Nye tal: Skibsfarten skrumper med en femtedel

Danmarks største eksporterhverv skrumper med 20 procent i år, viser en prognose.

Sidste år voksede den danske handelsflåde med ti procent. Så danske rederier kan ikke sige sig fri for at have bidraget til de faldende fragtpriser. (Foto: © ASGER LADEFOGED, Scanpix)

Skibsfartens eksport er i frit fald.

Ifølge en fremskrivning foretaget af Danmarks Rederiforening for DR Nyheder forventes den samlede skibsfartseksport at lande på 160 milliarder kroner i 2016.

Det er at fald på over 20 procent i forhold til 2015 og dermed det største fald siden Finanskrisen, som satte eksporten tilbage med 28 procent i 2009.

- Det er rigtig slemt, fordi mange af drivkræfterne for vores branche ændrer sig i de her år. Vi har set en verdenshandel, der ikke vokser helt så meget, som den har gjort, og vi har i særdeleshed set, at de strukturelle ting i verdensøkonomien ændrer sig, siger Anne Steffensen.

- Det betyder noget for vores erhverv, fordi vi transporterer verdenshandlen på vores skibe.

For mange skibe

Siden fjerde kvartal sidste år er omsætningen til søs gået tilbage, og ud over en sløv fremdrift i verdenshandlen er forklaringen, at den internationale handelsflåde siden 2010 er vokset med 50 procent.

Derfor sejler der halvtomme containerskibe rundt, og derfor falder fragtpriserne.

- Når det går rigtig godt, bestiller vi skibe og får dem bygget. Når så verdensmarkedet ikke følger med, er der for mange skibe til de varer, der skal produceres, siger Anne Steffensen.

Hun glæder sig dog ved, at der i år bliver ophugget flere skibe, end rederierne har bestilt.

International handel i fare for dyk

For nylig var verdenshandelsorganisationen WTO ude at hejse et advarselsflag, fordi verdenshandlen har kurs mod en dramatisk tilbagegang, som ventes at dykke til finanskriseniveau.

- Den dramatiske tilbagegang er alvorlig og bør opfattes som et alarmopkald, sagde generaldirektøren for WTO, Robert Azevedo, i en erklæring.

Azevedo er særligt bekymret over en voksende, international antiglobaliseringsbevægelse.

- Vi må sikre os, at dette ikke fører til en misforstået politik, som kan skabe en stærkt forværret situation for handel, for jobskabelse, økonomisk vækst og udvikling, siger han.

WTO bakkes op af Jens Ladefoged Mortensen, der er lektor på Statskundskab på Københavns Universitet.

- Der er mange indikatorer på, at den globale handel er gået voldsomt ned i gear. Vi er nede i et vækstniveau, der er så lavt, som det ikke har været siden Finanskrisen, siger han.

Shipping det første offer

Samtidig er der ved at tegne sig et politisk landskab, hvor Storbritannien har stemt sig ud af EU, handelsaftalen med Canada er lagt på is, og toldmure bliver fremlagt som seriøse bud under den amerikanske præsidentvalgkamp.

- Vi har et Europa i halv opløsning, vi har en præsidentvalgkamp, hvor frihandel er kommet voldsomt under angreb, og vi hører Donald Trump direkte tale om toldmure, der skal sættes op.

- Økonomisk nationalisme kan fastfryse verdenshandel, og der bliver shipping det første offer, siger Jens Ladefoged Mortensen.

Antiglobalisering er også en stor bekymring hos Danmarks Rederiforening.

- Det er ikke bare skidt for rederierne og for min branche. Jeg tror, det er skidt for verden. Jeg tror ikke, verden bliver et bedre sted af, at vi lukker vores lande ned, og at de enkelte lande lukker sig om sig selv. Jeg tror, vi bliver bedre og rigere stillet af at handle med hinanden, siger Anne Steffensen.

- Nullerne kommer ikke igen

Dertil kommer, at globaliseringen har taget en drejning retur til nærmarkederne, noget Anne Steffensen betegner som ny normal:

- Jeg tror, der kommer til at ske det, at der bliver mere produktion tæt på kunderne, og ny teknologi vil være med til at ændre på de produktionskæder, vi tidligere har kendt. Opgangstiden i nullerne kommer aldrig tilbage, vi skal indstille os på en ny verden, siger hun.

De næste dage holder shippingbranchen stort topmøde i København. Øverst på dagsordenen står den dybe internationale krise, fordi verdenshandlen udvikler sig trægt, mens den samlede handelsflåde er vokset med 50 procent siden 2010.

Dansk skibsfart

  • Skibsfarten er med en årlig eksport på 200 milliarder kroner Danmarks største eksporterhverv og udgør 20 procent af dansk eksport.

  • Med forventningen om et fald i eksporten på 20 procent i år, vil dansk eksport få en tilbagegang på fire procent.

  • Det samlede Blå Danmark giver beskæftigelse til 100.000 mennesker i Danmark - direkte og indirekte.

  • Kilde: Danmarks Rederiforening