Nye nethandel-regler: Køb varen, brug og send tilbage

Nye regler for nethandel vil føre til flere stridigheder mellem kunde og butik, mener Dansk Erhverv.

Lone Rasmussen mener også, at de nye regler er for vidtgående - for eksempel hvis en kunde returnerer et par nyindkøbte bukser, der er spildt rødvin på. (© Colourbox)

Nye EU-regler for handel på internettet er ikke gennemtænkte og virker uklare.

Sådan lyder vurderingen fra Dansk Erhverv i Jyllands Posten i dag. Organisationen forudser en masse stridigheder mellem kunder og internetbutikker.

Forbrugere vil fra på fredag for eksempel kunne sende en blender eller en kjole retur inden for 14 dage - også selv varen har været taget i brug.

Butik skal vurdere værdi efter brug

Herefter er det op til netbutikkerne at vurdere, hvor meget kunden skal have tilbage.

Men ifølge Dansk Erhverv mangler der klare retningslinjer for, hvordan den beregning skal laves, siger markedschef Lone Rasmussen.

- Det problem, der kan opstå, det er, at når man ikke har lavet nogen regler for, hvilke beløb virksomhederne kan fratrække.

- Så man risikerer, at man kommer til at beskytte de brodne kar, både hos forbrugere og virksomheder, siger Lone Rasmussen til DR Nyheder.

Stridigheder

Derfor er frygten, at der nu kan komme mange stridigheder mellem forbrugere og butikker.

Lone Rasmussen mener også, at de nye regler er for vidtgående - for eksempel hvis en kunde returnerer et par nyindkøbte bukser, der er spildt rødvin på.

- Man skal ikke have lov til at bruge varen, måske endda ødelægge den, og så sende den retur og få mange penge tilbage for en vare, som netbutikken ikke kan sælge igen. Det er det, der er vores problem, siger Lone Rasmussen.

Seniorjurist fra Forbrugerrådet Tænk, Tina Dhanda, forudser, at reglerne også vil give forbrugerne problemer, når de skal skændes med butikkerne om, hvorvidt de kan få hele beløbet eller blot en del af det, hvis de fortryder et køb på nettet.

/DR Nyheder/

Facebook
Twitter