Nye fejl i vurderingskoks plager boligejere: Klaus har ventet mere end tre måneder på hjælp

I juni gik det galt, men siden har boligejer fra Silkeborg ikke hørt mere om sin nye ejendomsvurdering.

Selvom Vurderingsstyrelsen har sendt beskeder til ejere af cirka 7.500 boliger om problemer med systemet, så har andre, klemte boligejere aldrig hørt noget.

Frem mod 2024 skal alle boligejere have en ny ejendomsvurdering.

Men efter det nye system har spyttet de allerførste nye vurderinger ud, er der allerede store problemer.

Blandt andet har cirka 7.500 boligejere ikke kunnet se oplysningerne om grundlaget for deres nye ejendomsvurdering i det nye system.

Tip os:

  • Har du oplevet problemer med at komme ind i det nye vurderingssystem? Skriv til vurdering@dr.dk

Klaus Kirkegaard fra Silkeborg er en af dem, som helt tilbage i juni fik en besked om de nye ejendomsvurderinger i e-boks.

Beskeden er fra Vurderingsstyrelsen, der står bag udsendelserne af de nye ejendomsvurderinger.

Men da han forsøgte at komme ind i det nye system for at se og rette oplysninger om sin bolig, var det slet ikke muligt, fortæller han.

- Der står, at jeg skal prøve senere, siger han.

Virker stadig ikke

Men selvom Klaus Kirkegaard prøver linket flere gange de følgende dage, så er der ikke noget at se inde i systemet.

- Jeg prøver dagen efter. Og dagen efter igen. Og det er stadigvæk i stykker, siger han.

Knap tre uger senere får Klaus Kirkegaard en ny besked i e-boks.

Her står der, at der er sket en "systemmæssig fejl", og at han først kan forvente at få en ny ejendomsvurdering senere i år.

Det var denne besked, som Klaus Kirkegaard fik i e-boks, tre uger efter fejlen var sket.

Men beskeden giver ikke ligefrem Klaus Kirkegaard mere ro i maven. Tværtimod.

Nu venter han på ejendomsvurderingen. Men det er længe at vente på en systemfejl, mener Klaus Kirkegaard.

- Det er da i orden at lave fejl. Bare man retter op på dem. Men det har de ikke gjort, siger han.

Selvom Vurderingsstyrelsen har sendt beskeder til ejere af cirka 7.500 boliger om problemer med systemet, så har andre, klemte boligejere aldrig hørt noget.

I en lang række andre problemstillinger med systemet ved skattevæsnet ikke, hvem fejlene er gået ud over. I stedet har man bedt de klemte boligejere om selv at ringe ind.

I et svar beklager Vurderingsstyrelsen, "at berørte boligejere oplever fejl".

Styrelse har slettet sine advarsler

Flere gange i løbet af i år har Vurderingsstyrelsen også selv skrevet om systemproblemer på sin hjemmeside.

Men for ganske nylig er siden med advarsler om nedbrud helt blevet slettet. Nu får man beskeden "404 - siden findes ikke".

Og det kan være et problem for de boligejere, som nu vil forsøge at finde hoved og hale i, om de har været udsat for fejl.

Det mener lektor i forvaltningsret Jøren Ullits fra Syddansk Universitet.

- Hvis man har oplevet flere systemnedbrud, som kan have haft en betydning for borgernes brug af de her selvbetjeningsløsninger, så synes jeg, at det ville være god skik at lægge en mere fuldstændig log over it-nedbrud ud, siger han.

Eksempler på tidligere advarsler:

  • Det er den samme side om driftstatus hos Vurderingsstyrelsen, som løbende er blevet opdateret, når der har været nye it-problemer.

  • De gamle advarsler er derfor blevet skrevet over af nye advarsler på siden, så man ikke har kunnet se, hvad der tidligere har været af problemer.

  • Derfor har DR Nyheder løbende taget kopier af Vurderingsstyrelsens hjemmeside.

  • DR har fundet to advarsler, som du kan se her, fra 7. april og fra 14. juni.

På den måde vil boligejere få nemmere ved at finde ud af, om de ved en fejl er blevet klemt, mener Jøren Ullits.

- Det ville klart være god skik, så det ikke bare er borgeren, der står med bevisbyrden, siger han.

Professor i forvaltningsret Sten Bønsing fra Aalborg Universitet ser også gerne, at myndighederne kommer på banen med mere info til klemte boligejere.

- Hvis man er opmærksom på nogle mere systematiske problemer, og man ikke umiddelbart kan identificere de konkrete berørte, så mener jeg, at man har pligt til at lave en eller anden informationskampagne, siger han.

DR Nyheder har i midten af august bedt Vurderingsstyrelsen om at sende systemets logbog med beskrivelse af alle problemer.

Vurderingsstyrelsen har videresendt forespørgslen til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som endnu ikke har imødekommet anmodningen.