Østrigsk vaccinekrav rammer familien Nissens skiferie: Tusinder af danskere kimer forsikringsselskaberne ned

Forbrugerne er usikre på, hvad rejse- og afbestillingsforsikringer dækker, fortæller Forbrugerrådet Tænk.

Det er skiferietid. Men strenge indrejserestriktion i eksempelvis Østrig får mange danskere til at kontakte deres forsikringsselskab. (Foto: Ruben Sprich © Scanpix Denmark)

Netop nu burde familien Nissen have udsigt til sneklædte østrigske alpetinder og dertilhørende verdensklasse skiløb.

Men pisterne i Saalbach Hinterglemm kan de nu kun tænke sig til fra stuen i Kolding.

Heidi Bornemann Baudtler har nemlig ikke kunnet nå at få det booster-vaccinestik, som er et krav for at komme ind i Østrig, da det er mindre end 140 dage siden, hun fik sit vaccinestik nummer to.

- Det er mega nedern. Vi ville da hellere have siddet i Østrig, lyder det fra Heidi Bornemann Baudtler.

Selvom der er hyggeligt i privaten i Kolding, så havde familien her hellere brugt øen på de fabelagtige pister i Østrig. - Det er da mega nedern, lyder det fra Heidi Bornemann Baudtler

- Jeg kunne have fået mit 3. vaccinestik i onsdags, men vi skulle afsted lørdagen inden. Det var simpelthen ikke muligt at få fremrykket mit vaccinestik, fortæller Heidi Bornemann Baudtler.

Rejsen måtte aflyses, og derfor tog familien fat i deres forsikringsselskab. Hvordan det så gik, vender vi tilbage til senere i artiklen. For familien i Kolding er langt fra de eneste danskere, der har måtte have fat i forsikringen.

Rødglødende telefoner

Hos forsikringsselskaberne er telefonlinjerne rødglødende fra danskere, der har spørgsmål til afbestillings- og rejseforsikringen.

Hos Danmarks næststørste forsikringsselskab, Topdanmark, oplever de, at 65 procent flere kunder ringer med spørgsmål om rejser sammenlignet med et "normalt år" - i dette tilfælde 2019.

Det samme gør sig gældende i If-forsikring, hvor rejseskadeteamet har modtaget mellem 60 og 70 procent flere opkald. I Gjensidige/Gouda rejseforsikring, skriver de, at de får dobbelt så mange henvendelser som i både 2020 og 2019.

- Et af de områder, vi har rigtig travlt, det er afbestillinger. Der er 100 procent flere, der prøver at afbestille deres rejse i forhold til, hvad vi normalt ser, siger Rasmus Ruby-Johansen, der er skadedirektør i Topdanmark.

Travlheden har betydet, at forsikringsselskabet har måtte tilkalde ekstra mandskab til at passe telefonerne.

Og Østrig er et godt eksempel på noget af det, som kunderne ringer ind med, fortæller Rasmus Ruby-Johansen.

- Folk afbestiller typisk, fordi de ikke kan leve op til de restriktioner, der er i indrejselandene.

Østrig har nogle af europas strammest corona-regler, der bl.a. indbefatter en lockdown for ikke-vaccinerede. For turister betyder reglerne, at man som hovedregel skal have modtaget sit 3. booster-stik. (Foto: Leonhard Foeger © Ritzau Scanpix)

Hos If-forsikringer tikker der i øjeblikket 70-80 opkald ind om dagen om rejse- og afbestillingsforsikringer, fortæller kommunikationschef Birgitte Ringbæk.

- Der er i øjeblikket mere end fire gange så mange kunder, som ønsker at anvende deres afbestillingsforsikring hos If, sammenholdt med samme periode før pandemien. Januar har reelt været mere hektisk end december grundet de høje smittetal på det seneste. Mange testes positiv lige op til afrejse og kan derfor ikke tage afsted, siger Birgitte Ringbæk.

Forsikring dækker ikke manglende lyst

Hos Forbrugerrådet Tænk fortæller chefkonsulent Vagn Jelsøe, at man har "set en tendens til, at afbestillingsforsikringen dækker bredere, end da coronaen startede."

Det betyder, at mange forsikringsselskaber nu også dækker aflysninger ved restriktioner eller andre corona-relaterede ting, som gør, at man ikke kan gennemføre rejsen. Og det er altså, selvom man ikke selv bliver syg.

Han fortæller dog, at de er blevet kontaktet af en del forbrugere, som er usikre på, hvad og hvornår rejseforsikringen egentligt gælder.

- Der dukker hele tiden nye problematikker op, som forsikringsselskaberne ikke har gode svar på. Det er jo heller ikke sådan, at der er regler om, hvad en afbestillingsforsikring skal dække, og hvad den ikke skal.

- Det lidt kedelige svar er, at den eneste måde, man kan finde ud af det på, er ved at henvende sig direkte til forsikringsselskaberne. Dertil kommer der en usikkerhed om, om det er forsikringsselskaberne, der skal dække det, eller om det eksempelvis er et rejseselskab.

Det kan være svært at finde ud af som forbruger, hvornår en rejse- eller afbestillingsforsikring gælder, og hvornår det eksempelvis er rejseselskabet, der skal give pengene retur, lyder det fra chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe (© JANTZEN)

Og hvad er det så, en rejse- eller afbestillingsforsikring eksempelvis ikke gælder? En ting handler om vacciner. Hvis man rejser til et land, hvor der er krav om vaccine, så skal man være opmærksom.

- Hvis man aktivt har valgt ikke at lade sig vaccinere, så kan man godt stå i en situation, hvor man ikke er dækket på samme måde, siger Rasmus Ruby-Johansen fra TopDanmark.

Hvis man har mistet lysten til at rejse, fordi man er bekymret for corona, så gælder ens afbestillingsforsikring heller ikke nødvendigvis.

- Det kan man kun i de tilfælde, hvor Udenrigsministeriet fraråder, at man rejser. Men det er heller ikke det, vi oplever, for vores kunder vil rigtigt gerne ud at rejse, fortæller Rasmus Ruby-Johansen.

Det samme fortæller Birgitte Ringbæk fra If-forsikring.

- Man skal helt op til tre døgn før afrejse, før man kan tage stilling til, om de kan bruge deres afbestillingsforsikring, og den dækker ikke lyst.

Hvad skal man være opmærksom på, hvis afbestillingsforsikringen skal gælde?

Ingen forsikringspenge til familien Nissen

Så snart det stod klart for familien Nissen, at de ikke kunne indrejse til Østrig, tog de kontakt til deres forsikringsselskab.

Her blev de dog mødt af en afvisning. Begrundelsen er, at rejsen er købt som en pakkerejse. En lang række forsikringsselskaber dækker ikke pakkerejserne, da rejsearrangørerne istedet dækker.

Rejseselskabet, der har solgt familien pakkerejsen skriver dog, at fordi landet ikke er i lockdown, men bare har ændret deres indrejsekrav, så er det den rejsendes ansvar at leve op til det pågældende lands indrejsekrav.

Det gør, at familien er fanget mellem to stole.

- Jeg synes ikke, vi kunne have forudset det her. Vi var tilbage i august måned, da min kone fik 2. stik, og der var ikke nogen, som kunne forudse, at vi skulle have et tredje stik, siger Kent Nissen.

Familien fik dog mulighed for at ombooke deres rejse til en anden destination eller et andet tidspunkt.

- Men lige nu er lysten forsvundet som dug fra solen. Det må vi indrømme, siger Kent Nissen.

Spillet på playstationen her, er det tætteste på skiferie familien Nissen kommer på foreløbig.
FacebookTwitter