P-selskab i shitstorm: Har trukket penge fra kunders konto uden tilladelse

Parkeringtjenesten ParkPark har trukket 300 kroner fra sine kunder. Hundredvis af vrede danskere raser.

ParkPark har trukket 300 kroner på kundernes konto, uden at de har fået et direkte samtykke til det. (Foto: ASGER LADEFOGED © Scanpix)

- Det er nemt, intuitivt og billigt.

Sådan lyder det på parkeringsappen ParkParks hjemmeside, hvor det lyder, at man kan bruge deres app til i alt 100.000 parkeringspladser rundt omkring i landet.

Hundredvis af kunder kan dog ikke helt genkende det glansbillede, som ParkPark tegner af sig selv.

Virksomhedens Trustpilot-side er det seneste døgn strømmet over med vrede anmeldelser, efter at ParkPark har ændret sin forretningsmodel. Omkring 200 brugere har ved middagstid givet tjenesten den laveste bedømmelse - en etstjernet anmeldelse.

ParkPark har nemlig trukket 300 kroner på kundernes konto, uden at de har fået et direkte samtykke til det.

Ændringen i 'forretningsmodellen' blev varslet i slutningen af maj i en mail, og i mandags blev kunderne gjort opmærksomme på det igen. Flere kunder bestrider dog, at de fik besked om ændringen i maj.

I begge mails figurerer beskeden om de ændrede vilkår langt nede i mailen, og det fremgår ikke, at kunderne skal give lov til, at ParkPark må trække pengene.

"PPS: Det er i morgen PARKPARK skifter til en forudbetalt forretningsmodel, og trækker 300 kr. til din parkeringskonto", lyder det i mailen fra i mandags, som DR Nyheder er i besiddelse af.

Screenshot af mail sendt 29. juni til ParkParks kunder (Foto: (C) DR Nyheder)

'Må slet ikke trække pengene'

DR Nyheder har talt med flere kunder, som ikke har givet samtykke til, at deres vilkår blev så væsentligt ændret.

Derfor kan der ikke være megen tvivl om, at ParkParks finte ikke er i orden.

Det vurderer Heidi Højmark Helveg, der er advokat med speciale i markedsføringsret, efter at hun har fået forelagt to mails sendt til kunderne henholdsvis i slutningen af maj og i forgårs.

- Man kan ikke bare orientere om, at vilkårene ændrer sig. Det kræver et aktivt samtykke for kunderne, som man for eksempel ser med rejsekortet, siger hun og slår fast, at hun udtaler på baggrund af mailene fra ParkPark, og hvad DR har forelagt hende om sagen.

Man kan på deres hjemmeside gå ind og sige, at man vil have sine penge tilbage. Hvad ændrer det i forhold til, om det er i orden, hvad ParkPark har gjort?

- De må slet ikke trække pengene i første omgang. Det er en sag, som Forbrugerombudsmanden vil kunne gå ind i, og jeg vil vurdere, at de vil stoppe det straks, siger Heidi Højmark Helveg.

DR Nyheder har været i kontakt med Forbrugerombudsmanden, der oplyser, at de har fået fem henvendelser om sagen.

- Vi har endnu ikke taget stilling til, om vi vil rejse en sag endnu. Nu skal vi gennemgå klagerne, og så tager vi en vurdering, siger fuldmægtig Jeppe Hunsdahl.

Kunde: Tyveri ved højlys dag

Christian Andersen fra Jyderup er en af de mange danskere, der har fået trukket 300 kroner af Park Park.

Det er på trods af, at han aldrig har brugt appen, da han ikke kunne få den til at virke.

- Det er tyveri ved højlys dag. Det er ikke så meget beløbet, der er et problem. Det er mere det, at de uden mit vidende og samtykke har trukket penge fra min konto, siger han.

Han har anmodet om at få sine penge tilbage på parkeringsappens hjemmeside, efter at han ikke kunne komme igennem til deres kundeservice.

Betingelserne er dog svære at gennemskue, så hvis pengene ikke bliver tilbagebetalt, vil han klage til Forbrugerombudsmanden.

Hvorfor er det et problem, når du kan få pengene igen?

- Jeg har aldrig brugt appen, så det var nærmest tilfældigt, at jeg opdagede, at pengene var trukket fra min konto. Der kan være mange, som slet ikke lægger mærke til, at der er trukket penge, siger Christian Andersen.

Direktør nægter at have gjort noget galt

Ifølge cvr-registret ejer erhvervsmanden Mads Peter Veiby 49 procent af virksomheden.

Mads Peter Veiby sidder i dag i bestyrelsen i ParkPark, men det er firmaets direktør, Michael Buch Sandager, som over for Ekstra Bladet har svaret på spørgsmål om sagen.

DR Nyheder har flere gange forsøgt at få en kommentar fra direktøren - uden held. Over for Ekstra Bladet benægter han dog, at ParkPark har gjort noget galt.

- Alle vores kunder har på et tidspunkt accepteret vores handelsbetingelser. Deri står, at vi kan ændre vilkårene, som vi vil. Vi har varslet den her ændring for 45 dage siden, siger han.

DR Nyheder har dog talt med flere kunder, som ikke var blevet varslet før mandag om, at vilkårene bliver ændret fra i dag. Det ville vi gerne have spurgt direktøren ind til.

Desuden ville vi gerne have hørt ham til advokat Heidi Højmark Helvegs vurdering af, at det kræver et aktivt samtykke, hvis ParkPark skal lave så markant om på betingelserne.

DR Nyheder forsøger fortsat at få en kommentar fra Michael Buch Sandager.

Facebook
Twitter