofte på værksted

En stor svensk undersøgelse viser, at nye biler ofte må på værksted med problemer allerede i deres første leveår. Det gælder især for de europæiske biler, mens de japanske er mere stabile.

Find fem fejl. Det bliver nok svært på denne japanske Honda Accord. (Foto: jszuba © Stock exchange)

Hvis du er ejer af en spritny Volvo V50, er der en fifty-fifty risiko for, at du må en tur på værkstedet med den, inden den er fyldt et år.

MediaLinks:

Det svenske bilblad Motormännen har lavet en undersøgelse blandt 16.547 bilejer, og resultatet er nedslående - undtagen hvis man ser det fra mekanikernes synspunkt.

Tilsyneladende er der store problemer med elektronikken i bilerne.

Japanske biler klarer skærene

Foruden Volvo V50 er der mange problemer med den nye Passat fra VW og Mercedes Benz' B-klassebil.

49 procent af ejerne af en ny V50 var på værkstedet, 44 procent af Passat-ejere måtte have deres nye biler repareret, og det samme måtte 41 procent B-klasse ejere - i øvrigt samme antal som ejere af Citroëns C5-model.

Mens det er de europæiske biler, der er hyppigst på værksted i det første år, så klarer japanerne sig betydeligt bedre. Den mest sjældne gæst var Toyota Prius. Her måtte kun tre procent have bilen repareret.

Irritationsmomentet betyder meget

Mange af bilmodellerne i toppen af den lidet flatterende statistik sælger godt i Danmark, fortæller chefjurist i FDM, Lars Ellegaard.

I Danmark er bilisterne dækket ind af den to-årige reklamationsret på nye biler. Alligevel synes Lars Ellegaard, at tallene er alt for dårlige.

- Jeg tror, at irritationsmomentet betyder rigtig, rigtig meget, når man lige har købt en ny bil og har en forventning om, at den bare skal virke, siger han.

Fejl på de første Volvo-modeller

Bo Larsen, pressechef hos Volvo, siger, at der netop på 2006-modellen af V50 var en særlig fejl, som nu er udbedret og ikke er på senere modeller. Han påpeger, at 2007-modeller er langt mindre ramt af fejl, men han medgiver, at moderne biler har svagheder.

- Elektronikken er bilers akilleshæl i dag, siger han.

Facebook
Twitter