Politikere kræver svar om Facebook-manipulation

En møgsag ramte mandag Facebook, der beskyldes for at manipulere med de nyheder, brugerne får serveret. Det får nu amerikanske politikere op af stolene.

Balladen om Facebooks nyheder ruller videre, og nu afkræves det sociale medie svar (Foto: © FABRIZIO BENSCH, Scanpix)

Balladesagen om redigeringen af de nyheder, brugerne ser på Facebook, bliver nu politisk i USA.

Mandag afslørede mediet Gizmodo, at Facebook-ansatte fifler med de nyheder, brugerne ser, så visse politiske holdninger undertrykkes, samtidig med at andre politiske holdninger får bedre placeringer end interessen for dem ellers berettiger til.

Nyheder om Facebook selv, holdes helt ude af nyhedslisterne på det sociale medie, lød afsløringen.

Det var især nyheder om republikanske politikere som eksempelvis Donald Trump, der bliver holdt ude af Facebooks såkaldte 'Trending News', som brugere i mange lande ser.

Burde være neutrale

Disse lister burde give et neutralt billede af, hvad Facebookbrugerne interesserer sig for netop nu, men er - ifølge de tidligere ansatte - i virkeligheden manipuleret.

Efter at sagen begyndte at rulle mandag, har den republikanske senator John Thune, som er formand for senatets handelskomité, nu valgt at henvende sig direkte til Facebook-stifter Mark Zuckerberg med et åbent brev, hvor Zuckerberg blandt andet bliver bedt om at redegøre for beskyldningerne.

Hidtil har Facebook henvist til selskabets retningslinjer for redigering, hvori der står skrevet, at man ikke må manipulere med de nyheder, folk får at se. Facebook har blandt andet sagt, at der ikke er fundet eksempler på manipulation, men undersøger netop nu sagen.

Vigtig nyhedskilde

Sagen har udviklet sig eksplosivt i de amerikanske medier de senere dage, ikke mindst fordi Facebook spiller en større og større rolle for nyhedsformidlingen, hvor mange medier vælger at udgive ting direkte på Facebook, enten manuelt eller via de udgivelsessystemer, som Facebook tilbyder til medierne - også danske.

Facebook lever næsten udelukkende af annoncer, og det er således også annoncekroner, der er udgangspunktet for Facebooks interesse i nyhedsområdet, ikke publicisme.