Partikelfilterlov er en miljøfiasko

Kun en promille af dieselejerne har købt partikelfilter. Miljøet er taberen, statskassen er vinderen, siger FDM og miljøorganisation.

Kun en promille af dieselejerne har købt partikelfilter. Miljøet er taberen, statskassen er vinderen, siger FDM og miljøorganisation. (© Colourbox)

Fra første april i år skal alle dieselbiler have monteret et partikelfilter, ellers kommer der en ekstraskat på 1.000 kroner om året.

Men kun 342 biler havde i begyndelsen af april fået monteret et partikelfilter, oplyser Skat.

I alt er der 333.000 dieselbiler uden filter, så nogen stor succes har det ikke været, mener Kåre Press-Christensen fra Det Økologiske Råd.

- Taberen er helt klart miljøet, da vi ikke får renere luft med denne her lov. Vinderen er statskassen, siger han og henviser til, at staten får ekstra 300 millioner kroner ud af loven.

Og det havde skatteministeren også forventet inden loven trådte i kraft. Alligevel fastholder Mads Rørvig, skatteordfører fra Venstre, at målet var bedre miljø.

- Loven er ikke lavet for at tjene penge. Det er for at få færre partikler, og det vil vi også se, siger Mads Rørvig.

Ringe lov

Det undrer Torben Kudsk fra FDM.

- Hvis målet var miljø, så er det en usandsynlig ringe lov, siger han og fortsætter:

- Målet var flere penge i statskassen, ellers havde man sat skatten højere end 1.000 kroner, så det rent faktisk kunne svare sig at montere et filter, siger Torben Kudsk

Et partikelfilter koster omkring 6.000 til 10.000 kroner afhængigt af model.