OVERBLIK: Uber får sparket i flere europæiske lande

Det er ikke kun i Danmark, at Uber er udfordret af loven. I hele Europa er Uber i konflikt. Få et overblik her.

Uber tager sit gode tøj og forlader Danmark.

Det sker efter de danske politikere nåede til enighed om en taxilov, der ikke giver plads til Uber.

Dén beslutning vækker glæde hos Internationalt Transportarbejder Forbund, ITF, der nøje følger Ubers krig med fagforeninger og myndigheder over det meste af verden.

- Jeg vil gerne ønske tillykke og åbne en flaske champagne: Danmark har gjort det godt med at få presset Uber ud og er et godt eksempel for resten af Europa, siger Mac Urata, der er sektionsleder hos ITF, en paraplyorganisation over 3F Transport.

Få lande har ændret loven

Urata bemærker, at Danmark til forskel fra de fleste andre europæiske lande har ændret taxiloven for at omstille sig til de nye teknologiske muligheder.

- Det kan godt være, at der er gået lang tid i Danmark. Men til gengæld har der været politisk handling. Man har været hurtig til at omstille sig, men samtidig holdt fast i kerneområder som sikkerhed og regulering, det er faktisk meget unikt, siger Mac Urata til DR Nyheder.

Siden Ubers indtog i Europa i 2014, har det amerikanske selskab været i konflikt med myndigheder i det meste af Europa. Det er særligt privatkørsel-tjenesten Uber Pop, som har været svær at sluge for europæiske lande.

- Det er et selskab, der opfører sig meget dårligt. Det kan godt være, teknologien er god. Men deres syn på rettigheder for arbejdstagere og respekt for loven er jo flere hundrede år gammel, siger Mac Urata.

Italienske taxier i strejke

Også Italien har lavet en ny lov, der skal give større plads til deleøkonomiske tjenester - herunder Uber. Den nye lov fik i sidste uge taxiselskaber over hele Italien til at gå i strejke.

De italienske regler giver Uber mulighed for at køre taxi i mindre byer, men Uber-chaufførerne bruger ifølge anklagerne fra de italienske fagforeninger licenserne til at køre durk til de store italienske byer.

Der er stort set ikke et sted i Europa, hvor Uber ikke er konflikt med myndighederne. Og i andre dele af verden, er myndighederne også begyndt at slå ned på den smarte, amerikanske kørselstjeneste.

- Se på Hong Kong, se på Singapore, se på Israel, se på Nicaragua, hvor myndighederne er begyndt at tage fat på problemerne med Uber. Den her virksomhed er i spotlyset. Men det er det kun, fordi det opfører sig så dårligt, de har ingen respekt for den eksisterende industri eller for lovgivningen, siger Mac Urata.

Uber lukker den 18. april ned for al kørsel i Danmark.

- Vi er ærgerlige over og kede af, at vi er tvunget til at lukke i Danmark, hvor 2.000 chauffører har leveret prisvenlig og pålidelig transport til 300.000 passagerer, sagde Kristian Agerbo, der er talsmand for Uber Nordic i dag på pressemødet, hvor Ubers farvel til Danmark blev meldt ud.

- Den politiske aftale om taxaloven betyder desværre, at at vi ikke har andet valg end at lukke. Vores førsteprioritet er nu at hjælpe chaufførerne videre. Vi vil også fortsætte dialogen med politikerne og håber, at de vil ændre loven, så danskerne igen kan få glæde af moderne teknologi som Uber, siger en olm Kristian Agerbo.

Uber beholder sit udviklingscenter i Aarhus.

Uber har flere services og limousine-tjenesten Uber Black, som leverer overskudskapacitet fra limousine-selskaber, eksisterer stadig i en række europæiske i lande.

Uber Pop er Ubers mest udbredte tjeneste, hvor bilister med deres privatbiler tilbyder transport til andre. Det sker ved hjælp af en app, som også bruges til at ordne betalingen.

Men det er ikke gået stille for sig, at Uber Pop er blevet introduceret i lande i Europa. Se, hvad status er for Uber Pop:

  • Danmark: Bøder: Uber har fået flere domme for overtrædelser af taxibekendtgørelsen. Ovenpå en ny taxilovgivning har selskabet valgt at trække sig ud af Danmark.

  • Tyskland: Forbudt: Den 18. marts 2015 blev Uber forbudt i hele Tyskland. Uber har appelleret dommen. Der kan gives bøder på op til €250.000, hvis Uber-chauffører overtræder forbuddet. Der er stadig illegal drift.

  • Frankrig: Forbudt: Uber blev forbudt den 1. januar 2015, og der gives bøder på op til €100.000 til Uber-chauffører. Fransk lovgivning vil straffe med fængsel, hvis lignende tjenester oprettes i Frankrig.

  • Spanien: Forbudt: Uber blev forbudt i december 2014 efter massive protester fra taxichauffører.

  • Portugal: Bøder: Firmaet skal betale bøder på 10.000 euro for hver dag, de kører. Uber fortsætter kørslen.

  • Irland: Politianmeldt: Uber har kørt i Dublin siden januar 2014. Transportministeriet kræver taxilicenser.

  • England: Politianmeldt: Kører i London, Manchester, Leeds og Birmingham. En voldgiftsret kræver rettigheder til de 40.000 britiske Uber-chauffører. Uber kører efter mini-cab-regulativet, som i princippet gør Uber lovlig i Storbritannien.

  • Norge: Bøder: Uber-chauffører får bøder for overtrædelser af taxilovgivning.

  • Finland: Bøder: Uber-chauffører skal have taxi-licens for at køre i Finland.

  • Sverige: Bøder: Uber-chauffører retsforfølges for ulovlig taxakørsel. En chauffør modtager bøde på 8.700 kroner for at bryde taxaloven. Uber trak sig sidste sommer fra Sverige.

  • Rumænien: Bøder.

  • Bulgarien: Forbud: Uber må kun fortsætte, hvis de får taxa-licens.

  • Ungarn; Bøder: Skattemyndigheder vil give bøder på op til 200.000 kroner til Uber-chauffører.

  • Polen. Politianmeldt: Uber har været i Warszawa siden august 2014.

  • Tjekkiet: Politianmeldt: Prag var den første by i Østeuropa, hvor Uber lancerede deres app i august 2014.

  • Østrig: Bøder: Bøder for manglende taxi-licenser. Uber opereret siden august 2014 i Wien.

  • Italien: Bøder: Uber-biler bliver beslaglagt af politiet og chaufførerne tildeles bøder. Ny lov om deleøkonomi giver bedre betingelser for Uber. Fagforeninger protesterer.

  • Belgien: Forbudt: Uber blev forbudt i allerede d. 15 april 2014 og chauffører kan få bøde 3000 euro. Uber black (limousine-service) er lovlig.

  • Holland: Bøder: Selvom Uber blev erklæret ulovligt d. 8. december 2014, kører Uber-chauffører stadig rundt i Amsterdam. Uber-chauffører kan få en bøde på op til €10.000.

Opdateret med flere detaljer om Uber Pop-produktet, som ikke fremgik så klart af den første artikel.